Afvalwateranalyse (oa. ijzer) + monstervoorbereiding?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Afvalwateranalyse (oa. ijzer) + monstervoorbereiding?

Hallo iedereen,

Ik wist niet zeker of ik dit in het Analytische chemie forum moest plaatsen, dus hier gaan we...

Voor mijn studie moet ik afvalwater gaan analyseren. Het water van deze firma zou de milieunormen overschrijden. Van een aantal elementen moeten wij de concentraties zien te bepalen. Eerst voor behandeling met rivierzand, en vervolgens na de behandeling.

Ijzer, Chroom, Aceton, Ethanol, Ether, Hexanol, Ethylbenzeen en Tolueen.

Mijn docent is verre van behulpzaam, of afwezig, waardoor ik besloten heb hier een aantal vragen voor te leggen. Hopelijk kom ik hier dmv van hints + enig denkwerk uit.

De eerste twee elementen willen wij gaan bepalen mbv. AAS. In principe heb ik eerder met dit apparaat gewerkt voor de bepaling van Calcium in kraanwater. Dit kraanwatermonster hoefde alleen 10x verdund te worden; ijklijn opstellen van 0 - 20 ppm en klaar was kees.

Bij Ijzer stuitten wij echter op een dilemma. We zijn namelijk van plan om het ijzer in de hoogste oxidatietoestand te krijgen, aangezien we het gehele ijzergehalte willen meten. Ik heb een voorschrift gevonden waarin vermeld werd dat dit met koningswater mogelijk was. (molverhouding HCL : HNO3 3:1) Ik ben echter volledig onbekend met deze werkwijze, waardoor mijn vraag: is dit juist? Is er toevallig een gemakkelijkere manier? Verder kunnen wij nergens in de voorschriften de juiste hoeveelheden vinden. Zowel van het te onderzoeken monster als van het zuur. We hebben begrepen dat de milieunorm rond de 3 - 5 ppm ijzer in het water is, dus de ijklijn die we maken zal 0 - 20 ppm worden, aangezien het water verontreinigd zou moeten zijn. Gelukkig beschikken we over een stockoplossing van 1000 ppm, dus dit zal geen probleem worden.

De oplosmiddelen willen wij gaan bepalen met GC. Als interne standaard leek 1-octanol de beste optie, gezien het kookpunt.

Laat ik het eerst hier bij houden. Ik ben hier niet om jullie mijn werk te laten doen, maar handvaten zou ik erg waarderen. Ik zit volledig vast.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Afvalwateranalyse (oa. ijzer) + monstervoorbereiding?

Toch even verplaatst naar analytische chemie ;) .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer