Zuurstof verwijderen uit product met stikstof?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

Zuurstof verwijderen uit product met stikstof?

Beste mensen,

Ik heb een klein productiebedrijf in Kenia, wij produceren biologische bestrijdingsmiddelen. Na de productie van ons mengsel (wat globaal bestaat uit 50% water, 50% glycerol met daarin een virus) willen wij graag ter voorkoming van bacterie groei de zuurstof uit het product halen.

Wij dachten het volgende: een soort aquarium beluchting met stikstof onderin de ton, dit even laten 'bubbelen' om zuurstof in het product te vervangen door stikstof. Daarna flessen vullen, een scheutje stikstof in de fles om de bovenste laag zuurstof eraf te halen en vervolgens seelen.

Mijn vraag:

werkt dit?

is er een betere methode?

Hoe weet ik hoeveel ik moet gebruiken met dit bubbelen?

Groeten Chris

ps is dit het goede forum of moet ik misschien naar biologie of natuurkunde?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zuurstof verwijderen uit product met stikstof?

Hier staat het prima, dat is geen probleem.

De lucht uit een container halen door er stikstof in te blazen is zeker mogelijk. Het probleem is echter dat je de groei van bacteriën niet noodzakelijk zal remmen. Bacterien kunnen zowel aeroob als anearoob groeien.

Als de aanwezigheid van zuurstof niet slecht is voor de kwaliteit van het product zou ik het toevoegen van stikstof achterwege laten. Ik snap dat je biologisch wilt werken en niet allemaal zwaar vervuilende middelen wilt gebruiken. Er zijn echter methoden om bacterien uit bijna elke vloeistof te krijgen door deze vloeistof te filtreren met een microfilter. Je zou echter op moeten letten dat je vloeistof niet te viskeus is anders zal het niet door het filter willen gaan (0.2 micro meter). Ik weet niet hoe je productie proces verloopt maar ik kan me voorstellen dat je virus in eerste instantie in het water zit en dat je later pas de glycerol toevoegt om je virus intact te houden. Je zou dus na je virus productie je vloeistof op grootte kunnen scheiden (dwz alles boven de 0.22 micrometer verwijderen) en vervolgen het toevoegen van je glycerol en het afvullen steriel uit moet voeren.

In deze filters heb je ruwweg 2 soorten filters. Direct flow, waarbij de vloeistof stroom direct op het filter komt te staan en het filter ook eerder verstopt kan komen te zitten. Dit is een manier die bij relatief kleine batch producties gebruikt zou worden. De andere mogelijkheid die je hebt is cross-flow filtration. Hierbij staat de stroom van je vloeistof haaks op de openingen van het filter. Dit is een meer vol continue proces en heeft zodoende daarvoor ook meer toepassingen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zuurstof verwijderen uit product met stikstof?

Grofweg kan je stellen dat bacteriegroei afhankelijk is van de aanwezigheid van eiwitten. Zonder eiwitten geen groei dus vraag je af welk probleem je aan het oplossen bent: wat zijn de (voor bacteriën) beschikbare nutriënten in je eindproduct?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 18

Re: Zuurstof verwijderen uit product met stikstof?

Beste Wouter en Mrtn (Maarten Martijn?),

Bedankt voor jullie reactie, ik waardeer dit erg. Maar ik merk dat ik misschien te weinig info heb gegeven.

Jullie opties zijn beide duidelijk. Het betreft hier aerobe bacterien, dus zou het ontrekken van zuurstof nut moeten hebben. Helaas kan ik niet kleiner filtreren dan xx micron (veel meer dan de 0.22 aangegeven door jou, maar geef liever niet de details). Tevens zit ons product vol met eiwit, wij produceren ons actieve ingredient in vivo, vandaar. Dus nogmaals ontzettend bedankt voor jullie reactie, maar helaas zijn dit geen goede opties voor ons.

Heeft iemand een idee hoe deze proef op te zetten? (hoeveel stikstof gebruiken bij het 'bubbelen' en hoe weet ik of de zuurstof er ook echt uit is?)

Groeten Chris

Berichten: 18

Re: Zuurstof verwijderen uit product met stikstof?

Ik weet niet hoe je productie proces verloopt maar ik kan me voorstellen dat je virus in eerste instantie in het water zit en dat je later pas de glycerol toevoegt om je virus intact te houden.


Beste Wouter,

Klopt inderdaad wat je zegt. Wij hebben rupsen die zijn geinfecteerd met het virus. Simpel gezegd stoppen we die in een soort van grote blender, maken ze heel fijn en dan zeven we de substantie. Tijdens dit proces voegen we water toe. Daarna voeren we een aantal controles uit (viruscount, bacterial-load, potentie etc.). En hiermee bepalen we de hoeveelheid toe te voegen formuleringsmiddelen (dit bestaat voor het grootste gedeelte uit glycerol).

Groeten Chris.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zuurstof verwijderen uit product met stikstof?

chriskol schreef:Beste Wouter,

Klopt inderdaad wat je zegt. Wij hebben rupsen die zijn geinfecteerd met het virus. Simpel gezegd stoppen we die in een soort van grote blender, maken ze heel fijn en dan zeven we de substantie. Tijdens dit proces voegen we water toe. Daarna voeren we een aantal controles uit (viruscount, bacterial-load, potentie etc.). En hiermee bepalen we de hoeveelheid toe te voegen formuleringsmiddelen (dit bestaat voor het grootste gedeelte uit glycerol).

Groeten Chris.
Dit was van belang bij de filtratie, maar aangezien dit niet mogelijk is maakt dat dus niks uit.

Als je stikstof toevoegt dan zal je alle zuurstof eruit kunnen blazen, hoe lang dit duurt en hoeveel je nodig zou hebben kan ik totaal niet inschatten. Je zal dit experimenteel moeten proberen te bepalen. Of er nog zuurstof inzit zou je eenvoudig kunnen bepalen door te kijken of er een vlam zou kunnen branden. Als dit je een indicatie heeft gegeven hoeveel stikstof je toe dient te voegen zou je een aantal verschillende exacte hoeveelheden kunnen proberen en kijken wat de invloed is op je viruspreparaat na een bepaalde periode. Zo kan je de minimaal benodigde hoeveelheid bepalen. Zeker weten dat alle zuurstof eruit is, is makkelijk. Dit met de minimale hoeveelheid stikstof doen is de truc.

Het probleem is dus niet zozeer de aanwezigheid van bacterien, maar de groei? In dat geval zou je eens kunnen kijken welke bacteriostatische agentia je zou kunnen gebruiken om de groei van bacterien stil te leggen. Dit zijn nogal vervelende stoffen, dus misschien is het oligodynamisch effect een alternatief om naar te kijken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 18

Re: Zuurstof verwijderen uit product met stikstof?

Hoi Wouter,

Bedankt zover.

Bedoel je met dit oligodynamisch effect om te kijken of het toevoegen van metalen zou helpen?

Groeten Chris

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Zuurstof verwijderen uit product met stikstof?

Inderdaad
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zuurstof verwijderen uit product met stikstof?

Misschien kan je iets proberen met bijvoorbeeld zoutconcentraties in het homogenaat ('blender'), of een aantal keer vries-dooien? Even uitzoeken of het virus dat kan hebben.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer