Transmutatie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Transmutatie

Wat ik mij afvroeg; vervalt uiteindelijk elk atoom door transmutatie tot waterstof? Alle elementen hebben radioactieve straling en elk atoom is op zoek naar de laagste vorm van entropie. Dan zou je verwachten dat na miljarden jaren dus elk element vervalt tot het meest simpele atoom..., waterstof, toch? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Transmutatie

vervalt uiteindelijk elk atoom door transmutatie tot waterstof?
Er zijn heel wat soorten kernen die geen enkel spoor van desintegratie vertonen. Kennelijk is het antwoord dus ontkennend.
Alle elementen hebben radioactieve straling
Elk element heeft een aantal isotopen. Sommige zijn radioactief en sommige zijn stabiel.
en elk atoom is op zoek naar de laagste vorm van entropie.
Zo is het onjuist. In die zin moet je entropie vervangen door energie.

Bij uit zichzelf verlopende processen neemt de entropie toe!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Transmutatie

Wat ik mij afvroeg; vervalt uiteindelijk elk atoom door transmutatie tot waterstof? Alle elementen hebben radioactieve straling en elk atoom is op zoek naar de laagste vorm van entropie. Dan zou je verwachten dat na miljarden jaren dus elk element vervalt tot het meest simpele atoom..., waterstof, toch? ;)
Het meest stabiele element is ijzer. Dus over hele lange tijd zal het hele heelal alleen nog maar uit ijzer-atomen bestaan.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Transmutatie

kun je deze zin nog iets toelichten? - Bij uit zichzelf verlopende processen neemt de entropie toe! Zoals ik het mij het antwoord voorstel in een snaar opstelling is waterstof het (natuurlijke) optimum, copernicum het minimum (natuurlijk) en ijzer is de ontspannen toestand.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Transmutatie

Het meest stabiele element is ijzer. Dus over hele lange tijd zal het hele heelal alleen nog maar uit ijzer-atomen bestaan.
Klopt natuurlijk niet helemaal, waterstof kan helemaal niet spontaan vervallen in ijzer ;) Bovendien is het misschien optimaal, maar dat wil helemaal niet zeggen dat er geen andere stabiele toestanden zijn, of dat het niet zelf kan splijten...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Transmutatie

I weet niet precies hoe het zit, want heb geen verstand van kernfusie en splijting, maar ik heb ooit (tijdens een college van mijn studie natuurkunde!) gehoord dat uiteindelijk alle atomen tot ijzer atomen zullen vervallen / fuseren.

Maar vraag me dus niet naar de details :P
in een snaar opstelling
In een wat? ;)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Transmutatie

@ 317070: Het is niet omdat waterstof stabiel is op aarde, dat het dat onder elke omstandigheid is. In een ster is de temperatuur hoog genoeg om fusie te laten doorgaan, in een dergelijke omgeving is het dus niet stabiel. De redenering achter de uitspraak is simpel: als je een verzameling atomen voldoende kinetische energie geeft om eventuele energiebarrières te overwinnen, dan zullen ze uiteindelijk naar de energetisch meest gunstige toestand (ijzer) evolueren.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Transmutatie

Stel dat de big bang theory klopt en materie steeds verder uit elkaar komt te liggen en steeds minder interactie hebben en de daarmee samenhangende fysische factoren daar invloed op hebben, zal het dan nog steeds om stabiele elementen gaan?

Reageer