Van een kromme grafiek een rechte maken.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Van een kromme grafiek een rechte maken.

Hallo allemaal,

Ik heb morgen dus een examenpracticum. En hoorde net pas dat we - buiten de normale vaardigheden om - ook in staat moeten zijn om van een "kromme" grafiek een rechte te maken.

Nu hebben wij voor natuurkunde een hulpboek, maar hierin staat alleen maar uitgelegd dat je via excel, als je eenmaal een tabelletje hebt ingevuld, dat je dan een formule kan krijgen die je dan weer kan afleiden tot een vorm van:

Y= constante * x

Nu mogen wij morgen bij het practium geen computer gebruiken. Zou iemand mij misschien kunnen vertellen hoe je, als je wel beschikt over de meetgegevens, van een kromme een rechte kan maken?

Misschien iets met een logaritme of iets dergelijks?

Vriendelijke groeten,

Diether

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Van een kromme grafiek een rechte maken.

Hier weet ik niet veel van, maar volgens mij moet je hier de kleinste kwadraten methode gebruiken.

In excel bestaat een funktie met de naam TREND()

Deze funktie maakt gebruik van de kleinste kwadratenmethode

Berichten: 12

Re: Van een kromme grafiek een rechte maken.

Hm ja, maar dat gebruikt excel dus. En wij hebben geen beschikking over een computer tijdens het practicum.

Ik heb even gezocht op die kleinste kwadraten methode. Ik snap de formule wel een beetje maar ik weet zeker dat de leraar niet zoiets verwacht, dan hadden we het wel moeten leren.

Misschien dat je er niet per sé een rechte van moet maken, maar dat je wel een verband eruit moet kunnen halen. Is dat mogelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Van een kromme grafiek een rechte maken.

Een voorbeeld met de toch wel bekende lenzenformule (1/v) + (1/b) = 1/f.

Zet je b tegen v uit, dan krijg je een hyperbool.

zet je y=1/b uit tegen x=1/v dan krijg je theoretisch de rechte y = 1/f - x met richtingscoëfficiënt = -1

De snijpunten met de x- en y-as zijn simpel te vinden.

Je moet dus een tabel maken met de kolommen v, b, x en y.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Van een kromme grafiek een rechte maken.

in staat moeten zijn om van een "kromme" grafiek een rechte te maken.
Hangt er helemaal van af welke soort verband je in je grafiek tot uitdrukking komt. Thermo gaf hierboven een voorbeeldje aan de hand van de lenzenformule, maar als je bijvoorbeeld te maken hebt met de trillingstijd van een slinger is dat verband T=2 :P ;) (l/g). Om dan van een T/l grafiek een rechte te maken zul je je waarden voor T of l (welke??) moeten kwadrateren (of de andere "wortelen" :P ).

Zo zijn er natuurlijk nog wel verbanden te verzinnen. Als je die diverse typen verbanden in grafiekvormen kunt herkennen is met enig proberen de boel redelijk vlot gerecht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer