De 'mastergenen' van de mastergenen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

De 'mastergenen' van de mastergenen?

Mastergenen coderen voor eiwitten die andere stukken DNA kunnen aanschakelen/uitschakelen.

Maar hoe worden de mastergenen in de eerste instantie gevormd?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

Zoals elk ander gen. Je krijgt bepaalde delen DNA mee van je ouders met bepaalde sequenties van baseparen die we genen noemen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

Zoals elk ander gen. Je krijgt bepaalde delen DNA mee van je ouders met bepaalde sequenties van baseparen die we genen noemen.


Ow sorry ik bedoelde met 'gevormd' eigenlijk 'aangeschakeld'.....

ik vroeg me dus af hoe het is begonnen met het aanschakelen van de eerste mastergenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

mastergenen is een mij onbekende term, je beschrijving doet me echter denken dat je transcriptiefactoren bedoeld.

Transcriptiefactoren hebben op hun beurt ook weer transcriptiefactoren. Het is trouwens te simpel om te stellen dat alleen transcriptie factoren de transcriptie reguleren. Methylatie en andere epigenetische regulaties spelen een rol. miRNAs zijn bijvoorbeeld betrokken met posttranscriptionele modificatie en op eiwit niveau gebeuren er ook nog een heel scala aan regulaties.

Je moet een biologisch systeem niet proberen te snappen als een simpel top-down systeem waarbij A zorgt voor activatie van B. Het is een complete wirwar van factoren die allemaal door elkaar heen praten zonder een top regulator.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

Bedoel je HOX genen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

Misschien is dit een goed voorbeeld: Het Lac-operon van een coli
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

Je moet een biologisch systeem niet proberen te snappen als een simpel top-down systeem waarbij A zorgt voor activatie van B. Het is een complete wirwar van factoren die allemaal door elkaar heen praten zonder een top regulator.
Dat is waar, maar is er ondanks alle factoren die spelen niet een simpel antwoord (voor mij dus...xD) voor de vraag wat bepaalt dat een mastergen aan-/uitgeschakeld wordt?

Of heb ik nou datgene wat je me probeert te zeggen nog niet helemaal door...? xD

Want ik zie het zo:

...... (dat is wat ik wil weten) schakelt mastergen aan, die op zijn beurt 'gewone' genen aan-/uitschakelt.
Bedoel je HOX genen?
Ik heb op wikipedia gekeken, en het zijn inderdaad HOX genen.
Misschien is dit een goed voorbeeld: Het Lac-operon van een coli
Hm, sorry, maar ik begrijp niet helemaal wat een (lac-)operon is..

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

Simpele antwoorden zijn er eigenlijk niet. Er zijn eigenlijk altijd meerdere factoren die een rol spelen.

De hox genen zijn inderdaad trancriptie factoren. Hoe deze precies gereguleerd zijn is alles behalve duidelijk. Op de een of andere manier zijn de hox genen geordend op het chromosoom in dezelfde volgorde als waarin ze tot expressie komen op de anterior/posterior as. Veranderen van deze chromosomale organisatie zal ook resulteren in een verandering van hox gen patronen. Dat er een functioneel verband is, is duidelijk. Hoe dit op een moleculair niveau werkt is onduidelijk.

In 2005 is er nog een best duidelijke review over geschreven. <!--doistart-->[1]<!--doiend-->
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

Op de een of andere manier zijn de hox genen geordend op het chromosoom in dezelfde volgorde als waarin ze tot expressie komen op de anterior/posterior as. <!--doistart-->[1]<!--doiend-->
Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij de volgorde (organisatie) van die hox genen?

En de eerste twee zinnen van de summary zijn gedeeltelijk vaag:

The Hox genes confer positional information to the axial and paraxial tissues as they emerge gradually from the posterior aspect of the vertebrate embryo.

Hox genes are sequentially activated in time and space, in a way that reflects their organisation into clusters in the genome. (review 2005)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

Ok, een stapje terug ;)

Het Lac-operon is een mooi, niet te complex voorbeeld van regulatie van gen-expressie.

Men neme..

een bacterie die het liefst van glucose leeft, maar ook van lactose kan leven (ook een suiker). Zolang er geen lactose is, hoeft die bacterie geen enzym te hebben dat lactose kan afbreken en dus onderdrukt het beestje de expressie van het gen dat voor dat enzym codeert. Dat ding heet een repressor en die heeft een bindingsplaats voor lactose. Nu komt het: op het moment dat er lactose aanwezig is bindt dat aan de repressor. Dat veroorzaakt een chemische verandering in de repressor waardoor die niet meer kan binden aan het DNA. Het resultaat is natuurlijk dat er nu een enzym kan worden gemaakt dat lactose afbreekt tot dingen waar de bacterie van kan leven.

Dan het 'mastergenen'-verhaal

Stel, je maakt in een cel één enkel eiwitje. Deze cel deelt zich nu en dan heeft de ene cel dat eiwit wél en de andere heeft het dus niet. Stel dat het eiwit een enzym is die weer een ander eiwit kan activeren, bijvoorbeeld een transcriptiefactor... je voelt hem vast al hangen: dit proces resulteert in verschillende cellen omdat ze andere genen tot expressie brengen.

En nu vraag je je natuurlijk af, wat als je nou helemaal terug gaat naar het begin, waar komt dit allemaal vandaan dan? Waarom komt dat eerste gen tot expressie? Dat weten we niet precies maar we denken aan invloeden van buitenaf, stoffen die wel of niet aanwezig zijn op bepaalde momenten, etc.

p.s. heb je onze microcursus DNA gelezen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

aminasisic schreef:Ik weet niet wat ik me moet voorstellen bij de volgorde (organisatie) van die hox genen?

En de eerste twee zinnen van de summary zijn gedeeltelijk vaag:

The Hox genes confer positional information to the axial and paraxial tissues as they emerge gradually from the posterior aspect of the vertebrate embryo.

Hox genes are sequentially activated in time and space, in a way that reflects their organisation into clusters in the genome. (review 2005)
Wat is er vaag aan? De Hox genen zorgen voor de positionele identiteit van de lengte as en de weefsels net naast de lengte as. Doordat een embryo zich vanaf posterior naar anterior ontwikkeld zullen de hox genen in het posterior gedeelte eerst tot expressie komen.

Deze activatie komt overeen met de ruimtelijke verdeling over het genoom. Hoe dit kan is helemaal niet duidelijk. Je vraag (specifiek over de hox genen) is dan ook alleen maar met 'weten we niet' te beantwoorden.
En nu vraag je je natuurlijk af, wat als je nou helemaal terug gaat naar het begin, waar komt dit allemaal vandaan dan? Waarom komt dat eerste gen tot expressie? Dat weten we niet precies maar we denken aan invloeden van buitenaf, stoffen die wel of niet aanwezig zijn op bepaalde momenten, etc.
een mooi voorbeeld is de dorso-ventrale as in Xenopus (kikkers). Deze is als eerste bepaald en wordt bepaald door onder andere zwaartekracht en de plek waar de zaadcel de eicel binnendringt <!--doistart-->[1]<!--doiend-->
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

je voelt hem vast al hangen: dit proces resulteert in verschillende cellen omdat ze andere genen tot expressie brengen.
Is het zo dat 'bepaalde' cellen bijv. vaker zullen delen, zodat je ook verschillen krijgt in 'aantal' cellen met een bepaald expressie gen?
p.s. heb je onze Doordat een embryo zich vanaf posterior naar anterior ontwikkeld zullen de hox genen in het posterior gedeelte eerst tot expressie komen.
Aha, okee, ik snap hem . Danku ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

Is het zo dat 'bepaalde' cellen bijv. vaker zullen delen, zodat je ook verschillen krijgt in 'aantal' cellen met een bepaald expressie gen?


In principe wel. Je darmepitheel vernieuwd zich elke week bijvoorbeeld terwijl je botten er jaren over kunnen doen om helemaal te vernieuwen. Dit is afhankelijk van de snelheid waarmee de specifieke stamcellen zich delen. Dit zijn volwassen stamcellen die afhankelijk van hun identiteit maar een aantal verschillende differentiatie routes kennen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: De 'mastergenen' van de mastergenen?

Is het zo dat 'bepaalde' cellen bijv. vaker zullen delen, zodat je ook verschillen krijgt in 'aantal' cellen met een bepaald expressie gen?
"Expressie gen" is geen term en ik zou niet weten wat je ermee zou bedoelen als ik het topic niet kende. Genexpressie leidt tot mRNA en (meestal) eiwit hoewel dat geen 1-op-1 relatie is.

Of cellen vaker delen? Ja natuurlijk, je stopt toch ook met groeien (in alle richtingen)? Een oog is toch niet zo groot als een watermeloen bijvoorbeeld.

Met het stapje terug naar wat meer gemakkelijke taal heb je het idee nu wel te pakken toch? Probeer het linkje van Wouter nog eens te lezen anders.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer