Laagste resonantiefrequentie in je gehoorgang

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Laagste resonantiefrequentie in je gehoorgang

Dit is een vraag met weinig gegevens. Dat maakt de vraag lastig(er). Ik zou het fijn vinden als één van jullie kon helpen.

vraag1.Je gehoorgang is 2,5cm lang. Bereken de laagste resonantiefrequentie van de lucht in je gehoorgang en de frequentie van de eerste boventoon.

Met laagste resonantiefreq. neem ik aan dat ze grondfrequentie bedoelen. En fg bereken ik met v/2l

l=2,5cm=0,025m

Voor de fg heb ik nog nodig de v de voortplantingssnelheid.

Deze bereken ik met: wortel van Fs/(m/l)

Fs = spankracht.

Ik weet niet hoe ik nu verder moet, want Fs is onbekend en massa is onbekend, v kan dus niet berekend worden. Misschien heb ik de verkeerde route tot het antwoord genomen..

Bedankt voor het lezen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Laagste resonantiefrequentie in je gehoorgang

Is v niet gewoon de voortplantingssnelheid van geluid in lucht? Dat is een constante die je bij benadering vanbuiten zou moeten kennen.

Berichten: 28

Re: Laagste resonantiefrequentie in je gehoorgang

Is v niet gewoon de voortplantingssnelheid van geluid in lucht? Dat is een constante die je bij benadering vanbuiten zou moeten kennen.
O niet echt aan gedacht eerlijk gezegd. Ik denk dat u gelijk heeft, het gaat hier namelijk niet om een snaar of iets dergelijks maar om gehoorgang. Dus je hoort iets, en dat is altijd me de geluidssnelheid dankuwel!

Reageer