Springen naar inhoud

Evenwichtsreacties

• Log in om te kunnen reageren

Evalijne

Evalijne

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2011 - 18:27

Hallo,

Hierbij ook gelijk nog een 2de vraag waar ik niet uitkom;

hoe kun je berekenen welke kant een reactie verloopt naar de evenwichtstoestand?
bijvoorbeeld;

Bij 900 K geld Kc = 13 voor het evenwicht.
2 SO2 (g) + O2 (g) <-> 2 SO3;

1) [SO2] = 0,20; [O2] = 0,20; [SO3] = 0,20
2) [SO2] = 0,10; [O2] = 0,20; [SO3] = 0,20
hoe kan ik berekenen welke kant de reactie verloopt? En bij 2 is er sprake van 0,10 mol, waardoor er een overmaat
van O2 aanwezig is. Loopt de reactie dan naar links omdat er nog stoffen overblijven?

Ik kom er niet uit, of ik mis de cleu! dat zal het eerder zijn ;)

Alvast bedankt,

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 maart 2011 - 18:57

Dit kan je gemakkelijk doen door Qactueel te berekenen. Dit doe je op dezelfde manier als dat je Kc zou berekenen, ditmaal echter met de actuele concentraties en dus niet degene bij evenwicht.

Indien Qactueel = Kc is er een dynamisch evenwicht
Indien Qactueel < Kc is het evenwicht nog niet bereikt en is er is omzetting van reagentia naar producten.
Indien Qactueel > kc is het evenwicht nog niet bereikt en is er omzetting van producten naar reagentia.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Evalijne

Evalijne

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2011 - 18:52

Hartstikke bedankt voor de hulp, alleen snap ik niet wat je met Qactueel bedoelt. En de actuele concentraties bedoel je daar [SO2] en [O2] mee?

Sorry, maar echt goed in scheikunde ben ik niet ;)

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 maart 2011 - 11:43

Met actuele concentraties bedoel ik zowel die van SO2, SO3 als O2.

Normaal gezien bereken je Kc met evenwichtsconcentraties; voor jouw reactie krijg je dan:
LaTeX

Zoals gezegd is dit enkel geldig bij evenwicht, wanneer je echter twee stoffen bij elkaar gaat voegen duurt het even voordat het evenwicht zich instelt. Op die manier kun je Qactueel berekenen. Dit is eigenlijk het equivalent van Kc maar dan op een moment waar het evenwicht nog niet bereikt is. (Bijv. bij het begin van de reactie.)

Door de waarde van Qactueel te vergelijken met die van Kc kun je iets zeggen over het verloop van de reactie.
LaTeX
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Evalijne

Evalijne

• >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2011 - 15:42

Hmmm, okej,

ik ga het proberen toe te passen. Klinkt zoveel logischer als je het zo zegt, als dat het in de boeken staat. ;) Maar dat is dan ook de kunst van het schrijven.

Alvast heel erg bedankt Kravitz.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures