Springen naar inhoud

Tweetakt motor, 50cc prestaties verbeteren


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Wolf_

    Wolf_


  • 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2011 - 18:21

Ik heb onlangs helemaal zelf een Go-kart ontworpen en ontwikkeld. Ik heb er dan een goedkope 50cc tweetakt motor opgeplaatst met een variomatic. Het is er een van Piaggio.


Nu is mijn vraag of jullie mij kunnen helpen met het verbeteren van de prestaties van mijn motor.
Alle suggesties zijn welkom.


Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 maart 2011 - 20:09

Absoluut, maar een beetje meer info zou dan handig zijn.
Over het algemeen kan je met de (trek)veren in de centrifugaalkoppeling en de zogenaamde rolletjes (tussen de voorste schijven van de vario) het karakter van de motor regelen. Het vermogen kan je vergroten door te rommelen aan de luchtinlaat en de ontsteking. Waarom? Simpel, daar plaatst de fabrikant meestal haar begrenzer.
- gebruikelijk is dat de ontsteking de vonk zal verlaten op hogere toerentallen
- meestal is de luchtinlaat beperkt aan het inlaatspruitstuk of aan de carburateur (de standaard 'teur zit vaak rond 9mm)

Is het een standaard scooter-blokje?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#3

MCE

    MCE


  • >25 berichten
  • 96 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 maart 2011 - 17:09

Andere tandwielverhouding,
Andere uitlaat,
Ander luchtfilter,
Andere carb....?

#4

thermo1945

    thermo1945


  • >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 maart 2011 - 23:23

Je wilt 'm dus opvoeren.

50cc

Wat antiek! Je bedoelt zeker 50 cm3.

#5

Kaspace

    Kaspace


  • >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2011 - 21:56

Toen ik 16 was.... was er een boekje in omloop: "Het opvoeren van 2 takt motoren" van Ulrich Pohl.
Daar stonden wel wat dingetjes in die je kan gebruiken. Maar met de wijsheid van nu... deed ik het toen helemaal verkeerd. Veel te veel de uitlaatpoort uitgevijld, enzovoorts.
Een 2 takt motor is een fijn samenspel van resonanties, bewegende luchtkolommen. Je kunt niet zo maar uit een boekje wat copieren.
Je zou eens ervaring moeten opdoen met een lange lichtbuis (voor electra dus, ca 4m lang). Zuig je longen vol en blaas er door heen. Je zal moegelijk schrikken als je op wil houden met blazen, want dat voelt dan alsof je longen leeggezogen worden! Lucht heeft een zekere massatraagheid. Hoe langer de buis des te meer merk je het effect. Tegelijk heb je te maken met de veerkracht van de lucht. Veerkracht en massatraagheid geven een resonantie, een natuurlijke optimaal trillingsgetal. De truuc is om bij de 2takt die resonanties te benutten om optimaal je cilinder te vullen aan de carburateurkant en leeg te krijgen aan de uitlaatkant. Verder moet de zuiger op het juiste moment net de poorten weer sluiten als de stroming "terug veert".
Je ziet nu hopelijk dat je 2 resonanties moet afstemmen čn een zuigerlengte op het ideale toerental. Feitelijk is er maar een toerental superoptimaal, maar dat is niet praktisch. Dus moet je een compromis maken. Dat doe je door de resonanties iets ongelijk te maken, zodat je een breder toerengebied hebt met iets minder maximum vermogen.
Ga hier eerst maar eens een nachtje over slapen... Eigenlijk moet je toch wel een ingenieurstudie hebben gedaan om het met verstand van zaken te doen.

#6

TeunisTVM

    TeunisTVM


  • >100 berichten
  • 119 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2011 - 11:35

Klinkt als een motortje van een brommer/scooter. Kijk eens op www.brommerforum.nl
Prestaties van de motor verbeteren is meer verbranden per tijdseenheid of meer rendement.
Standaard oplossingen zijn:
carburateur
uitlaat
ontsteking
cilinder tunen door poorten te vergoten en polijsten.
A person who never made a mistake never tried anything new
Make everything as simple as possible, but not simpler.
Albert Einstein

#7

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2011 - 19:58

of gewoon een 70 cc steken...
Niet vergeten om samen met je prestaties ook je remmen up te graden...

#8

Kaspace

    Kaspace


  • >100 berichten
  • 202 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2011 - 22:21

Het boekje van Ulrich Pohl en meer achtergrondinformatie vind je o.a. hier:
Opvoeren van kleine tweetaktmotoren





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures