Oplossing bundels dmv de "minimum function"

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

Oplossing bundels dmv de "minimum function"

Goeden avond allen,

Ik zit nu een tijdje met een probleem waar ik maar niet uitkom.

De vraagstelling komt uit het boek: Mathematics with applications in micro-economics. (vraag 1.3)

De som luidt:

"The preference relations of a consumer with respect to two goods x and y are given by the minimum function

U=min{x,y}

vervolgens moet ik vijf bundels goederen (x,y) berekenen waarbij U = 10. Dit geeft vervolgens dus:

10=min{x,y}

Als antwoord zou volgens het boek bijv. (10,10); (10,15); (10,20); (15,10); (20,10) uitkomen. De vraag is dus:

Hoe komen ze aan deze antwoorden?

Alvast velen dank voor jullie aandacht.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Oplossing bundels dmv de "minimum function"

Kan het dat je meer gegevens hebt dan je momenteel hier post? Ik kan je wel zeggen waarom deze antwoorden voldoen, maar zonder meer gegevens zie ik niet meteen waarom dit de enige (zouden) zijn...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Oplossing bundels dmv de "minimum function"

Er werd gevraagd om vijf mogelijke antwoorden te geven, en deze werden toevallig in het boek als mogelijke antwoorden gegeven.

Er wordt in het boek verwezen naar wat de minimum function inhoud. Deze zegt:

Z(x,y)=min{ax,by}

Met a>o en b>o.

Ik zou alleen niet weten hoe ik deze moet toepassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Oplossing bundels dmv de "minimum function"

De minimum-functie gaat je koppel (x,y) afbeelden op het minimum van x en y. Jij weet dat je minimum van x en y steeds 10 moet zijn. Dus of x of y moet ... zijn. Vul nu ... in. Kun je nu 5 andere vb geven?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 10

Re: Oplossing bundels dmv de "minimum function"

Zouden dit dan bijvoorbeeld: (30,10); (10,25); (10,30); (25,10) en (10,40) kunnen zijn?

Anders heb ik de theorie verkeerd begrepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Oplossing bundels dmv de "minimum function"

Finlandia schreef:Zouden dit dan bijvoorbeeld: (30,10); (10,25); (10,30); (25,10) en (10,40) kunnen zijn?

Anders heb ik de theorie verkeerd begrepen.
Dat is goed.

Berichten: 10

Re: Oplossing bundels dmv de "minimum function"

Het is dus eigenlijk vrij simpel, Of x of y moet 10 zijn en de ander kan dan ieder willekeurig getal zijn in dit geval? Dit is correct neem ik aan?

In ieder geval bedankt voor jullie tijd en reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Oplossing bundels dmv de "minimum function"

Finlandia schreef:Het is dus eigenlijk vrij simpel, Of x of y moet 10 zijn en de ander kan dan ieder willekeurig getal zijn in dit geval? Dit is correct neem ik aan?

In ieder geval bedankt voor je tijd en je reacties!
Stel U = min(a,b). Als a de kleinste is geldt er min(a,b)=a. Als b de kleinste is geldt er min(a,b)=b.

Bijvoorbeeld: min(22,2)=2, min(-4,3)=-4, ... .

De x of y kan inderdaad gelijk zijn aan 10, maar als x=10 dan moet y=10 of y>10 anders kan 10 geen minimum zijn.

Berichten: 10

Re: Oplossing bundels dmv de "minimum function"

Siron schreef:Stel U = min(a,b). Als a de kleinste is geldt er min(a,b)=a. Als b de kleinste is geldt er min(a,b)=b.

Bijvoorbeeld: min(22,2)=2, min(-4,3)=-4, ... .

De x of y kan inderdaad gelijk zijn aan 10, maar als x=10 dan moet y=10 of y>10 bijvoorbeeld anders kan 10 geen minimum zijn.
Nu valt het helemaal op zijn plek, super! Nu snap ik ook meteen de notatie en theorie achter deze formule.

Nogmaals bedankt, en alvast een fijne nachtrust toegewenst.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Oplossing bundels dmv de "minimum function"

Finlandia schreef:Nu valt het helemaal op zijn plek, super! Nu snap ik ook meteen de notatie en theorie achter deze formule.

Nogmaals bedankt, en alvast een fijne nachtrust toegewenst.
Graag gedaan ;) en bedankt.

Reageer