Ijzergehalte bepaling van een watermonster

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Ijzergehalte bepaling van een watermonster

Voor mijn scheikunde praktische opdracht had ik de opdracht meegekregen om de ijzergehalte te bepalen van watermonster dmv van een colorimeter, maar ik zit nu met het volgende probleem. Ik heb een ijkgrafiek gemaakt van een aantal oplossingen van een standaardoplossing, maar ik weet niet hoe ik nu het ijzergehalte kan berekenen van het watermonster. Ik zal eerst de opdracht ff verduidelijken door de methode op te schrijve:

1e deel: het maken van een ijklijn:

1. Zet acht schone maatcilinders van 25 ml klaar (genummerd van 1 tot en met 8) en pipetteer hierin achtereenvolgens 0, 2, 4, 6, 8, 10, 12 en 14 ml van de standaardoplossing. Gebruik een pipet met maatverdeling.

2. Pipetteer in elke maatcilinder 2 ml van een 2 M KSCN-oplossing.

3. Vul elke cilinder met gedestilleerd water aan tot 20 ml.

4. Stel de colorimeter zo in, dat er blauw licht door de cuvet valt. Je doet dit door de golflengte van de meter op 4,8 . 10-7 m in te stellen, een blauw licht wordt zo in de lichtbundel geplaatst.

5. Schenk maatcilinder 1 in de cuvet en plaats deze in de colorimeter (dit is blanco). Stel de wijzer in op 100 % transmissie (E=0). De colorimeter is nu geijkt.

6. Meet achtereenvolgens de extinctie van de oplossingen uit de maatcilinders 2 to en met 8.

7. Maak nu een ijklijn van de oplossingen 1 t/m 8

2e deel: het bepalen van het ijzergehalte van het watermonster:

8. Schenk 25 ml van het watermonster in een maatcilinder van 100 ml.

9. Voeg nu achtereenvolgens toe: 1 druppel 3 % H202-oplossing, 5 ml 2 M KSCN-oplossing en 10 ml 1 M HCl: vul met water aan tot 50 ml en roer de vloeistof voorzichtig met een roerstaafje.

10. Schenk wat van de vloeistof uit de maatcilinder in een cuvet en meet de extinctie.

11. Vergelijk de waarde van de oplossing met de ijklijn die je gemaakt hebt. Hierdoor vind je het overeenkomstige aantal mg ijzer per liter.

• Metingen:

Maatcilinder 1 2 3 4 5 6 7 8 Watermonster

Extinctie 0,00 0,01 0,02 0,03 0,04 0,05 0,06 0,07 0,07

Maatcilinder 8 bevatte 14 ml van een standaardoplossing van 10 mg/L. De watermonster had dezelfde extinctie dus kun je stellen dat de ijzergehalte in beiden gelijk is. Wat ik dus dacht is om de gehalte te berekenen is:

10/1000*14= 0,14/20= 0,007*1000= 7 mg/L

Mijn vraag is dus klopt dit? Of zie ik iets over het hoofd; zoals een verdunning of iets dergelijks.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ijzergehalte bepaling van een watermonster

Je monstercuvet bevat inderdaad ook 7 mg/L aan Fe. Echter, dat is dan nog niet de concentratie van je watermonster zelf.
10/1000*14= 0,14/20= 0,007*1000= 7 mg/L
ga overigens niet te slordig met je "is gelijk aan" tekens om. 10/1000*14 ;) 7 !!!

Dit soort breiwerk kost aftrekpunten. Zet je tussenberekeningen liever onder elkaar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Ijzergehalte bepaling van een watermonster

Jan van de Velde schreef:Je monstercuvet bevat inderdaad ook 7 mg/L aan Fe. Echter, dat is dan nog niet de concentratie van je watermonster zelf.

ga overigens niet te slordig met je "is gelijk aan" tekens om. 10/1000*14 ;) 7 !!!

Dit soort breiwerk kost aftrekpunten. Zet je tussenberekeningen liever onder elkaar.
maar ik moet het gehalte berekenen, dus dan klopt dat toch wel?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ijzergehalte bepaling van een watermonster

Nee, je moet het gehalte berekenen van je watermonster, niet van wat je in je cuvet stopt na allerlei toevoegingen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Ijzergehalte bepaling van een watermonster

Nee, je moet het gehalte berekenen van je watermonster, niet van wat je in je cuvet stopt na allerlei toevoegingen.
Ja maar de extinctie van mijn watermonster en van wat ik in het cuvet stoptte waren gelijk en dus zijn de gehaltes toch gelijk..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ijzergehalte bepaling van een watermonster

De gehaltes in je cuvetten, ja. Maar jij stopte niet een puur watermonster in je cuvet.
ibrahim-- schreef:8. Schenk 25 ml van het watermonster in een maatcilinder van 100 ml.

9. Voeg nu achtereenvolgens toe: 1 druppel 3 % H202-oplossing, 5 ml 2 M KSCN-oplossing en 10 ml 1 M HCl: vul met water aan tot 50 ml en roer de vloeistof voorzichtig met een roerstaafje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Ijzergehalte bepaling van een watermonster

De gehaltes in je cuvetten, ja. Maar jij stopte niet een puur watermonster in je cuvet.
Ik snap het niet precies.. Hoe kan ik dan tot het gehalte van het watermonster komen? Sorry dat ik zo lastig doe maar vind dit beetje verwarrend allemaal

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ijzergehalte bepaling van een watermonster

je doet niet lastig, maar je ziet heel hardnekkig iets over het hoofd: het monstercuvet dat je vergeleek met je ijklijn bevatte een vloeistof die net als die van je ijklijn 7 mg/L aan ijzer bevatte.

Maar die vloeistof had je gemaakt door 25 mL watermonster af te meten, en vervolgens met een aantal andere vloeistoffen te verdunnen tot 50 mL. De vloeistof in je cuvet bevat in dit geval dus maar half zoveel ijzer per liter als je oorspronkelijke watermonster.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Ijzergehalte bepaling van een watermonster

Jan van de Velde schreef:je doet niet lastig, maar je ziet heel hardnekkig iets over het hoofd: het monstercuvet dat je vergeleek met je ijklijn bevatte een vloeistof die net als die van je ijklijn 7 mg/L aan ijzer bevatte.

Maar die vloeistof had je gemaakt door 25 mL watermonster af te meten, en vervolgens met een aantal andere vloeistoffen te verdunnen tot 50 mL. De vloeistof in je cuvet bevat in dit geval dus maar half zoveel ijzer per liter als je oorspronkelijke watermonster.
ohhh tuurlijk, dus dat zou betekenen dat mijn oorspronkelijke watermonster 14 mg/L bevat..

Reageer