Springen naar inhoud

Hoe leer ik natuurkunde?

• Log in om te kunnen reageren

googolplex

googolplex

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2011 - 21:10

Hallo,

Ik heb een probleem: Ik ben 'slecht' in natuurkunde. Niet héél slecht, maar toch helemaal niet goed, ik heb nét aan een voldoende maar dat staat natuurlijk niet zo mooi op m'n cijferlijst ;). Ik zit op 4 Atheneum.

De meeste mensen die slecht zijn in natuurkunde zijn ook slecht in wiskunde maar ik ben juist héél goed in wiskunde (B,D), de beste van de klas, zelfs zonder leren. De mensen die bij wiskunde véél lager staan, halen bij natuurkunde vele malen hoger dan ik. Bij natuurkunde leer ik alles, maak ik alles maar het lukt voor geen meter. Ik heb dit (http://www.wetenscha...showtopic=46674) wel gelezen maar het lukt gewoon niet.

Ik denk dat ik moeite heb met informatie uit de tekst te halen(Denk ik??). Want het gaat aan het begin altijd al fout en dan krijg ik meestal niet eens een deel van de punten. Ik weet echt niet wat ik moet doen. De natuurkundeleraar zegt dat ik er gewoon geen aanleg voor heb en tevreden moet zijn met een voldoende, maar daar neem ik geen genoegen mee('middelbare school'-natuurkunde is alleen formules invullen daar heb je geen aanleg voor nodig, toch??).

Waarom, oh, waarom lukt wiskunde wel en dit faalvak niet? Hoe leer je natuurkunde? Kun je dat wel leren? Of heb ik er echt gewoon geen aanleg voor (:P)?

Bij voorbaat dank voor de hulp,

Googolplex

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 maart 2011 - 21:43

Wat voor studieboek Natuurkunde heb je?
Ik heb regelmatig bijles gegeven aan een leerling van atheneum 4 ,5 ,6 , in natuurkunde, en haar studieboek Natuurkunde vond ik om eerlijk te zijn slecht. Het boek was erg onduidelijk en er werd weinig uitleg in gegeven.
Probeer eens een ander studieboek aan te schaffen.

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 maart 2011 - 21:43

Tsja, dat is natuurlijk niet zo 1-2-3 vast te stellen waar het probleem ligt. Het verband natuurkunde-wiskunde is overigens niet altijd zo vanzelfsprekend. Vooral op middelbareschool niveau wordt er niet echt wiskunde gebruikt in de natuurkunde. Het is misschien inderdaad wel zo dat mensen die goed zijn in wiskundige, vaak ook goed zijn in natuurkunde. Maar dat terzijde. ;)

Ik neem aan dat je gewoon een verkeerde aanpak van vraagstukken hebt. Als je het wiskundeniveau makkelijk kunt bijbenen, dan moet de natuurkunde zeker te doen zijn. Dus hoe pak je precies een natuurkundig vraagstuk aan?

Het is vaak zaak om een tekening van de situatie te maken. Dit is echt een belangrijk 'hulpmiddel' bij natuurkundige problemen, dat kan ik je als universitair student natuurkunde wel meegeven. :P Schrijf hierbij alle gegevens die je hebt (ik doe alleen de symbolen erbij schrijven). Dan moet je dus je probleem gaan interpreteren en gaan bedenken welke wetten/formules er gelden en daar een oplossing bij formuleren. Dit is echter een ietwat slordige omschrijving van een strategie om problemen op te lossen. Met iets meer informatie over de locatie van je probleem kan ik je wellicht verder helpen.

Kun je misschien een concreet voorbeeld geven van een som waar het misgaat?

Veranderd door Puntje, 14 maart 2011 - 21:46

googolplex

googolplex

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2011 - 17:07

Wat voor studieboek Natuurkunde heb je?
Ik heb regelmatig bijles gegeven aan een leerling van atheneum 4 ,5 ,6 , in natuurkunde, en haar studieboek Natuurkunde vond ik om eerlijk te zijn slecht. Het boek was erg onduidelijk en er werd weinig uitleg in gegeven.
Probeer eens een ander studieboek aan te schaffen.

Ik heb Stevin Vwo deel 1. In dit boek wordt er vooral veel informatie gegeven. Er staan hele teksten in die de stof moeten verhelderen maar dat werkt bij mij duidelijk niet. Ik weet niet of je verstand hebt van studieboeken? Maar ik heb het liefst een boek waar concreet instaat waar het over gaat zonder er te veel omheen te draaien. Ik zal mijn wiskunde boek (Netwerk) even als voorbeeld nemen. Daar staan tussen de opgaven door theorie in kleine blokjes. Dat werkt voor mij veel beter.

In ieder geval bedankt!

Tsja, dat is natuurlijk niet zo 1-2-3 vast te stellen waar het probleem ligt. Het verband natuurkunde-wiskunde is overigens niet altijd zo vanzelfsprekend. Vooral op middelbareschool niveau wordt er niet echt wiskunde gebruikt in de natuurkunde. Het is misschien inderdaad wel zo dat mensen die goed zijn in wiskundige, vaak ook goed zijn in natuurkunde. Maar dat terzijde. ;)

Ik neem aan dat je gewoon een verkeerde aanpak van vraagstukken hebt. Als je het wiskundeniveau makkelijk kunt bijbenen, dan moet de natuurkunde zeker te doen zijn. Dus hoe pak je precies een natuurkundig vraagstuk aan?

Het is vaak zaak om een tekening van de situatie te maken. Dit is echt een belangrijk 'hulpmiddel' bij natuurkundige problemen, dat kan ik je als universitair student natuurkunde wel meegeven. :P Schrijf hierbij alle gegevens die je hebt (ik doe alleen de symbolen erbij schrijven). Dan moet je dus je probleem gaan interpreteren en gaan bedenken welke wetten/formules er gelden en daar een oplossing bij formuleren. Dit is echter een ietwat slordige omschrijving van een strategie om problemen op te lossen. Met iets meer informatie over de locatie van je probleem kan ik je wellicht verder helpen.

Kun je misschien een concreet voorbeeld geven van een som waar het misgaat?

Hoe ik een som (probeer) op te lossen:
1. Ik lees de tekst en schrijf de informatie in natuurkunde-taal op.
2. Ik zoek een formule (ik weet nooit aan de hand van een opgave welke formule ik moet gebruiken, dat is ook nog een probleem. Ik herken een formule niet in een som dus gebruik ik maar een formule die je door je informatie op kunt schrijven).
3. Rekenen.

Dat tekenen kan ook een oplossing zijn. Ik probeer het wel eens, maar ik weet niet hoe ik het verhaal teken. Ik heb wel wat in mijn hoofd maar dat komt moeilijk op papier. Maar als het tekenen lukt is het wel handiger, ja.

Ik heb mijn boek niet bij me dus een echt voorbeeld uit het boek heb ik niet. Maar we krijgen nu vooral sommen over de bewegingleer, versnellingen en krachten. Dus dingen als iemand tilt een voorwerp met een bepaalde massa in een bepaalte tijd op of een andere planeet, hoeveel kracht heeft hij nodig.

In ieder geval ook nog bedankt!

Tempus

Tempus

• >250 berichten
  • 340 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2011 - 17:41

ik herken mezelf hierin. Ik ben ook erg goed in wiskunde maar bij natuurkunde blijft het meestal rond de zeven steken. Ik merk dan ook dat het bij mij vaak misgaat als ik de natuurkundige situatie moet vertalen naar formules. Want hoe goed je ook met formules kan rekenen, als de formules verkeerd zijn, komt er alsnog een fout antwoord uit. Dit is met name een probleem bij teksten waarin veel informatie wordt gegeven, het omzetten van de natuurkundige situatie naar wiskunde (een handeling die je in eerste instantie mentaal uitvoert) wordt dan erg rommelig. Een oplossing hiervoor is om vooral de opgave rustig door te lezen en je bij elk stuk informatie je af te vragen wat dit voor invloed heeft op de (relevante) formules, en vooral niet alles in één keer proberen te verwerken. Een tekening kan hier inderdaad bij helpen. Ook moet je ervoor zorgen dat je een duidelijk overzicht van de leerstof hebt, zodat daar geen verwarring in kan ontstaan. Want misschien weet je wel hoe je bepaalde vragen kan oplossen of wat bepaalde begrippen betekenen, maar als je geen 'helikoptervisie' op de stof, kan je je nogal eens verloren voelen. Om dit te voorkomen kan je misschien proberen een soort mind-map te maken in je hoofd. Ik weet natuurlijk niet of dit op jou van toepassing is, maar dit zijn zo mijn ervaringen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 maart 2011 - 18:23

De beste tip die ik je kan geven bij het oplossen van natuurkunde vraagstukken is dat je gestructureerd moet werken. Een mogelijke oplossing zijn 3 globale stappen.

1. Schrijf alle gegevens die in de vraagstelling staan om (alle eenheden inclusief waarden)
2. Noteer de vraagstelling, wat wil men weten (eenheden)
3. Welke formules kan je gebruiken om welke eenheden om te gaan rekenen?, invullen en klaar!

Een andere manier om een vraagstuk aan te pakken is kijken wat er wordt gevraagd, en na te gaan welke formule in welke situatie van toepassing is.

Weet je voor jezelf waar het probleem zit? Is dat bijvoorbeeld in het begrijpend lezen om data uit de tekst te halen, of weet je simpelweg niet wanneer je welke formules moet gebruiken? Bij wiskunde kan je ook met verhalende vragen te maken hebben, hoe pak je het oplossen van dergelijke vragen aan?
"Meep meep meep." Beaker

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2011 - 14:00

Hoe ik een som (probeer) op te lossen:
1. Ik lees de tekst en schrijf de informatie in natuurkunde-taal op.
2. Ik zoek een formule (ik weet nooit aan de hand van een opgave welke formule ik moet gebruiken, dat is ook nog een probleem. Ik herken een formule niet in een som dus gebruik ik maar een formule die je door je informatie op kunt schrijven).
3. Rekenen.

Dat tekenen kan ook een oplossing zijn. Ik probeer het wel eens, maar ik weet niet hoe ik het verhaal teken. Ik heb wel wat in mijn hoofd maar dat komt moeilijk op papier. Maar als het tekenen lukt is het wel handiger, ja.

Ik heb mijn boek niet bij me dus een echt voorbeeld uit het boek heb ik niet. Maar we krijgen nu vooral sommen over de bewegingleer, versnellingen en krachten. Dus dingen als iemand tilt een voorwerp met een bepaalde massa in een bepaalte tijd op of een andere planeet, hoeveel kracht heeft hij nodig.

In ieder geval ook nog bedankt!

Ik zou eens proberen alle formules die je moet kennen in een tabel te zetten en ook erbij zetten wat het is en wanneer ze gelden. Op de middelbare school had ik zelf de ervaring dat je wel de juiste formule eruit kunt halen aan de hand van de gegevens. Als ze bijvoorbeeld op de middelbare school naar de versnelling vragen van iets is de kans ontzettend groot dat je de tweede wet van Newton, "F=ma", moet gebruiken. Gaat het over krachten en planeten, denk ik direct aan de gravitatiewet van Newton, "F = GmM/r2". Vaak zie je het dan ook aan de gegevens die gegeven zijn. Zeker als er bijv. staat: De gravitatieconstante G=... Dan kan je er wel vanuit gaan die je die specifieke formule moet gebruiken.

Maar bovenstaande heeft niks met kennis van natuurkunde te maken. Is gewoon kijken wat je gegevens zijn en welke formules daarbij passen. Dit kun je doen zonder enige kennis van natuurkunde, op de middeblare school is dit mogelijk voor wat ik zelf heb ervaren. Maar dit is natuurlijk niet wat je wilt. Ik neem aan dat je ook nog wat kennis wilt opdoen. :P De algemene oplossing is de theorie bestuderen en daar zoveel mogelijk oefensommen bij maken. Dat is een beetje de vuistregel voor exacte vakken.

Als je een keer een voorbeeldsom kunt posten waarmee je in de knoop zit of hebt gezeten, kan ik je wel proberen te vertellen hoe ik het doe. Misschien heb je daar dan wat aan. ;) Het helpt namelijk wel om een vaste strategie aan te leren voor natuurkundige problemen.

Veranderd door Puntje, 17 maart 2011 - 14:04

SuperQuark

SuperQuark

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 maart 2011 - 20:13

Ik zit in klas 3 VWO en daar hebben we een heel handige manier geleerd qua het aanpakken van natuurkundige sommen. Dit heet het SPA (Systematische Probleem Aanpak):

1. Gegevens: Schrijf alle gegevens op, met hun bijbehorende grootheid en eenheid. Vaak is het ook handig om een tekening te maken.
2. Gevraagd: Schrijf op wat er gevraagd wordt, in de grootheid en bijbehorende eenheid. Schrijf bijvoorbeeld E = ? kJ
3. Formule: Welke formule moet je gebruiken in combinatie met de gegevens?
4. Berekening: Maak de berekening door de getallen in de plaats van de grootheden in te vullen.
5. Antwoord: Schrijf het antwoord op met de bijbehorende grootheid en eenheid.
6. Evaluatie: Klopt het antwoord met de werkelijkheid?

Ik hoop dat het antwoord je heeft geholpen en succes ;)

Veranderd door SuperQuark, 18 maart 2011 - 20:14

kreeftje888

kreeftje888

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2011 - 21:54

Ik heb Stevin Vwo deel 1. In dit boek wordt er vooral veel informatie gegeven. Er staan hele teksten in die de stof moeten verhelderen maar dat werkt bij mij duidelijk niet. Ik weet niet of je verstand hebt van studieboeken? Maar ik heb het liefst een boek waar concreet instaat waar het over gaat zonder er te veel omheen te draaien. Ik zal mijn wiskunde boek (Netwerk) even als voorbeeld nemen. Daar staan tussen de opgaven door theorie in kleine blokjes. Dat werkt voor mij veel beter.

hoi, ik heb ook Stevin en heb er in het begin ook veel moeite mee gehad. Wat bij mij erg hielp was bij elke paragraaf de formules/belangrijkste principes op te schrijven en al die onzinnige tekst gewoon over te slaan. Dus als je een paragraaf hebt over de drie wetten van newton schrijf je enkel die drie wetten op en evt een voorbeeldsom hoe je die gebruikt. Je leraar wil dat je sommen ermee kunt maken, niet dat je allerlei achtergrond info weet over de Newton en hoe hij die dingen ontdekt heeft.
Hierdoor werd het mij veel duidelijker wat ze nou eigenlijk van je willen omdat de stof is teruggebracht tot een formule en een voorbeeldsom.

Verder gebruik je Binas in tabel 35 staan alle formules, onderstreep degene die je voor deze toets nodig hebt dan kun je ze snel vinden en vergis je je niet.

hoop dat je hier iets aan hebt
ps. evt kun je een samengevat natuurkunde kopen, is eigenlijk voor je examen maar de stof staat er wel heel beknopt en duidelijk in beschreven.

Veranderd door kreeftje888, 19 maart 2011 - 21:55

googolplex

googolplex

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 april 2011 - 20:34

hoi, ik heb ook Stevin en heb er in het begin ook veel moeite mee gehad. Wat bij mij erg hielp was bij elke paragraaf de formules/belangrijkste principes op te schrijven en al die onzinnige tekst gewoon over te slaan. Dus als je een paragraaf hebt over de drie wetten van newton schrijf je enkel die drie wetten op en evt een voorbeeldsom hoe je die gebruikt. Je leraar wil dat je sommen ermee kunt maken, niet dat je allerlei achtergrond info weet over de Newton en hoe hij die dingen ontdekt heeft.
Hierdoor werd het mij veel duidelijker wat ze nou eigenlijk van je willen omdat de stof is teruggebracht tot een formule en een voorbeeldsom.

Verder gebruik je Binas in tabel 35 staan alle formules, onderstreep degene die je voor deze toets nodig hebt dan kun je ze snel vinden en vergis je je niet.

hoop dat je hier iets aan hebt
ps. evt kun je een samengevat natuurkunde kopen, is eigenlijk voor je examen maar de stof staat er wel heel beknopt en duidelijk in beschreven.

Dat boek Samengevat is echt fantastisch, geen onzinnig bla bla... en ook uitleg voor dingen die je later eigenlijk pas moet weten en dat is ook mooi megenomen als ik dat al weet. Gestructureerd, concreet en niet teveel woorden om iets simpels uit te leggen. Ik voorspel een 10 voor het proefwerk die we pas geleden hebben gemaakt. Stevin mag wat mij betreft de prullebak in(onzinnig boek!)!

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 april 2011 - 21:28

Geef eens een vb van een opgave die problemen geeft.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures