[natuurkunde]

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 4.502

[natuurkunde]

Wegens de opgelaaide discussie kernreactoren door "Japan" wil ik slechts een klein deel eruit lichten en wel het koelwater.

De plutonium-staven worden gekoeld met water,dat er dus verwarmd (hoog verwarmd) uitkomt.

De reactor Borsele loost-voor zover ik weet- dat verwarmde koelwater op de Westerschelde en dat gaf kritiek vanuit de Milieu-beweging.

Mij beperkende tot Zeeland,waar de kernreactor staat:

Het ecosysteem van de Westerschelde wordt (ongunstig) beinvloed;mogelijk ook al doordat Belgie flink dropt op de Zeeschelde in hun gebied met water van de Doel-reactor en rioolzuiveringsinstallaties.

Is er al eens overwogen om dat koelwater te gebruiken voor (nieuwe) stads (-wijk)verwarming ,industrie -en kasgebieden,etc.en dan te lozen na afkoeling in dat verwarminssysteem.

Als tussenstation zou een warmtewisselaarscentrale kunnen worden gemaakt om evt. stralingsproblematiek te beperken tot de ww-centrale.

De huidige in omloop zijnde warmtepompen zijn gebaseerd op grondwatertemperaturen,waarbij er gebruik wordt gemaakt van nmm. grondwater van ca. 15-20 graden C.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde]

Wat is concreet wat je wil?

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde]

Herlees de laatste 3 alineas,Thermo 1945; je zag de klok maar miste het klepeltje!

Ik dacht duidelijk te zijn met de topic en vraag dus of het afgevoerde koelwater van de centrale kan worden gebruikt voor verwarmingsdoeleinden. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [natuurkunde]

Herlees de laatste 3 alineas,Thermo 1945; je zag de klok maar miste het klepeltje!
Ik had twee woorden in mijn gedachten verwisseld waardoor het een constatering leek. Excuus.
... en vraag dus, of het afgevoerde koelwater van de centrale kan worden gebruikt voor verwarmingsdoeleinden.
Jazeker en het wordt wel degelijk hier en daar toegepast.

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde]

Bedankt voor je concrete reactie ,Thermo45!

Op welke schaal-(grootschalig/kleinschalig) wordt dit toegepast in Nederland (Petten/Borsele?) en erbuiten - voor zover je dat weet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde]

Op welke schaal-(grootschalig/kleinschalig) wordt dit toegepast in Nederland
De reactor Borsele loost-voor zover ik weet- dat verwarmde koelwater op de Westerschelde en dat gaf kritiek vanuit de Milieu-beweging.

Als tussenstation zou een warmtewisselaarscentrale kunnen worden gemaakt om evt. stralingsproblematiek te beperken tot de ww-centrale.
nou nee. Er is al een gescheiden systeem hiervoor: koelvloeistof van rond het reactorvat komt nóóit in de buitenwereld. Er is dus op zijn hoogst sprake van thermische verontreiniging, maar niet van verontreiniging met radio-actieve stoffen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde]

Alinea JvdV.

nou nee. Er is al een gescheiden systeem hiervoor: koelvloeistof van rond het reactorvat komt nóóit in de buitenwereld. Er is dus op zijn hoogst sprake van thermische verontreiniging, maar niet van verontreiniging met radio-actieve stoffen.

Dat zou dus kunnen betekenen dat er tussen de koelvloeistof rond het reactor vat en de verdere koelvloeistof naar de afvoer buiten de reactor een warmtewisselaar aanwezig is?

Ik zie op de lijst alleen Vlissingen en Bergen op Zoom vermeld staan;dus het nieuwe kassengebied en meer in Zeeland koelt en verwarmt op gas en kolenbasis (en electr.kolencentrale van Delta?).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde]

Bij de kerncentrale in Borssele is er sprake van 3 waterkringlopen:

- de primaire kring, water onder druk stroomt door de reactor en een warmtewisselaar, en dan weer terug naar de reactor.

- De bovengenoemde warmtewisselaar wordt ook wel stoomgenerator genoemd, want daarin wordt water in de secundaire kringloop omgevormd tot stoom. De stoom drijft de turbine aan, wordt daarna gecondenseerd in de condensor, en dat condenswater wordt weer teruggepompt naar de stoomgenerator.

- de koelwaterkringloop, water uit de Westerschelde wordt naar de condensor gepompt om de stoom uit de turbine te koelen en te condenseren, en dat koelwatrer wordt dan weer geloosd op de Westerschelde.

Er zijn inderdaad wel eens plannen geweest om de restwarmte van de kerncentrale en de daarnaastgelegen (toen nog gasgestookte) centrale te gebruiken voor het verwarmen van woningen in Middelburg.

Dat stuitte o.a. op verzet van actiegroepen die bang waren dat er bij een defect radioactief water in de huizen terecht kon komen. Maar de belangrijkste reden waarom het hele plan niet doorging was de te hoge investering die nodig was om het uit te voeren.

Tuinders met kassen hebben vrijwel allemaal een of meer WKK installaties. Die bestaan uit een verbrandingsmotor die op aardgas draait en een generator die elektriciteit opwekt.

De elektriciteit gebruiken ze om de groeilampen te voeden, en de restwarmte van de motor om de kas te verwarmen.

Vaak wordt ook nog de CO2 uit de rookgassen gefilterd en in de kas geblazen, daar gaan die tomaten en paprika's nog harder van groeien.

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde]

Hier komt al veel meer los omtrent gebruik van koelwater van de kerncentrale (Borselen),maar het volgende:

Tuinders met kassen hebben vrijwel allemaal een of meer WKK installaties

WKK,is dat een eigen systeem -warmtepompen?- en los van koelwater van centrales,Klazon?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [natuurkunde]

"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [natuurkunde]

oktagon schreef:Hier komt al veel meer los omtrent gebruik van koelwater van de kerncentrale (Borselen),maar het volgende:

Tuinders met kassen hebben vrijwel allemaal een of meer WKK installaties

WKK,is dat een eigen systeem -warmtepompen?- en los van koelwater van centrales,Klazon?
Langs deze weg zou ik je willen verzoeken voor dergelijke reacties de "Quote" knop te gebruiken. Rechts-onder elk bericht staat zo'n knop: druk er eenmaal op en vervolgens "nieuwe reactie".
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4.502

Re: [natuurkunde]

VIP Mrtn:

Toch vriendelijk om zo'n opmerking te plaatsen,je bent vast de leukste in deze topic ;)

Wouter M. Bedankt voor je antwoord!

Reageer