Driehoek - ster

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Driehoek - ster

Hallo

Ik ben nog maar pas op het wetenschapsforum uitgekomen maar ik heb al een serieuze vraag. Ik heb van mijn leerkracht elektriciteit een opgave gekregen waarbij je de stromen in een driehoek - ster schakeling (zonder nulgeleider) moet berekenen. Voor de belasting in ster gaat dat prima maar de generator in driehoek is een ander paar mouwen. Mijn leerkracht heeft nu ook het probleem dat hij de oplossing niet vindt dus kan iemand mij a.u.b. helpen?

grtz wim
Bijlagen
Oefening_1___2.xls
(25.5 KiB) 172 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Driehoek - ster

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Driehoek - ster

Ik vind persoonlijk de opgave niet duidelijk. Is er geen tekening bij ofzo?

Berichten: 7

Re: Driehoek - ster

Hallo

Ik heb een schema gemaakt. Het is niet helemaal volledig met alles erop en eraan maar de gegevens staan erop.
Bijlagen
oef_1.JPG
oef_1.JPG (16.62 KiB) 970 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Driehoek - ster

Wat moet je juist berekenen en wat is die driehoek links? Zijn dat spoelen ofzo?

Berichten: 7

Re: Driehoek - ster

aan de linker kant heb je een generator/ transfo/...

we moeten de stromen door de hele schakeling berekenen (door de weerstanden, de lijnen en de spoelen van de generator/ transfo/...

dan moeten we ook nog de faseverschuiving (als die er is) berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Driehoek - ster

Sorry daar kan ik je niet mee helpen.

Ik vermoed dat je dit nodig hebt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasenspanning, maar daar ken ik niks van.

Berichten: 7

Re: Driehoek - ster

merci maar met die info kan ik niets doen het is veel ingewikkelder. maar toch merci

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Driehoek - ster

Verplaatst naar elektrotechniek
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Driehoek - ster

merci maar met die info kan ik niets doen het is veel ingewikkelder. maar toch merci
Allereerst de impedanties van de spoelen bepalen. (hiervoor heb je de frequentie nodig, uitgaande dat het AC-spanning is)

Dan kun je op die impedanties een ster-driehoektransformatie toepassen.

De rest moet eenvoudig zijn...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 7

Re: Driehoek - ster

Hierbij is het probleem dat de linker kant een generator of transfo is. Daarvoor kan je geen impedantie berekenen. En de waarden van de zelfinductiecoëfficient ken je ook niet (f=50Hz). Maar toch merci

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Driehoek - ster

Hierbij is het probleem dat de linker kant een generator of transfo is. Daarvoor kan je geen impedantie berekenen. En de waarden van de zelfinductiecoëfficient ken je ook niet (f=50Hz). Maar toch merci
Ah, OK, nu snap ik je tekening.

Eerst moet je dus je spoelen weglaten en vervangen door een blok waarvan je niets weet, behalve dat er tussen de pinnen telkens 380V staat. (met 120° tussen, veronderstel ik)

Dit kun je gewoon oplossen door de stromen te tekenen die door iedere weerstand gaan. 2x je 380V over je weerstanden hangen (= 2 vergelijkingen) + de stroomwet van Kirchoff. Dan heb je 3 vergelijkingen en 3 onbekenden (je 3 stromen).

Dat is een eenvoudig stelsel.

Dat je leerkracht daar de oplossing niet van vindt, vind ik maar erg. ;) Of ik heb de vraag nog steeds niet goed begrepen. (Ik heb geen excell overigens)
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 7.068

Re: Driehoek - ster

(Ik heb geen excell overigens)
LibreOffice Calc werkt ook. ;) Ik vind echter niet dat de inhoud van de .xls-file verhelderend werkt.

@OP: zijn de spoelen die je getekend hebt eigenlijk je spanningsbronnen?

Berichten: 7

Re: Driehoek - ster

Ja eigenlijk wel. Door die spoelen wordt een inductiestroom opgewekt. Die zou ik moeten kunnen berekenen.(als de spanning 380V is en de impedanties van de verbruiker gegeven zijn)

Berichten: 7

Re: Driehoek - ster

Hierbij is het probleem dat de linker kant een generator of transfo is. Daarvoor kan je geen impedantie berekenen. En de waarden van de zelfinductiecoëfficient ken je ook niet (f=50Hz). Maar toch merci


Ja maar ik krijg die vergelijking niet opgelost. je hebt nog een vierde nodig denk ik.

Reageer