Springen naar inhoud

Het molair volume

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 maart 2011 - 21:15

Het volume van één mol is bij elk gas hetzelfde onder dezelfde omstandigheden (temperatuur + druk).
Het volume van de moleculen zelf is verwaarloosbaar.
Dat laatste is wel logisch,
maar...
is de beweeglijkheid van elk molecuul in de gasfase gelijk onder dezelfde omstandigheden?
Mij lijkt het logisch dat het soort gas ook een rol speelt!
Neem nou bijvoorbeeld (het broeikasgas) CO2.
Deze absorbeert infraroodstraling (warmte; temperatuur) veel beter dan andere gassen.
Met zo'n eigenschap vraag ik me dan af of er meerdere factoren een rol spelen bij de beweeglijkheid van een molecuul dan alleen temperatuur en druk?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 maart 2011 - 23:26

Het volume van één mol is bij elk gas hetzelfde onder dezelfde omstandigheden (temperatuur + druk).

Voor alle ideale gassen is pV = nRT. Het molaire volume is V = 1 mol x RT/p. Als p =0,101Mpa en T = 293 K en dat is voor alle gassen gelijk, ongeacht de soort.

is de beweeglijkheid van elk molecuul in de gasfase gelijk onder dezelfde omstandigheden? Mij lijkt het logisch dat het soort gas ook een rol speelt!

Voor elk gas geldt, dat pV =nMv2/3. Je ziet dat de middelbare snelheid v van de gasmoleculen inderdaad afhankelijk is van de molmassa M van het het gas en dus van de soort gas.

Neem nou bijvoorbeeld CO2. Deze absorbeert infraroodstraling beter dan andere gassen.

Deze eigenschap hangt nauw samen met de soortelijke warmte van het gas en met het aantal atomen per molecuul.

Veranderd door thermo1945, 20 maart 2011 - 23:27

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures