Rb proteine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

Rb proteine

Beste iedereen!

Ik heb een vraagje over het eiwit rb eiwit, dit eiwit is een onderdeel van de regulatie van s-phase. En als deze gemuteerd is dan kan dat kanker veroorzaken doordat er geen stop meer zit op het synthetiseren van dna.

Nu is mijn vraag, waarom veroorzaakt dit voornamelijk oog kanker? Aangezien elke cell deze mutatie heeft (als het gaat om de erfelijke vorm).

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Rb proteine

Dit veroorzaakt niet alleen oogkanker. het Rb eiwit is als eerste ontdekt in een retinoblastoom, een kanker gezwel van de retina. Daardoor heeft het eiwit de naam Rb (retinoblastoma) gekregen.

Net zoals BMPs (bone morphogenic proteins) ontdenkt werden door hun rol in de vorming van botten, blijken ze nu een veel grotere rol te spelen. De naam, BMP blijft echter wel bestaan.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 26

Re: Rb proteine

Klopt, dat had ik gevonden.

Toch staat de volgende vraag in mijn tentamen:

Geef een mogelijke verklaring waarom een mutatie in Rb aanleiding geeft tot oogtumoren en niet (of veel minder) van tumoren op andere plaatsen in het lichaam.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Rb proteine

Wat is het type weefsel dat deze tumoren vormt en kan je iets bedenken waarin dat afwijkt van andere weefseltypes in het lichaam?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 26

Re: Rb proteine

Komt het doordat het netvlies uit een klein aantal cellen bestaat t.o.v. andere lichaamsdelen?

Want naast het Rb eiwit zijn er nog andere eiwitten die dna synthese remmen en zijn er maar een paar gemuteerde cellen.

Maar doordat het netvlies zo klein is, heeft dit veel grotere gevolgen dan voor andere lichaamsdelen.

En ook had ik gelezen dat op latere leeftijd sommige kanker ook het gevolg is van het gemuteerde Rb eiwit.

Berichten: 26

Re: Rb proteine

of ligt het aan dat de retina cellen geen backup eiwitten hebben voor het Rb eiwit en andere lichaamscellen wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Rb proteine

Het is voor zover ik weet niet duidelijk waarom Rb mutaties relatief veel in het oog voorkomen en hier kanker veroorzaken aangezien het een belangrijk eiwit is in het gehele lichaam. Mrtn, waar doel je op?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 26

Re: Rb proteine

Gister bij de professor geweest, het komt er op neer dat andere cellen nog een backup mechanisme hebben en retina cellen niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Rb proteine

Nu ben ik nieuwschierig, welke mechanismen zijn dit?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 26

Re: Rb proteine

Dat kan ik je helaas niet helemaal na vertellen.. (hij vertelde het redelijk simplistisch)

Ik geloof dat het ook nog niet steeds helemaal duidelijk is maar recente onderzoeken hebben dit geconcludeerd...

Reageer