Wringing gedeelde buis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 27

Wringing gedeelde buis

Ik heb een buis onder handen die overlangs is gedeeld zodat er twee halve schalen ontstaan. Wanneer ik die schalen weer tegen elkaar zet en op de uiteinden een wringmoment uitoefen gaan op het scheidingsvlak de delen in lengterichting verschuiven t.o.v. elkaar. Dat moet worden verhinderd door het aanbrengen van nokjes die in sparingen vallen. Hoe bereken ik de afschuifkrachten die op het scheidingsvlak opgaan treden?

Berichten: 4.502

Re: Wringing gedeelde buis

De 2 halve schalen hebben een hoogte bijv 20 cm en een diameter ,bijv 2 cm en wanddikte 2mm. As van de buis is 1 cm

Je ziet een rechth vlak wat je wilt ombuigen in vlakrichting,waarop je aan beide einden een puntlast P Newt. kunt zetten,waardoor er een krachtkoppel van 20 P Ncm ontstaat of een gelijkmatige via je handen (?) met q Newt.gelijkm. en een koppel van 2*10*q*5 Ncm. (Wringing wordt een lastiger berekening,maar moet op dezelfde nokkenmethoden worden opgevangen)

Een van die koppels moet opgevangen worden door nokjes en de buitenste vangen de meeste kracht op en zou je er vanuit de einden er op elke schaal 2 of 3 en bijv 3 cm uit elkaar kunnen zetten,nokbreedte verspringend binnen tegen de schaalwanden.

Het tegenkoppel wordt dan opgevangen door 4 of 6 nokken,waarop je een driehoekige krachtenverdeling vanuit het midden van de schaal moet zetten en dan er twee koppels werken;de een met een koppel met 195 mm en de ander met 135 mm .

Vanuit de as van de schaal treden er op elke helft aan de bovenzijden en onderzijden (h=10 cm) druk- en trekkrachten op.

Teken dat vlak van 20* 2 met links en rechts twee krechten driehoeken vanuit het midden als je kunt zien bij optredende spanningen bij balken,trekhelft in onderste driehoek en drukhelft in bovenste driehoek.

Per 2 of 3 paar nokken vond(!) je krachten en die kun je op afschuiving berekenen en als je veel trek hebt ook nog op buiging en afschuiving met de hiervoor geldende formule van Huber/Hencky (opzoeken),

.Zo zou je er uit moeten komen,succes met je vrije weekend! ;)

Berichten: 27

Re: Wringing gedeelde buis

Bedankt voor je uitleg. Ik doorzie je beschrijving echter nog niet helemaal. Vandaar nog even een schets van de situatie. Kan je je antwoord nog verder toelichten?
scannen0009.jpg
scannen0009.jpg (69.47 KiB) 434 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Wringing gedeelde buis

Jouw schets geeft alleen een constructie weer tegen afschuiving in asrichting van de buis,wringing kan een deel opvangen door de wrijvingsvlakken van de verticaal op de as staande delen (liggend in een doorsnedevlak van de buis).

Mijn verhaal heeft betrekking op wringen van de ene helft op de andere in het doorgezaagde vlak,dus een ander systeem.

Berichten: 27

Re: Wringing gedeelde buis

Oke, duidelijk, bedankt.

Ik moet er nog bij zeggen dat de schaaldelen ook tegen zijdelingse verschuiving zijn geborgd omdat ze omhuld worden door ringen (stukjes buis) aan de uiteinden.

Blijft dus de vraag of en hoe ik de krachten op de geschetste nokken zou kunnen bepalen. Elke tip is welkom!

Berichten: 4.502

Re: Wringing gedeelde buis

Je zult de afschuifkracht van Mt moeten verdelen over de doorsnede van de kleinste nokjes;waarom de variatie in die nokken.Ik denk dat een gelijkmatige verdeling (zelfde maten) van nokken en tegenoverliggende inkepingen alle gelijk moeten zijn voor de meest gunstige berekening op afschuiving.De stuikberekening laat -voor zover ik weet-hogere spanningen toe.

De opvangkracht van de omhullende ringen vereist ook een berekening.

Nb. Wat is het doel van deze constructie?

Berichten: 27

Re: Wringing gedeelde buis

De nokjes en sparingen zijn slechts schetsmatig aangegeven. De grootte moet nog bepaald worden zodra ik de krachten weet die erop werken.

De constructie betreft twee halve schalen die met een kleine speling om een buis worden geplaatst, bijeen gehouden door een paar ringen.

In die situatie moet de dan ontstane bus een wringmoment kunnen opnemen zoals geschetst.

Ik heb met behulp van een model de vervorming bij wringing zichtbaar gemaakt. Het lijkt erop dat er hoofdzakelijk schuifkrachten optreden zoals geschetst als je de twee schaaldelen aan elkaar verbindt. Vandaar de geschetste situatie.

Reageer