Springen naar inhoud

Aceton

• Log in om te kunnen reageren

Alexmiles

Alexmiles

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 maart 2011 - 18:32

In welke vloeistoffase zal aceton dan hoofdzakelijk terug te vinden zijn in de beker? Je hebt 2 lagen, een organische bovenlaag en een emulsie laag...
Ik dacht ook zoals hierboven staat dat aceton polair is... En ik herinner me iets uit de les dat je duidelijk de apolaire en polaire stoffen van elkaar kunt scheiden/zien aan de hand van die twee lagen
maar welke laag ligt van boven? Polair of apolair? (ik zou denken de apolaire vanboven als ik denk aan olie en water... maar weet niet of dat juist is)

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 maart 2011 - 19:57

Ik dacht ook zoals hierboven staat dat aceton polair is...

Dit is correct, maar waar beweer je dit?

En ik herinner me iets uit de les dat je duidelijk de apolaire en polaire stoffen van elkaar kunt scheiden/zien aan de hand van die twee lagen

Klopt, dit is een gevolg van de polariteit. Polaire stoffen zijn oplosbaar in polaire oplosmiddelen terwijl apolaire stoffen oplosbaar zijn in apolaire oplosmiddelen. Wanneer je de twee gaat mengen ontstaat een emulsie.

maar welke laag ligt van boven? Polair of apolair? (ik zou denken de apolaire vanboven als ik denk aan olie en water... maar weet niet of dat juist is)

Welke laag bovenaan ligt is enkel afhankelijk van de dichtheid. In het geval van water en olie bedraagt de dichtheid respectievelijk 1 g/cm≥ en ongeveer 0,9 g/cm≥. Met andere woorden is olie lichter dan water en zal het bijgevolg drijven op water.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures