Springen naar inhoud

Synthese van aspirine

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Wetenschapsknoeier_*

• Gast

Geplaatst op 14 maart 2011 - 21:22

Beste,

ik heb ervoor gekozen om als eindwerk aspirine te bereiden.
Ik heb al informatie gevraagd (en gekregen) van Janssens Farmaceutica over hoe het praktisch in zijn werk gaat.

Ik lees overal dat dit een makkelijke opdracht is, maar voor mij lijkt het toch niet zo makkelijk aangezien mijn leerkracht maar 1 (overdreven makkelijk) practicum doet op een jaar.

Ik zit zelfs na alle mogelijke internetsites en boeken te hebben geraadpleegd nog steeds met een probleem.
De manier waarop aspirine wordt bereid is overal ongeveer hetzelfde, maar het aantal ml dat er gebruikt moet worden is steeds anders. Nu weet ik niet welke ik hiervan moet kiezen (aangezien zelfs Janssens Farmaceutica er 2 verschillende doorstuurde).

Hierbij 3 verschillende mogelijkheden:

Bijlage  Synthese_Aspirin_englisch_2.pdf   173,32K   1117 maal gedownload
Bijlage  Synthese_von_ASS_deutsch_20008.pdf   101,29K   718 maal gedownload
Bijlage  aspirine_lesbrief_1_1__1_.pdf   73,67K   1897 maal gedownload

Heeft iemand deze proef al gedaan en weet die dan nog met hoeveel ml of g ik van alles zou moeten werken?

Alvast bedankt,

Wetenschapsknoeier

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 maart 2011 - 21:50

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Ik heb de proef al uitgevoerd met een recept gelijkaardig aan jouw Engelse versie. Als je wil kan ik ook 'mijn' versie doorsturen via PB.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

*_gast_Wetenschapsknoeier_*

• Gast

Geplaatst op 15 juni 2011 - 18:11

Sorry voor mijn late antwoord! Ik had niet zo snel antwoord verwacht..

Ik heb de proef al uitgevoerd.
Het enige dat ik mij nu nog afvraag is of het eigenlijk een evenwichtsreactie is.
Ik vermoed van wel, en ik heb dan ook al genoteerd hoe ik de opbrengst kan verhogen door middel van concentratie, volume/druk en katalysator.

Enkel de temperatuur heb ik niet. Ik snap niet zo goed hoe je kan zien of je te maken hebt met een endotherme of een exotherme reactie.

Toch bedankt voor het antwoord!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures