Springen naar inhoud

Warmte 1e hoofdwet, adiabatisch proces?

• Log in om te kunnen reageren

kreeftje888

kreeftje888

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2011 - 21:38

ik ben me aan het voorbereiden voor een SE en daarom oude examenopgaven aan het maken.
ik heb een vraag over de volgende opgave:

snelkookpan
door een speciale constructie in het deksel kan een snelkookpan geheel worden afgesloten. In het deksel is een drukventiel aangebracht, dat open gaat wanneer de druk in de pan een bepaalde waarde heeft bereikt. ...
Als de pan op de ingeschakelde kookplaat blijft staan, gaat het ventiel na enige tijd open. Er ontsnapt aanvankelijk waterdamp met lucht uit de pan, later alleen waterdamp.
de temperatuur van de uitstromende waterdamp blijkt lager te zijn dan die in de pan. Toch heeft de uitstromende damp nog geen warmte afgegeven aan de omgeving. Verklaar met behulp van de eerste hoofdwet waarom de temperatuur van de uitstromende waterdamp lager is dan de temperatuur in de pan.

In het antwoordenmodel staat het volgende:
Q=delta Ekin + delta Epot + Wu
waarin Q=warmte =0 (adiabatisch proces)
Epot= de potentiele energie tussen de moleculen >0
en Wu= de uitwendige arbeid die door het gas wordt verricht >0
hieruit volgt dan Ekin<0 dus temperatuur is lager

Kan iemand mij dit uitleggen, wat is een adiabatisch proces precies (wikipedia was niet erg duidelijk en er staat niets over in mijn boek)?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 maart 2011 - 21:48

waarin Q=warmte =0 (adiabatisch proces)

Kan iemand mij dit uitleggen, wat is een adiabatisch proces precies (wikipedia was niet erg duidelijk en er staat niets over in mijn boek)?

Zoals je oplossing en wikipedia al zeggen:

Een adiabatisch proces is een proces waarbij er geen warmte-uitwisseling met de buitenwereld plaatsvindt. Bijgevolg is dQ dus gelijk aan 0.

De Engelse wikipedia legt het mogelijk beter uit dan de Nederlandse.

kreeftje888

kreeftje888

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2011 - 22:02

oke, ik begrijp het geloof ik een beetje...
het is een adiabatisch proces omdat er in de som staat dat er geen warmteuitwisseling heeft plaatsgevonden en daarom is dQ gelijk aan 0 (toch?)

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 maart 2011 - 22:14

het is een adiabatisch proces omdat er in de som staat dat er geen warmteuitwisseling heeft plaatsgevonden en daarom is dQ gelijk aan 0 (toch?)

Dat klopt inderdaad. En als je weet dat dQ = 0 dan worden bepaalde vergelijkingen vereenvoudigd en kan je bepaalde zaken berekenen

Bij thermodynamische formules moet je altijd beseffen welke voorwaarden er gelden (adiabatisch, constante druk/volume, ...).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures