Frequentie die luidsprekers voortbrengen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

Frequentie die luidsprekers voortbrengen

Hallo mensen ik kom niet uit de moeilijke vraag, aangezien er weinig gegevens in staan.

En er geen formule (uit mijn boek) is die erop toepasbaar is.

Twee luidsprekers A en B staan 1,35m van elkaar. Ze produceren dezelfde toon. Iemand staat recht voor luidspreker A, op grote afstand. Langzaam loopt hij naar luidspreker A toe In eerste instantie wordt het geluid voor hem steeds harder, maar als hij 6,00m voor A staat, is de geluidssterkte vrijwel nul. De temperatuur is 20 graden celsius.

a) Bereken de frequentie van het geluid dat de luidsprekers voortbrengen.

b) Hoe komt het dat de geluidssterkte niet helemaal nul is?

Ik snapte het niet echt. Ik ging elke formule na. labda=v*T kan ik niet gebruiken want ik heb T niet.

v=f*labda heb ik ook niet veel aan. Ik zou wel de v van geluid kunnen nemen maar de labda is nog onbekend om de freq. te kunnen berekenen.

Verder dacht ik dat het misschien kon met f=v/2l maar dit geldt alleen voor de laagste (grond)frequentie

En ik weet niet hoeveelste boventoon deze frequentie is dus deze formule heeft ook weinig zin.

En verder volgt vraag b op a, zonder a kan ik geen uitspraak doen over b.

Bedankt voor het lezen,

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Frequentie die luidsprekers voortbrengen

Laat ik de zaak interpreteren zoals deze waarschijnlijk is bedoeld:

[attachment=7629:destruct...ferentie.gif]

geluid is langer onderweg vanaf B dan vanaf A. Gesteld dat beide luidsprekers in fase trillen, en het weglengteverschil tussen A-luisterpunt en B-luisterpunt is precies ½λ , dan treedt volledige destructieve interferentie op.
Bijlagen
destructieve_interferentie.gif
destructieve_interferentie.gif (6.9 KiB) 235 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Frequentie die luidsprekers voortbrengen

Jan van de Velde schreef:Laat ik de zaak interpreteren zoals deze waarschijnlijk is bedoeld:

[attachment=7629:destruct...ferentie.gif]

geluid is langer onderweg vanaf B dan vanaf A. Gesteld dat beide luidsprekers in fase trillen, en het weglengteverschil tussen A-luisterpunt en B-luisterpunt is precies ½λ , dan treedt volledige destructieve interferentie op.
Duizendmaal dank voor deze verduidelijking. Maar het weglengteverschil, daarvan mag je gewoon aannemen dat het ½λ is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Frequentie die luidsprekers voortbrengen

het weglengteverschil, daarvan mag je gewoon aannemen dat het ½λ is?
Nou nee, niet echt, maar weet jij een ander faseverschil waarbij volledige uitdoving zou kunnen plaatsvinden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 28

Re: Frequentie die luidsprekers voortbrengen

Nou nee, niet echt, maar weet jij een ander faseverschil waarbij volledige uitdoving zou kunnen plaatsvinden?
Nu u het zegt is 1/2 labda inderdaad het enige verschil tussen 2 golven wat voor uitdoving kan zorgen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Frequentie die luidsprekers voortbrengen

Nou nee, niet echt,
1½λ, 2½λ, 3½λ, 144½ λ etc zouden ook voor volledige uitdoving zorgen. Alleen:
Langzaam loopt hij naar luidspreker A toe In eerste instantie wordt het geluid voor hem steeds harder, maar als hij 6,00m voor A staat, is de geluidssterkte vrijwel nul.
En dat sluit kortere golven uit, want dan zou hij al eerder dan op 6 m afstand met een uitdoving zijn geconfronteerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Frequentie die luidsprekers voortbrengen

Op verre afstand ziijn de stralen uit A en B praktisch gelijk.

Als men dichter komt zal straal uit A kleiner worden dan deze uit B en eerste dat men tegenkomt is verschil van
\(1/2\lambda\)
(bijna uitdoving omdat afstand A kleiner is afstand B dus uit A meer energie)

Om golflengte te berekenen stelling Pyth. gebruiken.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer