Springen naar inhoud

Oplosbaarheid in stoffen + mengen

• Log in om te kunnen reageren

bernardd

bernardd

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2011 - 17:07

Beste,

Voor school moet ik een prakticum voorbereiden en daar staat o.a. deze vraag in waar ik geen weg mee weet:

Meng in een reageerbuis 0,75 ml petroliumether met 2 ml hexaan, meng dan deze oplossing meng met een kaliumtrijodideoplossing (KI3).

- Indien je dit hebt uitgevoerd zou er in de bovenste laag een oplosmiddel moeten ontstaan, welk oplosmiddel is dat?

- Welke stof is vereantwoordelijk voor de kleur van de bovenste laag? Wat de kleur is weet ik zelf ook nog niet ;)

indien iemand mij kan helpen, alvast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 maart 2011 - 18:08

Vraag jezelf het volgende:

- waaruit bestaat precies een kaliumtrijodideoplossing ?

- als je petroleumether/hexaan mengt met die kaliumtrijodideoplossing, wat krijg je dan: 1 of meer lagen ?

- als je meer lagen krijgt wat is dan de bovenste (lichtste) laag ?

- welke aanwezige stof lost beter op in petroleumether/hexaan dan in water ?

- wat is de kleur van die stof ?
Hydrogen economy is a Hype.

bernardd

bernardd

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2011 - 18:32

Kaliumtrijodide bestaad uit kalium en 3x jood. In water gaat het dissociŽren tot K+ en I3 -. Water is polair en hexaan apolair, zal KI3 ook dissociŽren in hexaan?

Verder zal hexaan drijven op water.

Hoe weet je welke stof van boven, en welke van onderen ligt. Welke heeft dus de grootste massadichtheid?
Kun je dit zien op een perodiek systeem?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 maart 2011 - 19:18

Nee, (massa)dichtheid van een stof volgt niet uit het PSE.
Maar zoals je correct schrijft: hexaan drijft op water, want heeft een lagere (massa)dichtheid dan water.

Nu moet je nog eens goed nadenken over wat trijodide in feite is, hoe het gemaakt wordt en dus hoe het uit elkaar gehaald kan.

bernardd

bernardd

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2011 - 19:47

KI3 zal dissocieren in water. Water is polair en hexaan is apolair, zal KI3 dan ook in hexaan+petroliumether dissocieren of zal het blijven drijven op de hexaan-oplossing?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 maart 2011 - 20:01

Nu moet je nog eens goed nadenken over wat trijodide, oftewel I3- in feite is, hoe het gemaakt wordt en dus hoe het uit elkaar gehaald kan.

bernardd

bernardd

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2011 - 17:40

I3 is een apolaire stof.

Bij de proef hebben we de mengeling van 0,75ml petroliumether + 2 ml hexaan, samengevoegd met het KI3 + Water.
In onze reageerbuis kregen we 2 duidelijk te onderscheiden lagen te zien. De onderste is van water (polair) samen met ket kalium (polair). Deze laag is goudkleurig.

De bovenste is die van de hexaanoplossing. Deze oplossing was voor het mengen "kleurloos", maar nu is ze paars/roze-kleurig. Dit is volgens mij te verklaren doordat het KI3 in water gedissocierd is in K+ en I3-. Mijn vraag is ofdat het apolaire I3 is gaan mengen met de hexaanoplossing, of dat KI is achtergebleven en I2 is gaan mengen met de hexaanoplossing?

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 maart 2011 - 18:18

Dat allerlaatste dus.

Trijodide wordt gemaakt door I2 op te lossen in een jodide-oplossing.
I2 lost slecht op in water maar goed in jodide volgens het evenwicht: I2 + I- <==> I3-.
I2 lost wel goed op in hexaan/petroleumether waardoor het evenwicht naar links gaat en er steeds meer I2 naar de hexaan gaat, en het trijodide in het water overgaat in gewoon jodide.

Jodium is violet/paars en dat zie je nu aan de kleur van de hexaan.
In oplosmiddelen met een O-atoom (zoals water) kleurt jodium niet paars maar geel/bruin.

bernardd

bernardd

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2011 - 19:54

ok, bedankt voor de uitleg en informatie!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures