Hoe meer lucht, hoe hoger de toon?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Hoe meer lucht, hoe hoger de toon?

Hallo mensen,

Ik zit met de volgende vraag.

Iemand tikt met een stokje tegen wijnflessen die verschillende hoeveelheden water bevatten; naarmate er meer water in de fles zit, is de toon ....

Dan is de toon lager toch lijkt mij, want hoe leger de fles (hoe meer lucht) dan lijkt mij dat de toon ook hoger is toch?

Ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden/denken.

Greetz

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe meer lucht, hoe hoger de toon?

feyenoordisslecht schreef:Hallo mensen,

Ik zit met de volgende vraag.

Iemand tikt met een stokje tegen wijnflessen die verschillende hoeveelheden water bevatten; naarmate er meer water in de fles zit, is de toon ....

Dan is de toon lager toch lijkt mij, want hoe leger de fles (hoe meer lucht) dan lijkt mij dat de toon ook hoger is toch?

Ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden/denken.

Greetz
Wat je zegt is juist: een leeg flesje geeft een lage toon en als je er wat water bijdoet zal de toon ook hoger zijn.

Let wel op hoe je je antwoord formuleert, want wat jij zegt is net het tegengestelde van wat er in je vraag staat.

Edit: bovenstaande uitleg geldt voor blazen in een flesje.

Als je tegen de fles tikt met een stokje dan is het effect net omgekeerd. Een lege fles geeft dan een hoge toon!


Berichten: 28

Re: Hoe meer lucht, hoe hoger de toon?

Xenion schreef:Wat je zegt is juist: een leeg flesje geeft een lage toon en als je er wat water bijdoet zal de toon ook hoger zijn.

Let wel op hoe je je antwoord formuleert, want wat jij zegt is net het tegengestelde van wat er in je vraag staat.

Edit: bovenstaande uitleg geldt voor blazen in een flesje.

Als je tegen de fles tikt met een stokje dan is het effect net omgekeerd. Een lege fles geeft dan een hoge toon!
Ja dat dacht ik al ;)

bedankt voor uw extra uitleg

mvg

Reageer