Genetische geur veranderen van een e.coli

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Genetische geur veranderen van een e.coli

Weet soms iemand hoe we genetische de stinkende geur van een E.coli kunnen veranderen door het gebruik van een plasmide en het gen "stinkende geur" inactief maken van E.coli. Ik zoek op een protocol die ik in de labo kan uit proberen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Genetische geur veranderen van een e.coli

Doel je op die van the International Genetically Engineered Machine competition (iGEM) van MIT?

De geur van E. coli is volgens mij een mengsel van stoffen, welke bedoel je?

Met een plasmide kan je twee benaderingen kiezen:

a) je kan gaan voor een knock-down van een gen dat zorgt voor de stank

b) je kan een andere geurstof erbij zetten

Protocollen zijn vrij eenvoudig maar de keuze is afhankelijk van de coli die je gebruikt (of andersom). Voorbeelden van methodes zijn elektroporatie en heat-shock maar: je moet eerst het plasmide te pakken zien te krijgen want als je dit moet vragen kan je het niet zelf maken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: Genetische geur veranderen van een e.coli

IGEM:Het is helemaal waar ik op zoek ben , kun jij mij soms zeggen waar die protocols te vinden zijn ?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Genetische geur veranderen van een e.coli

welke protocols? van de wedstrijd? :S
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Genetische geur veranderen van een e.coli

Heb je zo'n vector in huis dan? Uit je verhaal krijg ik sterk de indruk dat je hier geen ervaring mee hebt, klopt dat?

Waar dit soort standaard protocollen te vinden zijn? Kijk hier eens bijvoorbeeld, het web staat er vol mee.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 6

Re: Genetische geur veranderen van een e.coli

Ja dat klopt helemaal ik heb daar geen ervaring maar ik moet binnen 3 week een protocol kunnen voorstellen waar mijn E.coli een banaan of appel geur heeft. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Genetische geur veranderen van een e.coli

Op zich is het niet bijzonder gevaarlijk om met deze spullen en deze beestjes te werken, maar denk even goed aan de voorzorgsmaatregelen die je moet nemen om te voorkomen dat je vanalles besmet. Daar hoor je zelf ook bij en minstens zo belangrijk: je omgeving.

Andersom geldt natuurlijk ook dat je geen besmetting in je cultuur wil krijgen, werk dus netjes.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Genetische geur veranderen van een e.coli

Verder is het uitschakelen van een geur weer iets totaal anders dan het een extra geur laten maken.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer