Virtueel beeld

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Virtueel beeld

Hoe komt het dat het lijkt alsof de teruggekaatste lichtstralen achter de spiegel vandaan komen?

Oftewel; dat het lijkt alsof er voorwerpen achter de spiegel staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Virtueel beeld

aminasisic schreef:Hoe komt het dat het lijkt alsof de teruggekaatste lichtstralen achter de spiegel vandaan komen?

Oftewel; dat het lijkt alsof er voorwerpen achter de spiegel staan?
De teruggekaatste lichtstralen van een punt van het voorwerp divergeren (waaieren uiteen).

Ze lijken uit één punt te komen, het beeld van het punt van dat afgebeelde voorwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Virtueel beeld

thermo1945 schreef:De teruggekaatste lichtstralen van een punt van het voorwerp divergeren (waaieren uiteen).

Ze lijken uit één punt te komen, het beeld van het punt van dat afgebeelde voorwerp.


Ze hoeven niet te divergeren, je kun ook met een laserstraal in de spiegel 'schijnen'?

Of heeft dat hier niks mee te maken, en bedoel je diffuse weerkaatsing?

En ik snap wel dat het lijkt dat ze achter de spiegel vanuit één punt komen, maar ik snap (nog steeds) niet hoe dat komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Virtueel beeld

Maakt deze afbeelding het wat duidelijker?

Afbeelding

De stralen zijn afkomstig van punt O, maar lijken voor onze ogen afkomstig van het punt I, achter de spiegel.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Virtueel beeld

De stralen zijn afkomstig van punt O, maar lijken voor onze ogen afkomstig van het punt I, achter de spiegel.


Ja sorry maar ik snap echt gewoon nog steeds niet hoe dat zo kan lijken,

net als dit;

[attachment=7610:water_we...ng_angkh.jpg]

maarja misschien moet ik me er wel bij neerleggen dat niet alles begrijpelijk hoeft te zijn (voor mij althans)
Bijlagen
water_weer_spiegeling_angkh.jpg
water_weer_spiegeling_angkh.jpg (133.35 KiB) 643 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Virtueel beeld

Verplaatst naar optica en akoestiek

Kijk nog eens naar het plaatje van ZVdP en beschouw de spiegel als halfdoorlatend: alle lichtstralen van bovenaf worden gereflecteerd, alle lichtstralen van onderaf worden doorgelaten. Zet nu een lichtbron op punt I en teken de lichtstralen die in je oog vallen. Schakel lichtbron in punt I uit en zet nu een lichtbron op punt O en teken de lichtstralen die in je oog vallen. Je zult zien dat de lichtstralen die in je oog vallen voor beide situaties identiek zijn, dus met je oog kun je het verschil niet zien tussen een lichtbron in punt I en een lichtbron in punt O, oftewel, het lijkt alsof punt O zich in punt I (achter de spiegel) bevindt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Virtueel beeld

Van een puntvormige lichtbron komt een divergerende bundel licht.

Je ooglens convergeren die naar je netvlies.

Na spiegeling is alleen de richting van de divergerende bundel veranderd.

Je ogen worden dus gefopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Virtueel beeld

physicalattraction schreef:Verplaatst naar optica en akoestiek

Je zult zien dat de lichtstralen die in je oog vallen voor beide situaties identiek zijn, dus met je oog kun je het verschil niet zien tussen een lichtbron in punt I en een lichtbron in punt O, oftewel, het lijkt alsof punt O zich in punt I (achter de spiegel) bevindt.

...

Van een puntvormige lichtbron komt een divergerende bundel licht.

Je ooglens convergeren die naar je netvlies.

Na spiegeling is alleen de richting van de divergerende bundel veranderd.

Je ogen worden dus gefopt.
Om de een of andere reden viel het kwartje door deze reacties.



Nu denk ik dat het zo zit:

Je hebt bijv. een rode trui naast een spiegel hangen. Deze absorbeert alle kleuren behalve rood, de rode lichtbundels komen in je netvlies terecht waardoor je de trui kunt zien (ik weet dat ik veel stappen oversla tussen in je netvlies terechtkomen en een beeld krijgen, maar daar gaat het nu niet om)

deze weerkaatst dus rode lichtbundels door de kamer , incl. naar de spiegel,

en wanneer je in de spiegel kijkt zie je bepaalde lichtbundels van de trui die in je netvlies terecht komen

en je hersenen projecteren dan een beeld dankzij de lichtstralen van een voorwerp dat zich helemaal niet op die plek bevindt..... als je de lichtstralen vanaf de spiegel door zou trekken krijg je het beeldpunt dat je ziet...

een voorwerp weerkaatst lichtbundels, vanaf je oog gezien komen deze lichtbundels (bij geen breking!) rechtstreeks van het voorwerp, op die manier weet je als waar zich iets bevindt als je het ziet.

maar bij een spiegel heb je als het ware een gedeeltje van lichtbundels, maar door onze ogen wordt er toch een beeld geprojecteerd met 'diepgang' en al... (misschien klinkt dat laatste een beetje vaag xD)

ik snap waar mijn denkfout zat (als het klopt.....): ookal zie de bron niet waar de lichtbundels vandaan komen, als je ze opvangt projecteren je hersenen(/ogen?) een beeld.
veiligheid7.jpg
veiligheid7.jpg (16.52 KiB) 641 keer bekeken
dit plaatje hielp in ieder geval....

oeps het is een heel lang verhaal xD maar soms is het fijn om even helemaal van voor af aan te beginnen (voor jezelf).

Reageer