Afleiden bij micro economie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Afleiden bij micro economie

Hallo

Dus ik heb een probleem bij Micro-economie. Ik moet een breuk afleiden maar ik kom een stukje van de uitkomst niet uit, heel raar. Dus ik moet 2Y-P1 / 4P1 afleiden . In onze werkboek staat als uitkomst -4P1 -4(2Y-P1) / 16P1^2

maar ik kom 8p1-4(2Y-P1) / 16P1 ^2 uit. Dus allen -4P1 kom ik niet uit kan iemand vertellen wat ik fout doe?

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Afleiden bij micro economie

Wat is de algemene regel voor het afleiden van een breuk?

PS: ik veronderstel dat je
\(\frac{-4 P_1 - 4(2Y - P_1)}{16 P_1^2}\)
bedoelt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Afleiden bij micro economie

Is het niet de quotientregel dat ik moet toepassen [T/N]: T'. N - N' . T/ N^2? En het juiste antwoord is dus:

-4P1 -4(2Y-P1) / 16P1^2 Wat je bij PS hebt geschreven.

Maar het probleem is dat ik het niet helemaal uitkom als ik hetzelf probeer. Ik kom alleen die -4P1 in de uitkomst niet uit. Maar kom 8p1 uit.

Berichten: 4.246

Re: Afleiden bij micro economie

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Afleiden bij micro economie

Er zitten 2 variabelen in de breuk dus ik veronderstel dat we differentieren naar P_1.

Je krijgt: D(2Y-P1)4PI - (2Y-P1).D(4P1)/16P1^2 = (D(2Y)-D(P1)).4PI - (2Y-P1).4/16P1^2 = -4PI - 4(2Y-P1)/16P1^2.

Je maakt volgens mij de fout door te zeggen dat D(2Y)=2. Maar als je P1 kiest als variabele naar waar je differentieert wordt Y als constante beschouwd en D©=0.

Berichten: 3

Re: Afleiden bij micro economie

yep Y is een constante heb juist iemand kunne vrage en die heeft me dat ook verteld. Probleem is dus opgelost. Bedankt ! ;)

Reageer