Wetenschapsblad

Moderator: Rhiannon

Berichten: 536

Wetenschapsblad

Zijn er mensen met een abonnement op een of ander wetenschapsblad? Zo ja welke? Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Natuur & Techniek (Nu Natuurwetenschap & Techniek), Science of Nature.

Berichten: 2

Re: Wetenschapsblad

Ja, ik ben geabonneerd op Nature.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Wetenschapsblad

Ik weet niet of ik het hier ook mag posten,

Maar welk blad geeft de beste Theoretische informatie, bijvoorbeeld over kwantum mechanica en dat soort, en een blad dat de nieuwe doorbraken meld.

En niet bijvoorbeeld een blad waarin staat dat ze een tank hebben gemaakt die 100Km/uur kan.

Verder lees ik wel eens "Electuur" maar dan alleen maar een paar artikelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Wetenschapsblad

Behalve natuurlijk de echte vakbladen vind ik dat Natuurwetenschap en Techniek toch wel diepgaande informatie 'op niveau' geeft, de laatste tijd ook steeds meer over de nieuwste (soms zelfs controversiele) onderwerpen. En uit zeer uiteenlopende vakgebieden. Ik heb hier dan ook een abonnement op.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wetenschapsblad

Voor het Nederlandse taalgebied is N&T inderdaad een heel goede. Als je verder wilt, dan zal je ofwel naar het engels moeten (en kom je bij bladen als Scientific American) ofwel naar een hoger niveau gaan (en dan kom je bij o.a. het Nederlands tijdschrift voor Natuurkunde).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Wetenschapsblad

Zijn tijdschriften als Science en Nature ook "gewoon" leesbaar als tijdschrift. Of staan er eigenlijk alleen maar publicaties van onderzoeken in.

Dus: als je het leuk vind om af en toe wat te lezen over Physica, zijn dat dan goede tijdschriften, om is Natuur&Techniek daar bijv. beter voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wetenschapsblad

Syd schreef:Zijn tijdschriften als Science en Nature ook "gewoon"  leesbaar als tijdschrift. Of staan er eigenlijk alleen maar publicaties van onderzoeken in.  

Dus: als je het leuk vind om af en toe wat te lezen over Physica, zijn dat dan goede tijdschriften, om is Natuur&Techniek daar bijv. beter voor?


Scientific American zou dan beter zijn. Science en Nature zijn veelal papers en meestal op een hoog niveau geschreven.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Wetenschapsblad

Het merendeel van wat in Science en Nature staat is onleesbaar voor leken. Ik zou ook Scientific American adviseren. Veel van de stukken hierin zijn gebaseerd op onderzoeken uit onder andere Science en Nature, maar worden op een voor leken begrijpelijke(re) manier uit de doeken gedaan.

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 486

Re: Wetenschapsblad

ik koop nu:

eos

scientific american (in het nederlands)

National Geographic

quest

kijk

Pcgameplay

(men ouders vinden me zot dat ik daar men zakgeld aan op doe)

nu heb ik gemerkt dat 70% van de artikels van de tijdschriften hierboven (behalve bij NG) uit science / nature komt

En dus als men abonnement op eos verlopen is neem ik er een op science en nature :shock: en laat ik eos,scientific american (in het nederlands)quest en kijk vallen
Homer: "in this house we obey the rules of thermodynamics!".

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Wetenschapsblad

Het merendeel van wat in Science en Nature staat is onleesbaar voor leken. Ik zou ook Scientific American adviseren. Veel van de stukken hierin zijn gebaseerd op onderzoeken uit onder andere Science en Nature, maar worden op een voor leken begrijpelijke(re) manier uit de doeken gedaan.


OK, wat is ongeveer het niveau van Science en Nature? Universitair, of Universitair+ ?

En het niveau van Scientific American? Ik bedoel: ik studeer wel Natuurkunde, dus een volledige leek ben ik ook niet. Het moet wel een beetje niveau hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Wetenschapsblad

Syd schreef:OK, wat is ongeveer het niveau van Science en Nature? Universitair, of Universitair+ ?

En het niveau van Scientific American? Ik bedoel: ik studeer wel Natuurkunde, dus een volledige leek ben ik ook niet. Het moet wel een beetje niveau hebben.
Het niveau van SciAm is academisch, maar zo dat je stukken uit andere vakgebieden ook kunt bevatten. Ik ben zelf bioloog en heb me nooit erg verdiept in de niet-biologische stukken uit Science en Nature, maar de Natuukundige stukken daarin zijn voor jou ongetwijfeld te lezen. De biologische stukken zijn voor jou waarschijnlijk geen touw aan vast te knopen (en daarom ook niet erg boeiend). Maar, als je studeert heb je gewoon toegang tot Nature en Science via de universiteitsbibliotheek. Je kunt op de sites inloggen dan, of het fysieke exemplaar bekijken in de bib; dan kun je zelf oordelen. Zelf een abonnement op een van die 2 nemen, zou ik je niet aanraden aangezien dat schreeuwend duur is...

Op www.sciam.com kun je korte versies bekijken van de berichten zoals die in scientific american staan. Om de hele artikels te lezen zul je je moeten abonneren.

groet

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Wetenschapsblad

Syd schreef:OK, wat is ongeveer het niveau van Science en Nature? Universitair, of Universitair+ ?

En het niveau van Scientific American? Ik bedoel: ik studeer wel Natuurkunde, dus een volledige leek ben ik ook niet. Het moet wel een beetje niveau hebben.


Scientific American is goed geschikt voor natuurkunde studenten. Science en Nature artikelen zijn nog een niveau hoger. Als masterstudent zou je die redelijk kunnen snappen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Wetenschapsblad

Dank voor de uitleg :shock:

Berichten: 536

Re: Wetenschapsblad

Iemand misschien abonnement op een wiskunde-tijdschrift? (Pythagoras bijvoorbeeld.)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wetenschapsblad

Iemand misschien abonnement op een wiskunde-tijdschrift? (Pythagoras bijvoorbeeld.)
Pythagoras, Euclides, de Nieuwe Wiskrant etc. :wink:
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Reageer