2 centrisch botsende kogels

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

2 centrisch botsende kogels

hey,

Ik heb binnen kort een 21+ test. en heb geprobeerd om de oefenopdrachten die daarbij horen te maken. nu kom ik er alleen niet helemaal uit. graag zou ik de uit werking van de berekening willen zien zodat ik weet met welke formules ik moet werken. het zijn 2 vragen. Ik weet dat ik met bepaalde formules moet werken maar niet hoe ik deze moet gebruiken. ik weet dat de formule Ek=1/2mv2 nodig zal zijn en zo nog een aantal. alvast bedankt! ;)

1.

Een timmerman slaat met een hamer van 0,5kg een draadnagel in een stuk hout.

Gedurende de zwaai van 0,75m die 0,5 seconden duurt ondergaat de hamer een eenparige versnelde beweging.

(je hoeft geen rekenning te houden met de kromme baan van de hamer)

A. Hoe groot is de kracht die door de timmerman op de hamer moet worden uitgeoefend?

B. Hoe groot is de bewegingsenergie van de hamer aan het begin van de inslag?

De draadnagel, waarvan je de massa mag verwaarlozen, wordt door de slag 10mm het hout ingedreven. gedurende de inslag is de kracht tussen de hamer en de draadnagel constant.

C. hoe lang duurd de inslag van de draadnagel?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: 2 centrisch botsende kogels

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: 2 centrisch botsende kogels

Ben je bekend met de formules voor een eenparig versnelde beweging met beginsnelheid v=0 ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 2 centrisch botsende kogels

Gedurende de zwaai van 0,75m die 0,5 seconden duurt ondergaat de hamer een eenparige versnelde beweging.
  1. Uitgaande van de veronderstelling dat de zwaai met een snelheid 0 m/s begint, wat is dan de gemiddelde snelheid tijdens de zwaai?
  2. Wat is dus de versnelling?
  3. Welke kracht is er nodig om een massa van 0,5 kg die versnelling te geven?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: 2 centrisch botsende kogels

Ben je bekend met de formules voor een eenparig versnelde beweging met beginsnelheid v=0 ?


Ik heb de formules opgezocht en heb er een aantal van me leraar gehaD waaronder: s=vt, v=Vo+at, en zo heb ik er nog een aantal(heb de x tekens weggelaten aangezien dat mag..) Ik heb de antwoorden al wel aangezien dit een oefenopdracht is..ik hoop dus eigenlijk op wat uitleg van het hoe te berekenen. Zodat als ik een ander gestelde vraag krijg, dat ik dan weet hoe ik het moet uitrekenen. Ik hoop dat ik niet te veel vraag.. ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: 2 centrisch botsende kogels

Voor een eenparig versnelde beweging met beginsnelheid v=0 gelden de volgende 2 formules
\(v_{t}=a \cdot t\)
\( s_{t}=\frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2\)
Met die tweede formule kun je de waarde van a berekenen.

Berichten: 10

Re: 2 centrisch botsende kogels

aadkr schreef:Voor een eenparig versnelde beweging met beginsnelheid v=0 gelden de volgende 2 formules
\(v_{t}=a \cdot t\)
\( s_{t}=\frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2\)
Met die tweede formule kun je de waarde van a berekenen.
ok dus, s=vt= 0,75/0,5= 1.5m/s dan is het dus Vt=at is dus, 1.5/0,5= 3m/s2. maar ik moet de kracht weten?

Berichten: 10

Re: 2 centrisch botsende kogels

ok dus, s=vt= 0,75/0,5= 1.5m/s dan is het dus Vt=at is dus, 1.5/0,5= 3m/s2. maar ik moet de kracht weten?
maar als ik de andere doe dan kom ik weer ergens op uit namelijk: St=1/2at= 0.75/ 1/2x0,5 in kwadraat= 6m/s2 als ik dan de formule gebruik, F=MxA= 0,5x6= 3N en dat is het goede antwoord maar waarom kom ik dan bij die andere ergens anders op uit>?namelijk niet 3N maar 3m/s2..?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 2 centrisch botsende kogels

maar waarom kom ik dan bij die andere ergens anders op uit>?namelijk niet 3N maar 3m/s2..?
bij welke "andere"? Er is maar één formule om mbv een afstand en een tijd een versnelling te berekenen, en vervolgens met die versnelling en de massa een kracht te bepalen. En zover ben je nu.

a= 6 m/s²

F= 3 N

op naar vraag b)
  • wat is de snelheid van de hamerkop na 0,5 s als de versnelling 6 m/s² bedraagt?
  • wat is dan de bewegingsenergie van die kop?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: 2 centrisch botsende kogels

Jan van de Velde schreef:bij welke "andere"? Er is maar één formule om mbv een afstand en een tijd een versnelling te berekenen, en vervolgens met die versnelling en de massa een kracht te bepalen. En zover ben je nu.

a= 6 m/s²

F= 3 N

op naar vraag b)
  • wat is de snelheid van de hamerkop na 0,5 s als de versnelling 6 m/s² bedraagt?
  • wat is dan de bewegingsenergie van die kop?
Sorry ik had het niet goed gelezen! Vraag b is me gelukt na wat zoeken in mijn natuurkunde boeken.

W=FxS is dus 3x0,75 is dan dus 2,25joule. :P

Op naar vraag c ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 2 centrisch botsende kogels

W=Fxs is dus 3x0,75 is dan dus 2,25joule. :P
Dat, of Ekin = ½mv² = 0,5 x 0,5 x 3² = 2,25 J
Op naar vraag c ;)


s= 10 mm

vbegin = 3 m/s

veind = 0 m/s

t= ?? s
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: 2 centrisch botsende kogels

Jan van de Velde schreef:Dat, of Ekin = ½mv² = 0,5 x 0,5 x 3² = 2,25 J

s= 10 mm

vbegin = 3 m/s

veind = 0 m/s

t= ?? s
ik kom er nog niet uit.. iets meer hulp aub? ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: 2 centrisch botsende kogels

Jan van de Velde schreef:s= 10 mm

vbegin = 3 m/s

veind = 0 m/s

t= ?? s
ik kom er nog niet uit.. iets meer hulp aub? ;)
uitgaande van een eenparige versnelling geldt dat de gemiddelde snelheid over dit traject (0+3)/2 = 1,5 m/s was.

je hebt nu een gemiddelde snelheid en een afstand. Een tijd berekenen lijkt me nu een eitje?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer