Gedrag jakhalzen/hyena's - gieren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Gedrag jakhalzen/hyena's - gieren

'Dat er ook verschillende soorten zijn die wel met elkaar communiceren laten bijvoorbeeld jakhalzen en hyena's zien. Die reageren op het gedrag van gieren bij het zoeken naar aas.'

Communicatie heeft als doel het uitwisselen van informatie tussen groeps-/soortgenoten.

Maar in dit voorbeeld wisselen de hyena's/jakhalzen toch geen informatie uit met de gieren,

het is toch alleen dat zij weten wat het gedrag betekent van de gieren?

De gieren zelf krijgen geen informatie van de jakhalzen/hynena's?

Kan dit dan wel communicatie genoemd worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Gedrag jakhalzen/hyena's - gieren

Maar in dit voorbeeld wisselen de hyena's/jakhalzen toch geen informatie uit met de gieren,


Toch wel. De jakhalzen zien dat de gieren en masse op één bepaalde plek af duiken. Dan geven de gieren toch het signaal dat daar wat te halen valt? Communicatie kan ook non-verbaal verlopen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Gedrag jakhalzen/hyena's - gieren

Toch wel. De jakhalzen zien dat de gieren en masse op één bepaalde plek af duiken. Dan geven de gieren toch het signaal dat daar wat te halen valt? Communicatie kan ook non-verbaal verlopen.


Hm, nog 1 voorbeeld dan:

stel vogels fluiten alleen 's ochtends tussen 5 en 7 uur.

wanneer wij ze horen fluiten weten we dat het ochtend is en hier reageren wij op door op te staan en met de dag te beginnen.

wordt dit dan ook communicatie genoemd? want het fluiten van de vogels is in de eerste instantie niet bedoeld om als wekker te dienen voor ons, evenals het vliegen van de gieren niet bedoeld was voor de jakhalzen, maar om beneden te komen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Gedrag jakhalzen/hyena's - gieren

natuurlijk is dit ook communicatie (eenwegs communicatie). Als ik iets zeg en jij hoort dit zonder dat dit voor jou bedoeld was, dan is er toch nog steeds sprake van communicatie. Als A een signaal overbrengt op B, bewust danwel onbewust en onafhankelijk of B ook reageert kunnen we nog steeds spreken over communicatie.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: Gedrag jakhalzen/hyena's - gieren

natuurlijk is dit ook communicatie (eenwegs communicatie). Als ik iets zeg en jij hoort dit zonder dat dit voor jou bedoeld was, dan is er toch nog steeds sprake van communicatie. Als A een signaal overbrengt op B, bewust danwel onbewust en onafhankelijk of B ook reageert kunnen we nog steeds spreken over communicatie.


Oke, maar wat ik meer bedoel met mijn tweede voorbeeld is of je blijft spreken van communicatie als een signaal anders wordt geïnterpreteerd door een andere soort?

Reageer