Springen naar inhoud

Wo studie starten met 40 jaar, verstandig of niet?

• Log in om te kunnen reageren

Noodles

Noodles

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2011 - 15:35

Ik ben 40, en wil beginnen aan de studie Psychologie aan de OU. Hoewel het vakgebied mijn interesse heeft, beklimt mij het gevoel of het nog wel verstandig is. Naast een parttime baan en kinderen duurt het zo'n 8 jaar voordat ik de studie afrond. Dan loop ik dus tegen de 50! Wat is wijsheid? Natuurlijk kan ik ook studeren om alleen mijn kennis te verrijken, maar dan kan ik er ook voor kiezen om boeken te lezen over psychologie, filosofie etc. Het is een beetje alles of niets voor mijn gevoel. Ik zou graag aan de slag gaan als psychologe, maar hoe zijn mijn kansen? Heeft iemand ervaring? Ik kom niet in aanmerking voor vrijstellingen helaas dus het wordt vol aan de bak.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2011 - 15:51

Realistisch gezien zal je het lastiger hebben om aan een baan te komen als je klaar bent met je studie als je 50 jaar bent dan als je bijvoorbeeld 25 bent. Als mensen de keuze hebben tussen iemand van 25 die minder familie verplichtingen heeft en iemand van 50 die ook druk bezig is met een huishouden, kinderen etc dan zal de keuze waarschijnlijk naar de jongere persoon gaan met minder verplichtingen.

Wil dit zeggen dat je het niet moet proberen? Zeker niet. Wil je echter ook aan de slag in de psychologie dan geef ik je daar wel vrij weinig kans.
"Meep meep meep." Beaker

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2011 - 18:59

Er moet ook iets gezecht worden over doorzettingsvermogen. Als jij een diploma in psychologie wil, dan moet je die halen. Ja het duurt lang, en ja misschien krijg je er wel helemaal geen baan in. Maar dat is misschien ook niet belangrijk voor je. Het is niet zo dat je met een diploma in psychologie je huidige baan niet meer kunt doen. De diploma is dus enkel iets extras.
Als je jezelf 8 jaar wil opofferen voor een studie, dan hou ik je niet tegen.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 maart 2011 - 20:00

Ik ben op 46-jarige leeftijd nog begonnen met een studie Engelse Taal- en Letterkunde in deeltijd aan de RU Leiden (naast mijn reguliere baan) en heb deze afgerond in zeven jaar. Ik heb er daarna vrij weinig meer mee gedaan, maar ik vond het wel een verrijking van mijn geest.
Natuurlijk kun je ook boeken lezen e.d. maar wat mij deed besluiten tot het daadwerkelijk volgen van de colleges en het doen van tentamens was dat ik zo "gedwongen" werd om met enige regelmaat de boeken open te slaan en ook écht mij te bekwamen in de studie waar ik voor gekozen had. Anders was het voor mij te vrijblijvend gebleven.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 maart 2011 - 00:22

Noodles,

Ik ben Belg en nog een stuk jonger dan jou, maar ik ben ook opnieuw psychologie gaan studeren, nadat ik al meerdere jaren aan het werk ben, in m'n nog huidige job als arts. Ik kon gelukkig wel rekenen op een behoorlijk aantal vrijstellingen, maar ik heb behoorlijk getwijfeld of ik die jarenlange studie (naast een bijna full-time job) nog zou aankunnen. Ik ben er uiteindelijk toch mee gestart en ik ben er nog steeds erg blij voor. Vooral omdat ik begin te ervaren hoe het werk van een psycholoog eruit kan zien en die bevalt me zeker.

Ik ben niet van NL, maar ik hoorde wel al het volgende:
Als basispsycholoog is het in NL erg moeilijk om werk te vinden. Daarvoor is het bijna noodzakelijk dat je een bijkomende opleiding volgt als gezondheidspsycholoog (2 jr. extra, dacht ik, maar de plaatsen ervoor zijn beperkt), of als klinisch psycholoog (hierin zit dan ook een psychotherapie opleiding).
Zelf ben ik sinds oktober begonnen (naast m'n psychologie opleiding die nog steeds loopt) aan een 4-jarige erkende psychotherapie opleiding (in België wel te verstaan). Ik werk hiervoor sinds 3 mnd., als vrijwilliger, ook in een centrum geestelijke gezondheidszorg en dit werk is natuurlijk erg waardevol om de kennis die ik al heb over psychologie, in de praktijk om te zetten (naast natuurlijk de kennis die ik opdoe via die therapie opleiding)

Verder moet je weten dat jouw leeftijd niet noodzakelijk een nadeel is. Ik heb zelf gemerkt tijdens m'n studie hoeveel méér kapstokken ik al heb bijgekregen, gewoon via levenservaring, dan ik vroeger had. En dit voordeel is echt niet te onderschatten. Ik hoorde dit trouwens ook van psychotherapeuten/ psychologen zelf. Toen ik solliciteerde voor dat vrijwilligerswerk, was het duidelijk dat men m'n leeftijd helemaal niet als obstakel zag. Al zal ik toen zeker ook wel het voordeel hebben gehad dat ik omwille van m'n job als arts die ik al jaren uitoefen, ook een stuk ernstiger werd genomen. Maar nogmaals, zelfs zonder dit laatste voordeel, heb je zeker ook voordelen die jongere mensen (nog) niet zullen hebben.

Ik kan ook bevestigen wat Rhiannon al heeft aangegeven: boeken lezen over dit onderwerp is helemaal niet hetzelfde als de stof ook moeten bestuderen. Ik was voor ik begon aan de opleiding al enkele jaren volop boeken aan het lezen over psychologie. Dit heeft me zeker wel een beetje basiskennis bijgebracht, maar uiteindelijk was dit duidelijk minder dan de kennis die ik in dezelfde tijd opbouwde door de stof ook te studeren.

Tenslotte: als je er erg zin in hebt, dan kan je misschien toch een start nemen met de studie door het eerste vak ervan te bestuderen: inleiding in de psychologie of algemene psychologie of zo. Dan weet je een beetje of je nadien nog zin hebt in meer, of het vak je ligt ook. En als je die honger blijft voelen naar méér, dan zou ikzelf niet veel twijfelen.
Werk zoeken in de sector met enkel een basisdiploma zal niet makkelijk zijn (al geloof ik dat dit probleem zich minder stelt met arbeidspsychologie, maar ik kan me vergissen), maar als je probeert om nog een bijkomende opleiding te volgen (= werken + studeren, waarbij je dus ook betaald bent), dan zullen die kansen zeker groeien. Al besef ik dat dit natuurlijk nog enkele jaren extra van je vraagt en misschien is dit echt geen optie meer...

Veel succes! ;)

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2011 - 13:52

Hou er rekening mee dat psychologie één van de meest populaire studies is in Nederland. Er zijn veel meer studenten dan wat er op de arbeidsmarkt nodig is en daarom is het zelfs voor de jonge afgestudeerde psychologen al ontzettend moeilijk om er een baan in te vinden, laat staan voor iemand die tegen de 50 loopt.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 maart 2011 - 19:55

Je hoeft toch niet persé een baan te hebben op je 50e, je kunt tijdens je studie of op je 50e -deels- voor jezelf beginnen.
nothing will change without a rebel

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 maart 2011 - 10:48

Natuurlijk hoef je niet in loondienst, echter je laat het nu een beetje overkomen alsof het opzetten van een eigen (succesvol) bedrijf niet zo lastig is.
"Meep meep meep." Beaker

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 maart 2011 - 11:04

Neuh...dat laat ik niet zo overkomen. Het opzetten van een eigen -succesvol- bedrijf heb ik aan den lijve ondervonden.

In Nederland willen werkgevers best wel ouderen aannemen. Maar het grote probleem voor diezelfde werkgever is, dat hij met handen en voeten is gebonden aan de regelgeving die hem wordt opgelegd door de overheid en bijbehorende vrienden.

Ter zijde: mede daardoor zijn er nu zo'n 1.000.000 ZZP-ers ontstaan. Ik heb me laten vertellen dat zo'n 50% van deze groep zzp-er is, omdat hij geen baan kan vinden/krijgen.

Ik heb het in vorige post over kansen creëren en dat doe jezelf en voor jezelf.

Noodles

Noodles

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 maart 2011 - 17:22

Dank jullie wel voor de reacties. Voordeel van zo'n forum is dat men echt eerlijk kan zijn. Jullie hebben gelijk dat je gewoon moet doen als je het leuk vindt. En je kunt idd altijd een eigen onderneming starten. En gezien de wachttijden die je tegenwoordig tegenkomt zal dat echt zijn vruchten kunnen afwerpen. Maar het voordeel met anderen werken is dat je tijdens je werk nog meer ervaring/inspiratie kunt op doen. En als ik de studie over een paar jaar voor gezien houd, dan ben ik qua kennis er niet op achteruit gegaan.
Ik ben dan 40, maar ik voel me net zoals 10 jaar geleden! Ik denk dat ik de studie idd ga doen. ;)

benb

benb

• >250 berichten
  • 926 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 29 maart 2011 - 17:43

Wat je 'enkele' jaren voordat je afstudeert kunt doen is marketing toepassen.

Je bedenkt die doelgroepen waar je zou willen werken...maak kontakt door ze informatie te verzenden over dat wat aktueel is op dat moment en dat vanuit je studie ic vakmanschap...de focus op de belangen van die doelgroepen...richt een eigen bedrijfje daartoe op....en laat dat vallen als ze een loondienst verband aanbieden (als je dat nog belangrijk vindt tenminste)
In ieder geval succes.

Veranderd door benb, 29 maart 2011 - 17:44

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 maart 2011 - 15:00

Ik weet niet hoe het in Nederland precies zit, maar ik denk niet dat je zomaar kan adverteren als psycholoog. Waar en hoe Noodles uiteindelijk aan de slag gaat, daar zal ze over enkele jaren wel meer kijk op hebben.

@Noodles: veel succes en plezier met de studie!

wubs23

wubs23

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2011 - 16:47

Kijk of je deze studie versnelt zou kunnen volgen. Psychologie is echt een hele makkelijke studie, zeker als je al wat van statistiek af weet, dus je zou het prima in een kortere periode kunnen volgen.

Ik studeer het in voltijd, maar ben serieus nog geen 2 uur per week kwijt aan het leren van de stof. Je zou het dus sowieso binnen 4 jaar moeten kunnen halen, misschien nog wel sneller.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2011 - 18:31

Kijk of je deze studie versnelt zou kunnen volgen. Psychologie is echt een hele makkelijke studie, zeker als je al wat van statistiek af weet, dus je zou het prima in een kortere periode kunnen volgen.

Ik studeer het in voltijd, maar ben serieus nog geen 2 uur per week kwijt aan het leren van de stof. Je zou het dus sowieso binnen 4 jaar moeten kunnen halen, misschien nog wel sneller.

Laat ons dit toch minstens een beetje nuanceren... Mocht het een erg makkelijke studie zijn, dan zou zowat elke student die eraan begint, moeten slagen. Nu weet ik dat de slaagcijfers in België toch verre van 100% zijn, dus is het toch een moeilijke studie voor veel van hen.
Mijn ervaring geeft mij ook aan dat ik het best wel haal (zeker als ik die studie vergelijk met m'n 9-jarige geneeskunde opleiding van meerdere jaren geleden). Maar aangezien ik mezelf niet zomaar als dé gouden standaard wil beschouwen, hou ik er rekening mee dat deze opleiding voor een behoorlijk aantal mensen toch heel wat inspanning vraagt.
Verder is de uitdrukking 'al wat afweten van statistiek' behoorlijk vaag en dus voor (heel wat) interpretatie vatbaar.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8252 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 juni 2011 - 14:04

Wat ik van meerdere mensen heb gehoord is dat men zich bij psychologie nogal eens op de hoeveelheid statistiek die er bij aan te pas komt kan verkijken. 'Er al van afweten' (hoe vaag het ook moge zijn) en er een zekere aanleg voor hebben kan zeker helpen. Dat het slagingspercentage ver van 100% is, is te verwachten met een studie die door vrij veel mensen worden gekozen, vooral aangezien hier mensen bij in zitten die niet weten wat ze willen studeren en dan maar psychologie of rechten gaan studeren. Hoeveel mensen ik niet heb gezien die in dergelijke valkuilen zijn gestapt, zelfs mensen die in beiden (eerst afhaken bij rechten en vervolgens nog eens afhaken bij psychologie) valkuilen zijn gestapt. Dit is iets wat me bij de TS trouwens totaal niet van toepassing lijkt. Ik hoop dan ook dat ze nog een keer laat weten of ze inderdaad met de studie bezig is en hoe dit bevalt.
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures