Schimmel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 18

Schimmel

Beste allemaal,

Ik heb een klein productiebedrijf in Kenia. Voor onze productie moeten wij insecten kweken. Dit doen wij in kleine cupjes van ongeveer 23 ml inhoud.

Wij doen daar 5 ml kunstmatig dieet in (hierin zit methyl paraben) en daarop een ei van een mot.

In deze cups groeien ze tot een late instar en vervolgens inoculeren wij deze met een virus (100 microliter water, met methyl paraben en virus).

Geen probleem tot dusver:)

Wij willen onze productie opschalen en hebben het volgende probleem:

Wanneer wij trays gebruiken dan hebben wij altijd schimmel (ongeveer 10%). De compartimenten van deze trays zijn ongeveer 20ml groot (iets kleiner dus dan de cups). Wanneer wij nu een test doen met onze cups en deze luchtdicht afsluiten dan hebben we ook 10% schimmel. Het probleem van de schimmel lijkt dus te liggen aan het te goed afsluiten van de trays.

Wat wil ik weten:

-Zou het helpen wanneer ik de inhoud van de trays verhoog naar 25ml?

-Weet iemand een andere test die ik zou kunnen doen om dichter bij de oorzaak van het probleem te komen?

Wat hebben we gedaan:

We hebben UV geinstalleerd om de ruimtes schimmelvrij te maken, dit heeft iets geholpen. We gebruiken geautoclaveerd water in ons dieet, ook dit heeft geholpen. We koken ons dieet langer, ook dit heeft geholpen. We voegen methyl paraben toe,ook dat heeft geholpen. Edoch nog steeds 10%, dit is teveel.

Het is overigens erg moeilijk om de trays minder goed te laten afsluiten zonder dat de neonates ontsnappen. En zelfs dan weten we niet of dit werkt.

Nog een laatste opmerking: HELLUUUUUP! ;)

Groeten Chris

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Schimmel

Even zien of ik het goed heb begrepen...

Je gebruikt nu individuele cups en wil ivm opschalen liever trays gebruiken?

Na enige tijd groeit er in 10% van je cups schimmel.

Je geeft het ei voer waar een conserveringsmiddel/anti-schimmel aan is toegevoegd en dat is blijkbaar niet voldoende.

Zou je de trays kunnen steriliseren met UV of 70% alcohol?

Is het mogelijk dat de schimmel mee komt met het eitje? Zou je het eitje ergens mee kunnen behandelen of juist de mot die de eitjes legt?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Schimmel

Bij zebravissen weet ik dat schimmelgroei een terugkerend probleem kan zijn. Het gaat hier dan meestal om eitjes die kapot gaan waar de schimmel op groeit. Dit komt echter doordat er voor de rest geen voedingsstoffen voor schimmels in het water zit, daardoor zullen alleen dode embryos verschimmelen. Dit kan je tegengaan door verschillende commercieel verkrijgbare antischimmels. methylparabeen is inderdaad een voorbeeld wat veel bij drosophila gebruikt wordt. Alternatief zou je de bij zebravissen veel gebruikte phenoxyethanol kunnen proberen. Dit werkt als anesthesie anti-schimmel en trouwens ook anti-bacterieel. methylparabeen, Amphotericine B, Natamycine 46, Rimocidine en vele anderen hebben anti-schimmel eigenschappen. Het toevoegen van een anti-schimmel agent zou voldoende moeten zijn.

Lucht bij je kweek hoeft niet schadelijk te zijn, mits je een goede afsluiting hebt (luchtdicht is niet nodig).

Ik zou je voor willen stellen om verschillende componenten in je kweek afzonderlijk van elkaar in kweek te zetten. Zo kan je controleren of alles schimmelvrij is. Ik weet niet hoe je trays er uit zien maar als je ze goed af wilt sluiten zonder dat je luchtdicht afsluit dan zijn aluminium folie met gaten erin geprikt met daarop watten een mogelijke uitkomst.

Als ik het zo hoor lijkt het me dat de eitjes de belangrijkste bron van schimmels zijn. Een kort methanol bad kan helpen om je eitjes schimmelvrij te maken. Let echter op, drosophila is hier iig niet heel blij mee.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer