Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

In de ring zijn er spelregels en ere-code's.

In de ring is er een scheidsrechter met jurie die ingrijpt als nodig.

In de ring tref je d.m.v. selectie altijd een gelijkwaardige tegenstander.

Op straat is het maar net wie je treft en heeft nooit iemand gehoord van spelregels etc...etc...

Daarom vraag ik me af; wat heb je aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ??

Zelf heb ik nooit last maar dat is mischien omdat ik 2 mtr 18 ben waardoor iemand van gemiddelde lengte (1 mtr 70) mij niet of nauwelijks goed en/of doeltreffend kan raken.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

Bij een vechtsport leer je jezelf onder controle te houden, of anders gezegd: om agressie op de juiste momenten op te roepen en te kanaliseren, en op de andere momenten achterwege te laten. Daarom zullen juist vechtsporters zullen weten te voorkomen dat ze in zo'n gevecht belanden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

En als je geen andere keus hebt dan te vechten ??

Bijvoorbeeld als iemand je probeerd te beroven of als iemand je vriendin/vrouw ernstig beledigd of je betrapt de dief van je fiets ofzo....

Want ik geef niet zomaar effe mijn geld en telefoon af aan de eerste de beste struikrover, dan even er van uit gaande dat er geen wapens voor handen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

Dan zal het kennen en kunnen van een aantal technieken (wat je mede bij een vechtsport leert) je altijd helpen. Of je daarmee ook het gevecht zou winnen is weer een totaal andere zaak. Je kan de meest gevaarlijke en indrukwekkende bewegingen kennen, maar tegen een geweer begin je zo weinig.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

Er van uit gaande dat er geen wapens voor handen zijn !! (zei ik)

anders rollen er straks tank's door de straat, dan krijg je Libie'sche toestanden op het forum......

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

Los van het feit dat de situaties die je hier schetst niet zo veel meer te maken hebben met een straatgevecht, zijn je voorbeelden niet zo sterk gekozen. Hoezo heb je geen keus om te vechten als iemand je vrouw beledigt? Je kunt toch ook gewoon je schouders ophalen en de andere kant oplopen?

Wat betreft de beroving: Die zijn meestal gewapend, en dat zullen die boefjes ook niet voor niets doen. Tegen een wapen, of dat nu een mes of een geweer is, begin je nu eenmaal niet veel met blote vuisten. Je kan dus wel beginnen over wapens die niet voorhanden zijn, maar dat heeft met de praktijk helemaal niets te maken.

Maar ook tegen wapens zal een vechtsporter in het voordeel zijn. Die zal a) een betere inschatting kunnen maken van de situatie, met andere woorden, of hij een kans maakt of dat hij beter wel "zomaar effe" zijn portemonnee kan afstaan. En b) zal die, als hij in actie komt, daar een stuk effectiever mee zijn dan iemand die zomaar wat doet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 29

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

Ik denk inderdaad ook dat je er wel wat aan kunt hebben als je een vechtsport beoefent en in een (straat)gevecht terecht komt.

Je bent immers "gewend" om tegen een ander persoon te sparren en je motorische controle zal waarschijnlijk ook beter ontwikkeld zijn.

Oefening baart nu eenmaal kunst, ongeacht of er; een gelijke tegenover je staat/er een ere-code is/er een scheidsrechter aanwezig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

JdM schreef:Ik denk inderdaad ook dat je er wel wat aan kunt hebben als je een vechtsport beoefent en in een (straat)gevecht terecht komt.

Je bent immers "gewend" om tegen een ander persoon te sparren en je motorische controle zal waarschijnlijk ook beter ontwikkeld zijn.

Oefening baart nu eenmaal kunst, ongeacht of er; een gelijke tegenover je staat/er een ere-code is/er een scheidsrechter aanwezig is.
Je kan natuurlijk oefenen en trainen wat je wilt, maar stel je eens voor dat je iemand van 3 koppen groter dan jij vor je krijgt !! En dan ??

Dan heb ik het enorme voordeel dat ik 2 mtr 18 ben en bovendien is mijn gevechtshouding perfect !!

Kijk anders mee op pica van mij.....>

1) Longen, hals en alles wat daar boven is.

2) Plexus-solaris.

3) Lever.

punten 1 t/m 3 zijn veilig beschermd achetr/boven mijn vuisten met 1 mtr 70 als ideale stoothoogte en kom je niet bij.

4) Nieren.

5) Maag.

punten 4 & 5 zijn eenvoudig te beschermen met mijn armen/ellebogen en bovendien kan ik daar wel wat hebben en vormd geen enkel gevaar.

6) Knieën, scheenbenen en enkels.

punt 6 is door mijn lengte van 2 mtr 18 makkelijkste en daarom eerste doelwit maar ik draag veiligheidsschoenen, scheenbeschermers en uitstekende knie-beschermers zodat een aanval daarop weinig of niks uit zal halen.

En meer gevoelig, zwakke en/of kwetsbare plekken zijn er niet waarop je mij goed en/of doeltreffend kan raken en dat maakt mij min of meer onverslaanbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

En meer gevoelig, zwakke en/of kwetsbare plekken zijn er niet waarop je mij goed en/of doeltreffend kan raken en dat maakt mij min of meer onverslaanbaar.
Mja, die houding lijkt me nu net het grote nadeel van gevechtssporters in straatgevechten, ze gaan ze veel te gemakkelijk aan. De beste positie in een gevecht is buiten het gevecht.

Los daarvan: ik weet ook niet goed wat je gaat beginnen tegen 6 of meer gelijktijdige tegenstanders, of tegenstanders die snel een wapen maken of een mes trekken, of tegenstanders die glazen of flessen of fietsen achter je kop keilen...

Martial arts en de meeste gevechtssporten hebben volgens mij te veel regeltjes voor in een realistische setting. Wat niet uitsluit dat het handig is bij mensen die weinig tegenwerking verwachten, zoals handtasdieven of mensen met oneerbare bedoelingen, maar daar houdt het volgens mij ook op.

Bovendien, loop je op straat rond in scheen- en kniebeschermers?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

317070 schreef:Mja, die houding lijkt me nu net het grote nadeel van gevechtssporters in straatgevechten, ze gaan ze veel te gemakkelijk aan. De beste positie in een gevecht is buiten het gevecht.

die houding zoals op pica van mij es zoals ik met die 6 punten aangaf perfect.

Los daarvan: ik weet ook niet goed wat je gaat beginnen tegen 6 of meer gelijktijdige tegenstanders, of tegenstanders die snel een wapen maken of een mes trekken, of tegenstanders die glazen of flessen of fietsen achter je kop keilen...

ik zei; er van uit gaande dat er geen wapens voor handen zijn anders kwam ik wel in een Leoparttank aanrijden.

tegen meerdere tegelijk zal niet meevallen maar dat is zó zeldzaam.......


Martial arts en de meeste gevechtssporten hebben volgens mij te veel regeltjes voor in een realistische setting. Wat niet uitsluit dat het handig is bij mensen die weinig tegenwerking verwachten, zoals handtasdieven of mensen met oneerbare bedoelingen, maar daar houdt het volgens mij ook op.

Wat ik al zei, op straat bestaan er geen ere-code's en/of spelregels etc.....etc.....

Bovendien, loop je op straat rond in scheen- en kniebeschermers?

als ik bij voorbaat weet dat er verhoogd risico is op een vechtpartij zeker wel ja, naar bijvoorbeeld een belangrijke voetbalwedstrijd ga ik heen zoals op mijn pica.
En daarom ben ik goed als onverslaanbaar want ik ben zo niet te raken op iets waar ik kwetsbaar ben !!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

En meer gevoelig, zwakke en/of kwetsbare plekken zijn er niet waarop je mij goed en/of doeltreffend kan raken en dat maakt mij min of meer onverslaanbaar.


[te makkelijk]hmm, dat betwijfel ik. Zeker op deze foto zie je dat je een erg gevoelig deel erg onbeschermd hebt gelaten.[/te makkelijk]

Verder doet dat ook helemaal niet ter sprake. De vraag of een vechtsport kan helpen tijdens een straatgevecht is met een duidelijke ja te beantwoorden. In hoeverre dit helpt en of dit voldoende zou zijn om te winnen is niet te beantwoorden en zal erg situatie afhankelijk zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 8

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

hmm, dat betwijfel ik. Zeker op deze foto zie je dat je een erg gevoelig deel erg onbeschermd hebt gelaten.


Kan je me ook vertellen welk "deel" dat is ???

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

Mja, die houding lijkt me nu net het grote nadeel van gevechtssporters in straatgevechten, ze gaan ze veel te gemakkelijk aan. De beste positie in een gevecht is buiten het gevecht.
Even verduidelijken: ik heb het hier over de psychologisch/sociologische houding, de mentaliteit zeg maar. Volgens mij ga je als je er van uitgaat dat je onverslaanbaar bent je veel te gemakkelijk in een gevecht laten lokken, of het juist zelf uitlokken. Die houding/mentaliteit lijkt me nu net het grote nadeel van gevechtssporters in straatgevechten. De beste positie in een gevecht is buiten het gevecht.

Bovendien leg je net opnieuw die regels vast, je gaat er van uit dat ze geen wapens bij hebben. Maar dat is niet realistisch. Ik weet dat zeker meer dan een kwart van de jongens die ik tegenkom bij het uitgaan een mes op zak heeft, dan is het dus helemaal niet onredelijk om een wapen te verwachten. ( http://www.skynet.be/nieuws-sport/nieuws/v...n-mes?id=739226 ) Iemand hoeft maar een glas te breken en hij heeft een wapen. En de enige keer dat ik in elkaar geslagen ben, stond ik alleen tegenover 6 boefjes... dus voor zo ver die zeldzaamheid.

Dus als je er van wil uitgaan dat er op straat inderdaad geen spelregels zijn, maar anderszijds er van wil uitgaan van de (volgens mij totaal onrealistische situatie) dat je 1-op-1 zonder wapens bent, dan spreek je jezelf in je vraag tegen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

Kan je me ook vertellen welk "deel" dat is ???
Volgens mij maakte Wouter_M een mopje en alludeerde hij op je midden ;) . Daarom ook de "[te makkelijk]" errond. Verder sluit ik mij aan bij wat 317070 net zei (ivm mentaliteit enzo).

Ook vind ik dat als je écht zo naar een voetbalmatch gaat, je quasi bij de hooligans hoort. Ik heb nog nooit iemand zo op een match zien toekomen en vind dat er zeer uitzien van "kom mar op als je durft".

Maar wsl ben je wel in een voordeel met kennis van een vechtsport.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Heb je iets aan een vechtsport als je betrokken bent in een straatgevecht ?

mountainbiker schreef:Je kan natuurlijk oefenen en trainen wat je wilt, maar stel je eens voor dat je iemand van 3 koppen groter dan jij vor je krijgt !! En dan ??

Dan heb ik het enorme voordeel dat ik 2 mtr 18 ben en bovendien is mijn gevechtshouding perfect !!
Wat wil je nou precies met deze discussie bereiken? De bevestiging krijgen van een ander dat je geen vechtsport nodig hebt omdat je lichaamslengte voldoende is? Tips hoe je een gevecht met een rivaliserende groep voetbal"supporters" kunt aangaan?

Dan ben je hier aan het verkeerde adres.

Los daarvan sla je de plank volledig mis. Een geoefend vechtsporter zou, als hij dat zou willen, met 1 trap die lange benen van jou in tweeën breken. Die kniebeschermertjes helpen daar echt niet tegen. En met een lengte van 2,20 is je kruis een ideaal doelwit.

Je houding (figuurlijk dus....) dat je onverslaanbaar zou zijn is dus volkomen misplaatst. En het is die houding die al bij velen de ondergang heeft ingeluid.

Enige realiteitszin zou je goed doen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten