Springen naar inhoud

Telwoorden

• Log in om te kunnen reageren

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 maart 2011 - 10:27

Het getal 1100 spreek je uit als elfhonderd of als duizendhonderd, al gebruik je zelden het tweede.
Het getal 5600 spreek je uit als zesenvijftighonderd of als vijfduizendzeshonderd.
Het getal 11200 spreek je uit als elfduizendtweehonderd.

Mijn vragen zijn:
  • Heeft een aanduiding als X-honderd of als Y-duizend-X-honderd de voorkeur en waarom?
  • Kun je dit laatste getal ook uitspreken als honderdtwaalfhonderd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 maart 2011 - 19:31

Bij mijn weten bestaat hier al een topic over, al kan ik het zo gauw niet terugvinden.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 maart 2011 - 10:24

Zelf nog even beter gezocht, en wel dit topic gevonden die erover gaat hoe jaartallen uit te spreken. Bedoelde je die? Hieruit blijkt dus dat enig voorkeur puur persoonlijk is. Bovendien is dit onderwerp verouderd: er wordt (in 2008) gesuggereerd dat vanaf 2010 iedereen het zou uitspreken als twintig-tien, maar dat doet nog (haast) niemand.

Mijn tweede vraag blijft staan: is het grammaticaal correct om het als honderdtwaalfhonderd uit te spreken / te schrijven, ongeacht of het wenselijk is of niet?

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 maart 2011 - 23:19

... is het grammaticaal correct om het als honderdtwaalfhonderd uit te spreken / te schrijven ...

Ik denk dat het grammaticaal wel correct zal zijn, maar mooi is anders, zoals je zelf al suggereert.

En ja, dat is inderdaad het topic waaraan ik dacht, al blijkt het dus anders te zijn dan ik mij herinnerde.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 maart 2011 - 23:30

is het grammaticaal correct om het als honderdtwaalfhonderd uit te spreken / te schrijven, ongeacht of het wenselijk is of niet?

Theoretisch zou het kunnen maar het sluit absoluut niet aan bij de praktijk die bij grote getallen gestuurd wordt door de groepering van steeds drie cijfers, gescheiden door puntjes.

Nick wildeni wete

Nick wildeni wete

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 juni 2011 - 19:14

Gramaticaal: allebei mogelijk (vermoed ik)
In gebruik wordt echter bijna nooit de eerste mogelijkheid (X-honderd) gebruikt als "X" groter wordt dan of gelijk wordt aan 20.
En volgens mij is een getal als "honderdtwaalfhonderd" zowel gramaticaal onjuist, als een woord dat niet gebruikt wordt.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juni 2011 - 23:52

Wat betreft spelling trouwens: na duizend volgt steeds een spatie. Dus duizend honderd eerder dan duizendhonderd.

Verder, over de vraag, zegt onderstaande bron (http://www.let.ru.nl...01/01/body.html):

[5] Getallen tussen 1100 en 9999 waarin een duizendtal met een honderdtal gecombineerd wordt, kunnen op twee verschillende manieren worden gevormd (en uitgesproken): als veelvoud van 100 of als een optelling van duizendtal plus honderdtal, enz., bijv.:
1100 = elfhonderd/duizend honderd
6500 = vijfenzestighonderd/zesduizend vijfhonderd
2330 = drieŽntwintighonderd dertig/tweeduizend driehonderd dertig

Jaartallen worden echter alleen maar als een veelvoud van 100 gelezen, behalve als het om een combinatie van duizendtallen en tientallen en/of eenheden gaat (zie (6) en (7)). Voorbeelden:
(3) (1500) Karel v werd in vijftienhonderd in Gent geboren.
(4) (1949, 1955) De NAV0 werd opgericht in negentienhonderd negenenveertig, het Warschaupact is pas in negentienhonderd vijfenvijftig gesloten.
(6) (1066) De slag bij Hastings vond plaats in duizend zesenzestig.
(7) (2001) De verzekeringsperiode loopt nog tot tweeduizend (en) ťťn.
Voor het tussenvoegen van en bij jaartallen geldt wat in [2] vermeld is, dus: dertienhonderd (en) twee, tweeduizend (en) ťťn, negentienhonderd (en) tien , maar gewoonlijk zonder en: achttienhonderd dertig, negentienhonderd zesennegentig , enz. Opmerking 6

"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures