Springen naar inhoud

Waterstofgas

• Log in om te kunnen reageren

ABTTh

ABTTh

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 maart 2011 - 23:40

Hoi,

Als je nou 1 vat met waterstofgas hebt en je ontsteekt dat. Wat gebeurd er dan? Ik kan er maar niet aan uit komen. Dus we hebben het niet over waterstofgas + zuurstof en dan ontsteken = water (reactie in de verhouding van 2:1). Maar wat gebeurd er bij een ontsteking van waterstofgas op zich?

Filmpje gerelateerd:

MVG,

Veranderd door Kravitz, 17 maart 2011 - 16:09
YouTube-tag gefixt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 maart 2011 - 00:00

Een poging tot ontsteking midden in het zuivere H2 doet niets.
Een poging om het te ontsteken bij een opening, zoals bij een kraantje, leidt tot een vlam die zal blijven branden.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8247 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2011 - 11:26

Een poging om het te ontsteken bij een opening, zoals bij een kraantje, leidt tot een vlam die zal blijven branden.

Totdat er voldoende waterstof is verbrand en we een lucht/waterstof mengsel krijgen dat explosief is. Dan zal de vlam naar binne slaan en zal je container exploderen.

niet doen dus!!!!
"Meep meep meep." Beaker

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2011 - 16:11

Om het voor de zekerheid even te verduidelijken:

In het filmpje zie je 'pure waterstof' branden, maar dat is aan de lucht en daar zit zuurstof in. Even later gebruiken ze een explosief mengsel van waterstof en zuurstof: dat brandt dus niet zomaar, dat is een explosie.
Zuivere waterstof zonder zuurstof (lucht!) doet niets want?
Verborgen inhoud
Zonder zuurstof geen verbranding

Niet zelf met waterstof gaan lopen rommelen, dat kan levensgevaarlijk zijn.

Veranderd door Mrtn, 17 maart 2011 - 16:12

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 17 maart 2011 - 16:11

Totdat er voldoende waterstof is verbrand en we een lucht/waterstof mengsel krijgen dat explosief is. Dan zal de vlam naar binne slaan en zal je container exploderen. niet doen dus!!!!

De waarschuwing is terecht. Maar zolang in het H2-reservoir voldoende druk is, blijft het veilig. Een aangesloten manometer kan je tijdig waarschuwen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 maart 2011 - 16:15

De waarschuwing is terecht. Maar zolang in het H2-reservoir voldoende druk is, blijft het veilig. Een aangesloten manometer kan je tijdig waarschuwen.

In theorie heb je gelijk en in dit geval geldt dat als iemand komt vragen wat er zou gebeuren als, etc. dan heeft deze persoon onvoldoende ervaring om er veilig mee te werken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 maart 2011 - 16:20

Op verzoek is dit topic (voorlopig) opnieuw geopend.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

ABTTh

ABTTh

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2011 - 15:50

Mijn intentie om deze vraag te stellen was niet van aard om hiermee te experimenteren, noch te produceren. Ik stel de vraag over H2 enkel en alleen omdat ik op mijn werk met een proces in aanraking kom waarin we H2 inertiseren met een inert gas.

Dit doen we zogezegd omdat H2 + O2 = een explosie, echter met mijn achtergrond scheikunde herken ik knalgas H2 + O2 als explosief, en niet perse als een explosie. Dit betekend dus dat er een temperatuursfactor meespeelt (minimumtemperatuur). Op het moment dat ik op zoek was naar deze energie-factor vroeg ik mij af wat er zou gebeuren als de energie er is, en 1 gas (waterstofgas), maar geen zuurstofgas.

Ik kreeg een bevredigend antwoord van Mrtn op dit onderwerp, maar als we nou H2 zouden inertiseren met Cl2 (dan zou het niet intertiseren meer noemen, aangezien Cl2 geen inert gas is, maar dan zouden we HCl op een explosieve manier creŽren). Dus volgens mij is het antwoord niet altijd iets met zuurstof; of beredeneer ik hier bepaalde reacties fout?

MVG,

Veranderd door ABTTh, 19 maart 2011 - 15:52

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 maart 2011 - 19:08

Een mengsel van H2 met lucht of O2 zal exploderen als er een vonkje of andere ontstekingsbron is.

Cl2 is een oxidator, zoals O2, dus zal bij ontsteking met H2 ook een explosie geven. En zo zijn er nog veel meer stoffen die samen met H2 een exotherme reactie kunnen geven en dus explosief zijn zelfs als er geen O2 of andere oxidator aanwezig is.

De praktijkregel is simpel: zorg dat je nooit een explosief mengsel hebt want vroeg of laat zal er een keer een ontstekingsbron (vonkje of wat dan ook) opduiken.
Hydrogen economy is a Hype.

ABTTh

ABTTh

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2011 - 21:50

Een mengsel van H2 met lucht of O2 zal exploderen als er een vonkje of andere ontstekingsbron is.

Ik heb geprobeerd om de reactie-temperatuur van O2 + H2 op te zoeken. Ik ging er van uit dat O2 de oxidator is voor deze reactie en heb dus gezocht naar de reactie-temperatuur van H2, wat volgens wiki 500įC is.

Bvb. lucifer +/- 700įC.

Bron: http://www.derose.ne.../flametemp.html

Echter bij de reactie tussen H2 en Cl2 lees ik: "Hydrogen can react spontaneously and violently at room temperature with chlorine".

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen

Is er een ezelsbrugje voor de activeringstemperaturen of zijn dit puur praktische gegevens?

EDIT: Komt dit misschien door de reactieproducten? Het gevormde H2O is vloeibaar op kamertemperatuur met het bekende kookpunt van 100įC. Echter het ontstane HCl is een gas, daardoor de lage reactietemperatuur? (<- enkel een poging "tot")

Veranderd door ABTTh, 20 maart 2011 - 22:01

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 21 maart 2011 - 17:22

...heb dus gezocht naar de reactie-temperatuur van H2, wat volgens wiki 500įC is.

Met die 500 oC wordt de zelfontbrandingstemperatuur van waterstof in lucht. Overigens is die in werkelijkheid niet 500 maar ruwweg 585 oC.

Echter bij de reactie tussen H2 en Cl2 lees ik: "Hydrogen can react spontaneously and violently at room temperature with chlorine".

Voor zover ik weet reageert H2 bij kamertemperatuur alleen met Cl2 onder invloed van licht of een katalysator of een ontstekingsbron (vonk, heet voorwerp).

Is er een ezelsbrugje voor de activeringstemperaturen of zijn dit puur praktische gegevens?

De zelfontbrandingstemperatuur wordt experimenteel bepaald. Het hangt een beetje van de meetmethode af wat het resultaat is en daarom vindt je in de literatuur verschillende waardes voor dezelfde stof.

EDIT: Komt dit misschien door de reactieproducten? Het gevormde H2O is vloeibaar op kamertemperatuur met het bekende kookpunt van 100įC. Echter het ontstane HCl is een gas, daardoor de lage reactietemperatuur? (<- enkel een poging "tot")

Nee. Bij verbranding van waterstof wordt echt geen vloeibaar water gevormd.
Hydrogen economy is a Hype.

ABTTh

ABTTh

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2011 - 19:31

Okay, bedankt voor de bijsturingen.

Nee. Bij verbranding van waterstof wordt echt geen vloeibaar water gevormd.

Inderdaad.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures