Waarop loopt een satelliet?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 43

Waarop loopt een satelliet?

hey, hoe komt een sateliet in bewegen? bijv, een auto kan benzine gebruiken maar wat gebruikt een sateliet?

Berichten: 226

Re: Waarop loopt een satelliet?

Een satelliet heeft geen energie nodig om in zijn baan te blijven. Bij de lancering krijgt hij een zwieper mee, daar moet hij het voor de rest van zijn leven mee doen. Er is de ruimte geen (of te verwaarlozen) wrijving, dus dat komt wel goed.

Berichten: 43

Re: Waarop loopt een satelliet?

dus een satelliet moet een minimale grote hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Waarop loopt een satelliet?

Hoezo? hoe kleiner hoe sneller de vwijving te verwaarlozen is.

Verder zitten er altijd zonnepanelen op zo'n ding, want de apparaattuur in de sateliet moet erin gevoed worden

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Waarop loopt een satelliet?

satelieten hebben een ionenmotortje. weet niet precies hoe het werkt maar zoek op google en het staat bij esa site wel... maar het is een ionenmotor en die raakt op na verloop van tijd en dan is hij stuurloos, want bijtanken kan nog niet. Meestal laten ze hem dan maar in de atmosfeer dalen en verbranden.

van onze partner: www.kennislink.nl
n een ionenmotor worden xenonatomen bestookt met elektronen. Magnetische spoelen binnen en buiten de ontladingskamer scheiden de elektronen en ionen vervolgens. De ionen worden in een jet naar buiten gestuwd. Daar neutraliseert een tweede bundel elektronen de ionen weer. Een ionenmotor gaat zeer efficiënt om met zijn brandstof, maar kan slechts weinig stuwkracht leveren. Zo'n motor is dan ook erg handig voor onbemande missies waar haast geen noodzaak is, maar zuinigheid wel.bron: AOES Medialab, ESA
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Waarop loopt een satelliet?

maar het is een ionenmotor en die raakt op na verloop van tijd en dan is hij stuurloos, want bijtanken kan nog niet. Meestal laten ze hem dan maar in de atmosfeer dalen en verbranden.
Deze ionenmotor word dus gebruikt om die kleine wrijvingeffecten t eniet te doen?

Maar als hij stuurloos is, moeten ze dan niet hopen dat hij in de atmosfeer afdaalt en verbrand? Als hij stuurloos is, kan je hem toch niet vanaf de aarde laten afdalen in de atmosfeer, lijkt me. Of schieten ze er een raketje tegenaan misschien?
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 306

Re: Waarop loopt een satelliet?

Die motor is noodzakelijk bij satelieten in lage banen (GPS bijvoorbeeld). Satelieten in hoge banen zakken zo langzaam dat ze afgeschreven zijn voor ze te laag komen.
Geloven staat vrij, maar kwak blijft kwak.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Waarop loopt een satelliet?

Satellieten in LEO (Low Earth Orbit, meestal onder de 800 km hoogte) moeten tijdens hun levensduur af en toe een zetje krijgen omdat ze anders teveel energie verliezen aan de (weliswaar zeer kleine!) luchtwrijving op die hoogte. Zonder deze zetjes zouden ze na verloop van tijd lager en lager komen te 'vliegen' en uiteindelijk verder de atmosfeer in duiken en verbranden door de veel sterkere luchtweerstand op lagere hoogten.

De meeste satellieten gebruiken nog gewone stuurraketjes, vaak hydrazine-thrustertjes. Dit zijn chemische raketmotortjes die met korte ontbrandinkjes de satelliet weer een duw kunnen geven. Communicatiesatellieten in GEO (Geostationaire baan) gebruiken tegenwoordig steeds vaker ionen-thrustertjes om ze op hun toegewezen plaats boven de aarde te houden ('station-keeping'). Hydrazine wordt ook nog steeds veel gebruikt als stuwstof voor deze satellieten.

Wanneer een satelliet aan het eind van zijn levensduur komt, wordt er vaak het besluit genomen om hem in een positie te manoeuvreren zodat hij geen gevaar zal opleveren voor andere, nog werkende satellieten. Een dode, stuurloze satelliet is niet iets wat je tussen je werkende satellieten wilt hebben zitten, omdat de relatieve snelheden van satellieten makkelijk enkele kilometers per seconde kunnen bedragen, vooral als het gaat om banen met een onderling verschillende inclinatie.

Bij satellieten in LEO wordt de satelliet dan meestal ge-'de-orbit', dat wil zeggen dat hij het laatste beetje stuwstof gebruikt om zichzelf af te remmen tot een lagere snelheid en daardoor de atmosfeer invalt om te verbranden. Bij satellieten in GEO gebruiken ze meestal hun laatste stuwstof om in een iets hogere baan te komen, een 'graveyard orbit', waarin de afgedankte satellieten kunnen botsen wat ze willen en geen schade meer kunnen veroorzaken aan de nog 'levende' satellieten in GEO. GEO-satellieten worden niet ge-'de-orbit' omdat dat veel te veel stuwstof zou kosten: LEO satellieten hoeven maar af te remmen met pakweg 190 m/s, maar in GEO zou je moeten afremmen met iets van 1.5 km/s.

Geeft dit antwoord op je vraag?

[edit]: Kris, ik heb het sterke vermoeden dat oude GPS-satellieten ook in een graveyard orbit worden gebracht. de GPS-satellieten zitten namelijk op een dikke 20.000 km boven het aardoppervlak, en zouden er via luchtweerstand duizenden, zo niet miljoenen jaren over doen voordat ze zouden verbranden in de atmosfeer.

Gebruikersavatar
Berichten: 296

Re: Waarop loopt een satelliet?

Geeft dit antwoord op je vraag?


Jazeker. Samengevat komt het er volgens mij op neer dat men ingrijpt vlak voordat een sateliet stuurloos word. Het laatste beetje energie wordt dan gebruikt om hem ofwel de atmosfeer of de graveyard orbit in te sturen.

Is deze laatste echt nog een baan om de aarde of verdwijnen die satelieten steeds verder de ruimte in? Als dat laatste niet het geval krijg je dus steeds meer 'rommel' op die hoogte. Geeft dat geen problemen voor eventuele lanceringen naar de maan of Mars? Of houdt men elke afgedankte sateliet nog altijd nauwkeurig in de gaten waar hij zich bevindt?
"Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted." (A. Einstein)

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Waarop loopt een satelliet?

De graveyard orbits zijn zo gekozen, dat ze stabiel zijn voor zeer lange tijd (op zijn minst honderden jaren). Omdat het hier gaat om een relatief dunne ring van dode satellieten boven geostationaire hoogte (zie het als een soort wijde, maar dunne hoepel om de aarde heen), is er nog zat ruimte om ze te ontwijken - ze nemen maar een klein deel van de 'schil' om de aarde in beslag.

Van afgedankte satellieten kunnen de banen nog redelijk gevolgd worden middels krachtige radars vanaf het aardoppervlak - NORAD doet dit, en daar komen al die leuke plaatjes vandaan waarop je de aarde ziet, omgeven door een zwerm stipjes:

http://www.peterson.af.mil/hqafspc/news/im...ages/leo256.jpg

Voor hogere banen is dit moeilijker (verder weg, dus lastiger te detecteren) - maar ik geloof dat het nog steeds mogelijk is als het om volledige satellieten gaat. Stukjes ruimtepuin (space debris) kleiner dan pakweg 10 cm kunnen niet gevolgd worden, omdat ze te klein zijn om door de radar opgemerkt te worden.

[edit]: een stukje over graveyard orbits kun je hier vinden: http://www.eumetsat.int/en/mtp/space/graveyard.html

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Waarop loopt een satelliet?

De satellieten worden ook wel eens bijgestuurd om botsingen te ontwijken.

Soms moeten ze ook gekanteld worden om een zonneuitbarsting te weerstaan.

Elke satelliet wordt bestuurd vanaf de aarde, men voert ook controles uit etc.

Het zijn geen 'dode' dingen in de ruimte die maar rondjes draaien.

Soms vallen elektronica-delen van een satelliet uit, deze worden dan geheel uitgeschakeld.

Een satelliet kost veel geld en het zaakje moet zo lang mogelijk mee.

Als je computer de geest geeft breng je hem naar de reparatie dienst maar bij een satelliet is dat niet mogelijk.

Dan lijden ze delen om zodat de zaak werkend blijft of tendele werkend blijft.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 2.589

Re: Waarop loopt een satelliet?

wat ik me nog afvraag na het lezen van dit is wie is daarboven, rond de aarde de baas?

Onderstel dat amerika satelieten van europa bombardeerd en vica versa?

Of nog gekker onderstel dat ik het persoonlijk in mijn kop krijg een sateliet te maken en te lanceren (onderstel dat ik dat zou kunnen ) wat dan ? er bestaat een dienst voor scheepvaart er bestaat een dienst voor de luchtvaart verder ook zoiets wat op de grond alles in de gaten houd maar wat op pakweg een 1000 km om de aarde?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Waarop loopt een satelliet?

Bert F schreef:wat ik me nog afvraag na het lezen van dit is wie is daarboven, rond de aarde de baas?

Onderstel dat amerika satelieten van europa bombardeerd en vica versa?

Of nog gekker onderstel dat ik het persoonlijk in mijn kop krijg een sateliet te maken en te lanceren (onderstel dat ik dat zou kunnen ) wat dan ? er bestaat een dienst voor scheepvaart er bestaat een dienst voor de luchtvaart verder ook zoiets wat op de grond alles in de gaten houd maar wat op pakweg een 1000 km om de aarde?

Groeten.
Wat wél en niet mag in de ruimte wordt voor het belangrijkste deel geregeld in het Outer Space Treaty, een vorm van internationale wetgeving. Het is in feite verboden om wapens in de ruimte te plaatsen.

Als je zélf een satelliet wil lanceren, dan moet dat via de Nederlandse staat gebeuren (of de staat waar je je bedrijf start). Je moet je satelliet ook nog laten registreren bij de ITU.

Berichten: 144

Re: Waarop loopt een satelliet?

Voor de Amerikanen houdt Norad (Amerikaanse defensie) het luchtruim in de gaten, dat is dus inclusief 110.000 objecten van 1 cm of groter in een baan om de aarde.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Waarop loopt een satelliet?

Niemand is de baas over de ruimte: de wetten daar worden door internationale verdragen geregeld. Een beetje hetzelfde dus als op de oceanen.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Reageer