Trekkromme materiaalkunde

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

Trekkromme materiaalkunde

Hallo,

Ik heb morgen een toets materiaalkunde en verwacht de volgende vraag:

"Teken de trekkromme voor een constructeur, omvormer en verspaner.

Nou heb ik dit op papier gezet, alleen vraag me af of het zo klopt. Vooral bij de constructeur vraag ik me af hoe hij verder verloopt na punt Rp0,2...

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen ;)

Alvast erg bedankt!!

De foto: http://img151.imageshack.us/i/001fkq.jpg/

hopelijk is hij groot genoeg om te lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Trekkromme materiaalkunde

Verplaatst naar constructieleer.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4.502

Re: Trekkromme materiaalkunde

De krommes die jij weergeeft als constructeur,omvormer en verspaner herken ik ergens als classificatie van een M-k diagram en de eigenschappen daarin weergegeven zijn afhankelijk van de verhouding b/t der plaatdelen.Dus er wordt rekening gehouden met vervormingseigenschappen.(b/t=breedte /dikte plaatdelen)

klasse 1 : plastische dsn (plast.theorie mag worden gebruikt voor berek.dsn en bepaling krachtsverdeling.)b/t<10=alle He-prof.

klasse 2 : gedrongen dsn( plast.theorie alleen voor doorsn.)b/t <11= HeA

klasse 3 : semi-gedrongen dsn.(elast. berekening van dsn en krachtsverdeling;geen plooibere.nodig)b/t<15

klasse 4 : slanke dsn;als klasse 3 met wel plooiberekening (omkippen hoog profiel bijv.)

Verwezen wordt naar NEN 6770 art10.2.4.1.2 en 6771 (blz.15),TGB 1990 (dus ook bij Euroc.2 of 3)

Bijlage:
Bijlagen
staalkrommesMk.jpg
staalkrommesMk.jpg (1.1 MiB) 560 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Trekkromme materiaalkunde

oktagon schreef:De krommes die jij weergeeft als constructeur,omvormer en verspaner herken ik ergens als classificatie van een M-k diagram en de eigenschappen daarin weergegeven zijn afhankelijk van de verhouding b/t der plaatdelen.Dus er wordt rekening gehouden met vervormingseigenschappen.(b/t=breedte /dikte plaatdelen)

klasse 1 : plastische dsn (plast.theorie mag worden gebruikt voor berek.dsn en bepaling krachtsverdeling.)b/t<10=alle He-prof.

klasse 2 : gedrongen dsn( plast.theorie alleen voor doorsn.)b/t <11= HeA

klasse 3 : semi-gedrongen dsn.(elast. berekening van dsn en krachtsverdeling;geen plooibere.nodig)b/t<15

klasse 4 : slanke dsn;als klasse 3 met wel plooiberekening (omkippen hoog profiel bijv.)

Verwezen wordt naar NEN 6770 art10.2.4.1.2 en 6771 (blz.15),TGB 1990 (dus ook bij Euroc.2 of 3)

Bijlage:
Zow dit gaat me iets boven de pet geloof ik...

Ik probeer mijn vraag duidelijker te stellen:

Als constructeur wil je een hoge rekgrens en een hoge e-modulus in je materiaal hebben. Wat voor materiaal heb je dan: stijf of week / stug of slap / sterk of zwak / taai of bros?

Stijf en stug weet ik zeker. sterk lijkt me ook, maar wil je liever een constructie taai of bros, of doet dit er in het algemeen niet erg toe (verschilt per constructie)

Hetzelfde voor Omvormer maar dan wil je Rp0,2 laag en E-modulus hoog

Hetzelfde voor Verspaner: Rp0,2 laag / E-modulus hoog / Breekrek laag / versteviging laag.

En heb ik ze juist getekend, zo niet, hoe anders?

Hopelijk is zo duidelijker ;)

Berichten: 4.502

Re: Trekkromme materiaalkunde

Jouw classificatie is mij onbekend maar

je kunt ze naar mijn kennis vergelijken met de Mk kromme;de bovenste lijkt me voor de ontwerper/constructeur die de keus maakt en voor een goed profiel de goede keus.

Een omvormer lijkt me een figuur die staal moet omvormen en daar zijn aparate eisen aan stelt.

Overigens heb ik het idee,dat er wat schort aan je staaltechnische ondergrond,maar ondanks dat hoop ik goed voor je getaxeerd te hebben!

Reageer