Formule voor spanning in een platgedrukte buis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Formule voor spanning in een platgedrukte buis

Hallo allemaal,

Ik ben bezig een silo te berekenen en ben al aardig ver gekomen, maar nu loop ik vast bij de gevolgen door wind belasting.

Ik zal proberen het duidelijk te houden:

Een ronde silo wil door winddruk ovaal worden (bvb als je op een buis gaat staan die plat op de grond ligt; de sterkte van de buis bepaalt hoe ver je doorzakt)

Is er een formule voor het berekenen van de maximale spanning in de buiswand als gevolg van een q-belasting op die buis (dus beschouwd in de doorsnede van de buis = een cirkel)

Afbeelding

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en iemand me kan helpen.

met vriendelijke groet,

Dotternetta

Berichten: 4.502

Re: Formule voor spanning in een platgedrukte buis

Zie oa.Eurocode 2 of 3 ( ook NEN6702 bl.86 ev.)

Je hebt te doen met het getal Re van Reynolds met nog vormfactoren, een apart wel te bestuderen materie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Formule voor spanning in een platgedrukte buis

oktagon schreef:Zie oa.Eurocode 2 of 3 ( ook NEN6702 bl.86 ev.)

Je hebt te doen met het getal Re van Reynolds met nog vormfactoren, een apart wel te bestuderen materie.
Ik probeer het wat eenvoudiger te benaderen..

Berichten: 4.502

Re: Formule voor spanning in een platgedrukte buis

Om het eenvoudiger te houden,ik deed dit zelf met een mast van 12 m. hoog en liet die verlopen van 6 ,4.5 naar 3 cm diameter met wanddiktes van 4 ,3 naar 2.5 mm.

Doorbuiging top bij storm ca. 25 cm!

Berekend op windlast 9-10 beaufort ofwel max.0.7 kN/m2 (70 kg/m2;0.7 kg/cm diameter);zuigingsfactor 0.4 en belast vlak gelijkm. de max. diameter van de buis. (dus 1.4 * 0.7 kg/cm diam.)

Moment berekenen via totaal lengte M= 0.5 ql2;ik rekende volle onderste diameter door naar boven;kun je ook opsplitsen in delen bij de vermindering der delen ( bij de overgangen).
\(\(sigma 235 N/mm2)/ veiligh.(1.5) = M/W (W uit tabel buis)\)
Voor een mast op de grond boorde ik een gat van 0.7 meter diep met daarin een rvs buis van ca. 5 cm diam en 100 cm lang. Schoring op 2.50 mtr aan schommel!

Succes.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Formule voor spanning in een platgedrukte buis

Bedankt voor je reply!

Het koppel door deze belasting heb ik al uitgerekend, dat is geen probleem. Voor een grote "slappe" silo is het gevaar dat hij ovaal wordt gedrukt door de wind.. daar zoek ik een formule voor.

Ik heb nu de bunker opgedeeld in 4en en in panelen. Voor elk paneel het koppel bepaald (door de winddruk). Dit hele koppel wordt door 1 paneel opgenomen, het buitenste paneel, wat naar buiten wordt gedrukt. Dit paneel moet sterk genoeg zijn.. Ik heb hier verschillende voorbeelden, maar ze gebruiken allemaal andere formules en er komen andere waarden uit...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Formule voor spanning in een platgedrukte buis

Inmiddels zit ik NEN-EN-1991-1-4 te bestuderen...

Berichten: 4.502

Re: Formule voor spanning in een platgedrukte buis

Afh. van het model van een silo zul je er een skelet in of omheen moeten maken.

Voor zover ik kan beoordelen,deel je de silo verticaal in 4 sectoren,dus 4 verticale ribben aan bijv. buitenzijde van de silo.Maak je ook een horiz. verdeling in hoogtevakken van bijv 150 cm?

Voor de buiging door windbelasting is dan het skelet bepalend voor de totale hoogte en voor de gebogen delen de deelvlakken.

Als ik nog even duik in je schets met een sector silowand, wordt die wand niet max. belast maar zou ik de max. windbelasting berekenen haaks op het midden van die sector;het belaste deel is dan vlakker tov. de wind.

Voor

Hierbij een URL die bij een siloberekening onder Wiskunde werd verstrekt,mogelijk heb je daar wat aan:

http://www.bulksolidsflow.com

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Formule voor spanning in een platgedrukte buis

Bedankt voor je reply en link. Inmiddels heb ik mbv een "simpel" programma het moment in de wand bepaald. De uitkomst ligt goed in de reeks van oudere berekeningen. Zie afbeeldingen. Mbv de norm heb ik de druk en zuiging bepaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu heb ik een koppel en kan ik de horizontale versteviging berekenen ;)

Berichten: 4.502

Re: Formule voor spanning in een platgedrukte buis

Stelt de rood getekende grafiek de leizijde van de silo voor,omdat er van de posities 1-4 een drukkracht en van de posities 4 tot 9 een zuigkracht ( met wervelingen ) wordt uitgeoefend op het kwadrant en de eronder staande grafiek het momentenvlak van dat kwadrant weergeeft.

Of is de voorstelling het weergeven van de reactiekrachten op de stuwzijde van de silo .

De bovenste grafieken met linksboven de weergave van de krachteneffecten is mij onbekend,maar lijkt me ergens logisch.

De gelijkmatige krachtenzone aan de leizijde van de silo lijkt me de aanname van voorgeschreven zuigkrachten aldaar;

ik meen 0.4 * stuwdrukvolgens NEN zoveel.

Ik volg het met belangstelling;welk rekenprogramma gebruik je hiervoor?

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Formule voor spanning in een platgedrukte buis

Bij mijn grafieken komt de wind van onderen, sorry, dat had ik even moeten vermelden.

Ze moeten dus een kwartslag gedraaid worden (met de klok mee) om aan het bovenste plaatje te voldoen.

Het rekenprogramma heet Empire-2d. Dit is een erg simpel programma voor constructie. Om mijn theorie te testen heb ik verschillende sterktes (andere profielen) geprobeert, het moment blijft steeds gelijk, ook logisch natuurlijk.

Mbv dit koppel heb ik de benodigde horizontale versteviging berekend. Deze ziet er ongeveer als volgt uit:

Afbeelding

Hiermee kom ik op een spanning van 113.2 N/mm2

Reageer