Leeftijd heelal

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Leeftijd heelal

Wij, als ongeveer inertiaalwaarnemers, vinden ;) 13,5 miljard jaar voor de leeftijd van het heelal.

Zal een andere inertiaalwaarnemer op vele lichtjaren van ons en met een bepaalde snelheid (b.v. 200000 km/s) eenzelfde leeftijd vinden?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Leeftijd heelal

Zou het niet kunnen dat het heelal homogeen is d.w.z. van overal dat men het bekijkt ziet het er hetzelfde uit.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: Leeftijd heelal

Dat het heelal homogeen is, is dat niet iets waar men meestal van uitgaat.

Ik denk dat ook Friedmann hiervan uitgegaan is voor zijn oplossingen van Einsteins Algemene Relativiteitstheorie
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Berichten: 4

Re: Leeftijd heelal

Het kosmologisch principe vertelt ons dat het heelal, op voldoende grote schaal, homogeen en isotroop is.

Het maakt niet uit waar jij je bevind als waarnemer je zal altijd op de zelfde leeftijd uit komen.

Er is trouwens ook geen middelpunt in het heelal snapt u ;)

Begrijp je vraag maar denk dat je het verkeerd bekijkt.

Gr

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Leeftijd heelal

De vraag van de TS was of het heelal een andere leeftijd zou lijken te hebben voor een waarnemer die zich in een ander inertiaalstelsel bevindt. Hou de discussie a.u.b. bij de beantwoording van die vraag, en hou het daarbij bij de algemeen aanvaarde wetenschappelijke opvattingen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Leeftijd heelal

Wij, als ongeveer inertiaalwaarnemers, vinden ;) 13,5 miljard jaar voor de leeftijd van het heelal. Zal een andere inertiaalwaarnemer op vele lichtjaren van ons en met een bepaalde snelheid (b.v. 200000 km/s) eenzelfde leeftijd vinden?
In een ander inertiaalstelsel kan de leeftijd van het heelal aanzienlijk anders zijn.

Bijvoorbeeld: het verste event dat in 2009 met aardse telescopen werd waargenomen was de gamma ray burst GRB 090423, een burst die relatief kort na de Big Bang plaatsvond. Stel dat die andere inertiaalwaarnemer destijds in een eenparig bewegende raket bij GRB 090423 vertrokken was voor een reis richting aarde, met bijna de lichtsnelheid, en dat hij de aarde vandaag bereikte (in 2011, dus iets langzamer dan het licht dat al in 2009 arriveerde). Op zijn klok zou er nauwelijks tijd verstreken zijn. Volgens zijn klok zou het heelal veel jonger zijn dan volgens aardse klokken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Leeftijd heelal

jkien schreef:In een ander inertiaalstelsel kan de leeftijd van het heelal aanzienlijk anders zijn.

Bijvoorbeeld: het verste event dat in 2009 met aardse telescopen werd waargenomen was de gamma ray burst GRB 090423, een burst die relatief kort na de Big Bang plaatsvond. Stel dat die andere inertiaalwaarnemer destijds in een eenparig bewegende raket bij GRB 090423 vertrokken was voor een reis richting aarde, met bijna de lichtsnelheid, en dat hij de aarde vandaag bereikte (in 2011, dus iets langzamer dan het licht dat al in 2009 arriveerde). Op zijn klok zou er nauwelijks tijd verstreken zijn. Volgens zijn klok zou het heelal veel jonger zijn dan volgens aardse klokken.
Als iedere inertiaalwaarnemer een andere leeftijd voor het heelal kan vinden dan heeft de leeftijd van het heelal geen zin en heeft het heelal dus geen leeftijd of alle mogelijke leeftijden.

Ik kies ervoor dat het heelal een leeftijd heeft en dit omwille van het kosmologisch principe. Trouwens al de inertiaalwaarnemers hebben dezelfde eigentijd.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Leeftijd heelal

Trouwens al de inertiaalwaarnemers hebben dezelfde eigentijd.
Beweer je nu dat waarnemers in verschillende inertiaalstelsels dezelde klok hebben? (Ofwel dat relativiteit niet bestaat...)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Leeftijd heelal

Beweer je nu dat waarnemers in verschillende inertiaalstelsels dezelde klok hebben? (Ofwel dat relativiteit niet bestaat...)
De eigentijd is invariant voor de Lozentztransformatie.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Leeftijd heelal

kotje schreef:Als iedere inertiaalwaarnemer een andere leeftijd voor het heelal kan vinden dan heeft de leeftijd van het heelal geen zin en heeft het heelal dus geen leeftijd of alle mogelijke leeftijden.

Ik kies ervoor dat het heelal een leeftijd heeft en dit omwille van het kosmologisch principe. Trouwens al de inertiaalwaarnemers hebben dezelfde eigentijd.
Overal in het heelal (in gebieden ter grootte van een melkwegstelsel) kun je een 'fundamenteel' inertiaalstelsel aanwijzen dat in rust is t.o.v. het zwaartepunt van de plaatselijke materie. De klok van het fundamentele inertiaalstelsel is ideaal voor het beschrijven van de evolutie van de sterren in dat gebied. Fundamentele waarnemers zullen circa 13,5 miljard jaar als ouderdom van hun stukje heelal vinden.

Niet-fundamentele waarnemers die met hoge snelheid door de materie heen vliegen vinden afwijkende waarden voor de ouderdom van het stukje heelal waar ze vliegen.

Berichten: 7.068

Re: Leeftijd heelal

De eigentijd is invariant voor de Lozentztransformatie.
Beweer je nu dat waarnemers in verschillende inertiaalstelsels dezelfde klok hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Leeftijd heelal

Beweer je nu dat waarnemers in verschillende inertiaalstelsels dezelfde klok hebben?
Ik leg even uit hoe ik het zie.

Heeft men 2 gebeurtenissen. Gezien door 2 inertiaalwaarnemers is de eigentijd tussen die 2 gebeurtenissen dezelfde. De gewone tijd of coördinatentijd is niet gelijk als de twee gebeurtenissen niet op dezelfde plaats gebeuren want dan is de coördinatentijd gelijk aan de eigentijd.

Eigentijd:
\(\Delta\tau=\frac{\sqrt{c^2(\Delta t)^2-(\Delta x)^2-(\Delta y)^2-(\Delta z)^2}}{c}\)
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Leeftijd heelal

Eigentijd:
\(\Delta\tau=\frac{\sqrt{c^2(\Delta t)^2-(\Delta x)^2-(\Delta y)^2-(\Delta z)^2}}{c}\)
Dat is volgens mij niet de eigentijd, maar de 'proper time'. 'Proper time' is de tijd tussen twee gebeurtenissen in het inertiaalstelsel waarin die twee gebeurtenissen op dezelfde plek plaatsvinden. Eigentijd is de tijd die een waarnemer op zijn eigen klok afleest (anders gezegd: de tijd waarmee hij ouder wordt). De proper time is voor alle waarnemers hetzelfde. De eigentijd echter niet. Elke waarnemer heeft zijn eigen eigentijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Leeftijd heelal

Dat is volgens mij niet de eigentijd, maar de 'proper time'. 'Proper time' is de tijd tussen twee gebeurtenissen in het inertiaalstelsel waarin die twee gebeurtenissen op dezelfde plek plaatsvinden. Eigentijd is de tijd die een waarnemer op zijn eigen klok afleest (anders gezegd: de tijd waarmee hij ouder wordt). De proper time is voor alle waarnemers hetzelfde. De eigentijd echter niet. Elke waarnemer heeft zijn eigen eigentijd.


De 'proper time (eigentijd)' tussen 2 gebeurtenissen is voor iedere inertiaalwaarnemer dezelfde omdat het een invariante voor de Lorentztransformatie is. De coördinatentijd is de tijd die we meten en deze hangt af van de inertiaalwaarnemer uitgenomen als de gebeurtenissen op dezelfde plaats gebeuren dan vinden al de inertiaalwaarnemers dezelfde waarde na meting namelijk de proper time of eigen tijd.(coördinatentijd=proper time of eigen tijd)

Ik vind dat we hier volledig off topic gaan.

Wat is het antwoord op mijn vraag?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Leeftijd heelal

Wij, als ongeveer inertiaalwaarnemers, vinden ;) 13,5 miljard jaar voor de leeftijd van het heelal. Zal een andere inertiaalwaarnemer op vele lichtjaren van ons en met een bepaalde snelheid (b.v. 200000 km/s) eenzelfde leeftijd vinden?
Wat is het antwoord op mijn vraag?
Volgens mij vroeg je of een niet-fundamentele inertiaalwaarnemer eenzelfde leeftijd vindt als een fundamentele inertiaalwaarnemer. Daarop heb je wel antwoord. Welke vraag bedoel je anders?

Reageer