Hartree fock berekeningen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 117

Hartree fock berekeningen

Ik ben een student theoretische chemie, en heb eigenlijk altijd al een keer een klein programma willen schrijven om simpele hartree fock berekeningen te doen. Ik denk dat deze uitdaging zowel goed zal zijn voor zowel mijn quantum als mijn programmeer skills.

In eerste instantie zal het om een simpele berekening van HH en een minder symmetrisch HHe+ gaan met een magere gaussian basis set.Ik wil het in python schrijven voor de hoge mate van leesbaarheid.

Is er intresse vanuit het forum om mijn vorderingen te volgen? Ik kan met alle waarschijnlijkheid ook goed jullie hulp gebruiken.

Ik heb er voor gekozen om het in het natuurkunde topic te zetten alhoewel er ook argumenten zijn om het in het chemie topic te zetten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Hartree fock berekeningen

Interessant!!

Ik ben zelf natuurkundige en ben zelf ook bezig met dit probleem, maar dan vanuit een net wat ander perspectief: tunneljuncties (STM). Ik probeer de stroom door een junctie te simuleren, waarbij ik elektron-vibratie koppelingen wil meenemen. Voor de elektronische structuur te berekenen gebruik ik DFT, voor het elektronisch transport de NEGF methode. Deze zijn vrij uitgebreid in de methode die ik gebruik, maar uiteraard bestaan er ook veel eenvoudigere methodes. De methodes die ik gebruik heb ik ook niet zelf geprogrammeerd.

Waar ik naar benieuwd ben: wat wil je nou precies berekenen? En hoe ben je van plan dit te doen? Kun je eens wat formules posten?

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: Hartree fock berekeningen

Hey physicalattraction dank voor je interesse.

Uitleg in een notendop

Wat ik wil uitrekenen is de grond toestand energie van moleculen met de Hartree Fock methode.

Deze methode is relatief simpel en is de basis voor complexere benaderingen zoals Configuration Interactions methode.