Bloedgroepen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Bloedgroepen

Hey

Ik moet voor biologie een paar vragen beantwoorden, maar snap er niks van.

Als iemand het wel snapt en de vragen of een vraag kan beantwoorden zou dat fijn zijn

het gaat over bloedgroep

1. Bij de overerving zijn bloedgroep A en B ten opzichte van elkaar niet dominant of recessief. Beide zijn ze wel dominant over bloedgroep O. Leg dit uit. Geef daarbij voor alle heterozygote combinaties aan, welke eiwitten er aanwezig zijn (A,B,O)

2. Suikerketen aan de buitenkant van de rode bloedcellen dienen voor herkenning van die cellen. Maar herkenning van cellen is ook nodig bij andere menselijke cellen, en bij andere soorten. Infectie met bacterien kan er ook toe leiden dat het lichaam een afweerreactie vertoont, waardoor je antistoffen worden aangemaakt tegen suikerketens A en B. Daarvoor hoef je dus niet per se lichaamsvreemd bloed in je aderen te hebben gehad. Dat gedlt wel voor de D-Suikerketen van de Resusfactor. Als je in noodgeval als patient met bloedgroep A- moest kiezen tussen een bloedtrasndusie met A+ of met B- bloed, wat is dan de minst riskante keus? En welke suiekrketens worden er dan gevormd?

3. Ooit bestond er op chromosoom 9 maar een soort DNA-volgorde op de plaats waar nu de drie verschillende vatianten(allelen) zitten die leiden tot suikerketen A, b en O. De DNA-basenvolgorde was gelijk aan de tegenwoordige variant A, en bijna gelijk aan die vna B. Hoe noemen we het soort mutatie dat leidt tot een eiwit met slechts enkele van de 304 aminozuren verschillend?

4. LAter ontstond ook de variant bloedgroep 0. Ook hierbij vond er ooit een mutatie plaats. Maar daarbij ontstond een eiwit waarvan de eerste 115 aminozuren wel redelijk hetzelfde zijn als A en B, maar daarna stopt het. Hoe noem je dit soort mutatie?(ik dacht inserties?) en welk codon zal er toe hebben kunnen leiden dat je opeens een korter eiwit kreeg?

5. Een patient heeft een erfelijke afwijking, waardoor de bloedgroep genen op chromosoom 9 helemaal niet meer worden gemaakt. Wat is de bloegroep van deze persoon?

(Ik dacht O- ?)

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bloedgroepen

Geef zelf eens aan wat je al hebt geprobeerd... Hier iig wat pointers.

1. Wat betekent Bloedgroep O? Welke heterozygote variaties zijn er mogelijk? Let op, je hebt te maken met 1 enkel gen wat 3 varianten kent (A, B en O)

2. Wat betekent A-? Wat betekenen vervolgens A+ en B-? Wanneer zijn de rhesus factor van belang en wanneer zijn de ABO bloedgroepen van belang?

3. Puntmutatie. Weet je ook wat een puntmutatie op DNA niveau doet en waarom dit niet altijd in een aminozuur verandering resulteert?

4. Dit is ook een puntmutatie waarbij een specifiek triplet het resultaat geeft. Kijk eens terug naar mijn vorige vraag en geef eens aan welk triplet zorgt voor een truncatie van het eiwit? Dit noemt men een ....codon.

5. Wat betekend O, en op welke chromosoom liggen de genen die het ABO systeem bepalen. Wat betekend -, en op welk chromosoom ligt de rhesusfactor?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Bloedgroepen

1. ik snap je hint niet

2. Oke ik snap em A+

3. puntmutait is toch als er basenpaar erbij komt of verwijdert wordt in het dna

4. Nonsense codon?

5. Snap ik nog steeds niet

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bloedgroepen

met antwoorden als 'snap ik niet' kom ik niet verder en jij ook niet. Ik wil hier best moeite in stoppen om je dit stap voor stap duidelijk te maken, maar dan verwacht ik dat ook van jou kant.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 3

Re: Bloedgroepen

1.

Ik weet wat dominant en recessief betekent

En ik weet dat 0 niet dominant of recessief

Dus dan is het A0 of b0?

Met de kruisingen AA A0 A0 00

En kruisingen BB B0 B0 00?

5.

Op de vraag wat betkent 0 weet ik niet wat je als antwoord verwacht. En ik weet niet welke chromosoom de rhesusfactor ligt. – betekent – rhesus negatief

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Bloedgroepen

Regeltjes uit je hoofd leren kan iedereen. Als ik je vertel dat A een eiwit is, B is een variant op dit eiwit is en O is de afwezigheid van een groot gedeelte van het eiwit. Snap je dan waarom A en B dominant zijn ten opzichte van O?

5. Je weet dat de bloedgroep genen van Chr.9 niet tot expressie komen. Als je wilt weten wat de bloedgroep van deze persoon is, moet je eerste weten welke bloedgroep genen allemaal op Chr.9 liggen. Als de Rhesus factor en ABO inderdaad op Chr. 9 liggen dan zal je met een O- persoon te maken hebben. (O houdt in dat je te maken hebt met een afwezigheid van A en B, net zoals de '-' inhoudt dat je te maken hebt met de afwezigheid van de rhesusfactor). Daarom stel ik je ook de vraag op welke chromosomen Rhesus en ABO liggen. Dus, op welk chromosoom ligt de rhesusfactor en op welk chromsoom ligt ABO? Als we de bloedgroep genen op chromosoom 9 vervolgens uitschakelen, wat kunnen we dan zeggen over het fenotype?
"Meep meep meep." Beaker

Reageer