Kapitaaldekkingsstelsel

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Kapitaaldekkingsstelsel

In mijn economie boek staat:

De achilleshiel van het kapitaaldekkingsstelsel is het beleggingsgedrag van de pensioenfondsen (...) De Engelse krantenmagnaat Maxwell ging pas ten onder nadat hij zijn pensioenfondsen in zijn eigen bedrijf had laten beleggen.

Kan iemand mij uitleggen wat het nut ervan is om met je pensioengeld in je eigen bedrijf te beleggen?

Ik vind het maar raar klinken, of begrijp ik de zin niet helemaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

Kan iemand mij uitleggen wat het nut ervan is om met je pensioengeld in je eigen bedrijf te beleggen?
Er kleven zeker nadelen aan beleggen in het eigen bedrijf door bijvoorbeeld een pensioenfonds, maar, in beginsel is er geen verschil met beleggen in welk ander bedrijf dan ook en zijn er ook enkele voordelen te vinden.

Een pensioenfonds belegd in bedrijven waar ze het grootste rendement denken te kunnen halen of in bedrijven waarvan het rendement de meeste zekerheid bied. Als het eigen bedrijf toevallig in dit lijstje voor komt kan daar natuurlijk gewoon in belegd worden.

Nadeel kan zijn: bv bij faillissement is de werknemer dubbel getroffen.

Voordeel: aandeel prijzen van het eigen bedrijf worden gestuwd wat bijvoorbeeld voordelig kan zijn voor bonussen van die zelfde werknemer.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

Een pensioenfonds belegd in bedrijven waar ze het grootste rendement denken te kunnen halen of in bedrijven waarvan het rendement de meeste zekerheid bied. Als het eigen bedrijf toevallig in dit lijstje voor komt kan daar natuurlijk gewoon in belegd worden.
Maar je kan toch geen rendement bij jezelf behalen?

Even héél simpel gezegd: ik kan toch ook geen bank openen en dan in mijn eigen bank gaan sparen, omdat de rente daar hoog is? Dan wil ik winst maken op mijn eigen winst? Ik heb het vermoeden dat ik ergens een (grote) denkfout maak....
Voordeel: aandeel prijzen van het eigen bedrijf worden gestuwd wat bijvoorbeeld voordelig kan zijn voor bonussen van die zelfde werknemer.
Hoe komt het dat aandeel prijzen worden gestuwd?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

Maar je kan toch geen rendement bij jezelf behalen?
Voor de duidelijkheid, in dit geval, het gaat niet over investeren in "jezelf".

Het gaat er om dat een pensioenfonds investeert in het bedrijf waar het aan gelieerd is.

bv. Het pensioenfonds van Shell werknemers koopt Shell aandelen, krijgt dividend uitgekeerd door Shell, maak winst door verkoop van aandelen die in waarde zijn gestegen en gebruikt dit geld om pensioenen uit te keren.
Hoe komt het dat aandeel prijzen worden gestuwd?
Zelfde voorbeeld. Doordat het Shell pensioenfonds de middelen heeft om grote paketten aandelen tegelijk te kopen gaat het aandeel Shell omhoog.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

het pensioenfonds (..) maakt winst door verkoop van aandelen die in waarde zijn gestegen
Ik snap alleen dit nog niet: beleggen ze nou in Shell om de aandelen van Shell weer (door) te verkopen (bij een waardestijging van de aandelen)?
Nadeel kan zijn: bv bij faillissement is de werknemer dubbel getroffen.
Bij faillissement van het pensioenfonds neem ik aan? In mijn boek was het voorbeeld dat Enron juist failliet ging, dus ik weet nu even niet of je het faillissement van het pensioenfonds bedoelt of van het eigen bedrijf.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

Ze hopen sowieso op waarde stijging van de aandelen. Al verkopen ze het aandeel niet op korte termijn, dan nog loopt de boekwaarde wel op.

Verder ontvangen ze zolang ze in het bezit zijn van de aandelen een jaarlijkse dividend uitkering.

Dit is waarom ook een bedrijf wel degelijk eigen aandelen op kan kopen. Sterker nog dit gebeurt ook in de praktijk.

vb. Shell koopt eigen aandelen, bespaart op divident (want keert uit aan zichzelf), stuwt de aandelenprijs (het schept vertrouwen voor de belegger als een bedrijf eigen aandelen koopt, blijkbaar zien ze een weg omhoog), en uiteindelijk verkopen de aandelen als deze hoger staan, dan verdienen ze gewoon het zelfde als ieder ander.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

vb. Shell koopt eigen aandelen, bespaart op divident (want keert uit aan zichzelf), stuwt de aandelenprijs (het schept vertrouwen voor de belegger als een bedrijf eigen aandelen koopt, blijkbaar zien ze een weg omhoog), en uiteindelijk verkopen de aandelen als deze hoger staan, dan verdienen ze gewoon het zelfde als ieder ander.
Volgens mij heb ik het al een keer gevraagd over 'aandelenprijs stuwen' en dit was jouw antwoord:

Zelfde voorbeeld. Doordat het Shell pensioenfonds de middelen heeft om grote paketten aandelen tegelijk te kopen gaat het aandeel Shell omhoog.

maar ik leg de link niet tussen eigen aandelen kopen - aandelenprijs stuwen...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

maar ik leg de link niet tussen eigen aandelen kopen - aandelenprijs stuwen...
Wat zal de met de prijs van aandelen gebeuren als er een grote partij van wordt opgekocht (notabene een partij die wettelijk niet mag worden verkocht zonder hier van te voren over te berichten).

Wat zal er met de prijs van aandelen gebeuren als bekend wordt gemaakt dat de enige met inside informatie (het berijf zelf) bereid is een grote partij van deze aandelen te kopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

shimmy schreef:Wat zal de met de prijs van aandelen gebeuren als er een grote partij van wordt opgekocht (notabene een partij die wettelijk niet mag worden verkocht zonder hier van te voren over te berichten).

Wat zal er met de prijs van aandelen gebeuren als bekend wordt gemaakt dat de enige met inside informatie (het berijf zelf) bereid is een grote partij van deze aandelen te kopen.
1. Stijgen omdat de vraag ernaar groot is? (jouw NB'opmerking ....?)

2. Stijgen, omdat men vertrouwen heeft in dat bedrijf, het koopt zijn eigen aandelen?

Het feit dat je je eigen aandelen verkoopt, betekent dat dat het goed gaat met je bedrijf?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

aminasisic schreef:1. Stijgen omdat de vraag ernaar groot is? (jouw NB'opmerking ....?)

2. Stijgen, omdat men vertrouwen heeft in dat bedrijf, het koopt zijn eigen aandelen?

Het feit dat je je eigen aandelen verkoopt, betekent dat dat het goed gaat met je bedrijf?
Twee keer stijgen dus. Het opkopen van eigen aandelen KAN de aandelenprijs dus omhoog stuwen.

Het feit dat een bedrijf eigen aandelen verkoopt kan denk ik veel verschillende redenen hebben. De meest voorkomende zal zijn dat ze het geld willen gebruiken om op een andere manier in het bedrijf te investeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

shimmy schreef:Twee keer stijgen dus. Het opkopen van eigen aandelen KAN de aandelenprijs dus omhoog stuwen.

Het feit dat een bedrijf eigen aandelen verkoopt kan denk ik veel verschillende redenen hebben. De meest voorkomende zal zijn dat ze het geld willen gebruiken om op een andere manier in het bedrijf te investeren.
Oeps, ik bedoelt 'koopt' in plaats van verkoopt..... xD

maar het is me een stuk duidelijker nou, danku!

Berichten: 54

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

Vanwege de onduidelijkheid in de eerste reden, is de (m.i belangrijkste) reden onderbelicht gebleven.

Dat het pensioenfonds van bedrijf X niet investeert in aandelen Philips, Akzo-nobel of Shell maar in bedrijf X zelf komt meestal omdat te weinig anderen erin wellen investeren. Om toch (goedkoop) vermogen aan te kunnen trekken investeert men wel eens in de eigen onderneming, soms door aandelen, soms door een lening.

Dit is al zeer dubieus omdat de onafhankelijkheid natuurlijk overboord is gegooid. Qua belegging is het onverstandig: een werknemer zelf zou natuurlijk nooit in zijn eigen bedrijf (moeten) investeren. (vanwege het genoemde dubbel risico: je loon én je vermogen valt weg bij problemen bij dat bedrijf).

Bovendien zal ook de investering op zichzelf geen bijster lucratieve zijn, vanwege de belangenverstrengeling is het onwaarschijnlijk dat de leningsvoorwaarden erg scherp zijn.

Berichten: 2

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

aminasisic schreef:In mijn economie boek staat:

De achilleshiel van het kapitaaldekkingsstelsel is het beleggingsgedrag van de pensioenfondsen (...) De Engelse krantenmagnaat Maxwell ging pas ten onder nadat hij zijn pensioenfondsen in zijn eigen bedrijf had laten beleggen.

Kan iemand mij uitleggen wat het nut ervan is om met je pensioengeld in je eigen bedrijf te beleggen?

Ik vind het maar raar klinken, of begrijp ik de zin niet helemaal?
Ja zeker. Als jij een winstgevende onderneming hebt beursgenoteerd en al dan is het zeker verstandig om als er geen andere opties zijn, in je eigen bedrijf te beleggen men dan natuurlijk ook te handelen met je aandelen. Of het ook aan te bevelen is, ik denk het niet maar ik ben dan ook geen econoom!

Berichten: 132

Re: Kapitaaldekkingsstelsel

Daar kunnen meerdere manieren voor zijn, ten eerste kan de krantenmagnaat positieve verwachtingen hebben m.b.t zijn bedrijf en daarom het pensioenfonds erin willen betrekken. Als het bedrag substantieel is kan de magnaat dit expres doen om de koers/liquiditeit van het aandeel te verbeteren, waardoor hij zijn aandelen tegen een hogere prijs/gemakkelijker kwijt kan. Daarnaast kunnen er simpelere redenen achter zitten zoals mismanagement.

Eind vorige eeuw is het een aantal keren voor gekomen dat werknemers van een bedrijf een pensioen opbouwde dat zwaar afhankelijk was van het succes van het bedrijf. Het probleem hier ligt hem in de slechte diversificatie van risico. Als je werkt bij een bedrijf ben je voor je inkomen afhankelijk van de successen van het bedrijf. Het kan gebeuren dat het bedrijf failliet gaat en je geen salaris meer krijgt. Als echter ook je pensioen is geïnvesteerd in ditzelfde bedrijf dan zul je naast geen salaris ook geen/veel minder pensioenopbouw hebben.

Door dit dubbele risico worden pensioenfondsen sterk geadviseerd om risico's te spreiden en niet te veel in 1 specifiek bedrijf/sector te investeren.

edit; ik zie net dat dit topic al redelijk oud is.

Reageer