Springen naar inhoud

Invloed van water op druk in autoband

• Log in om te kunnen reageren

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2011 - 21:50

Al even houd ik me bezig met bandendruk berekenen en dan komt ook het stikstof-verhaal geregeld naar boven. Grootste vermeende voordeel van vullen met pure stikstof is dat door het fabrikage-proces daarvan er geen water en olie in zit, zoals dat bij perslucht wel het geval kan zijn.
Van stikstof en zuurstof weet ik nu wel hoe die zich gedragen, zuurstof lekt ongeveer 5 x zo snel door de bandwand heen dan stikstof omdat de zuurstofmolekuul kleiner is dan de stikstofmolekuul.
Maar kort geleden mijn vermoeden bevestigd gekregen dat er in een gewone autoband altijd nog 5% zuurstof aanwezig blijft doordat dan de partiŽle zuurstofdruk binnen en buiten de band gelijk blijft.
Het is zelfs mogelijk dat er zuurstof tegen de druk in van buiten naar binnen gaat , als het je lukt de band met 100% stikstof te vullen.

Maar over het drukgedrag van water wil ik het nu ook wel eens precies weten.
Daarvoor wil ik weten:1. Als een hygrometer 100% aangeeft, hoeveel procent water er dan in de lucht zit bij verschillende temperaturen, en drukken, ook hoge drukken zoals die in de autoband voorkomen.
2. De grootte van een watermolekuul ten opzichte van die van stikstof en zuurstof, en ook maar gelijk de exacte groote van die 3 en dan ook maar van CO2.
3. Ergens vaag vernomen dat de polariteit van water ( dus ook CO2) het tranport door de wand beinvloedt, daar ook graag informatie over.
4. Hoe zit dat met vloeibaar water , gelden daar weer heel andere regels voor??.
Denk hierbij als band jaren in een plas water staat , hoe dan te rekenen .
Mogelijk zorgt de oppervlaktespanning van vloeibaar water er voor dat er nog nouwelijks iets door de bandwand heen gaat.

Net zoals je dus niet de moeite hoeft te nemen om alle zuurstof uit de band te krijgen bij vulling, omdat die er dan toch van buitenaf weer inkomt, hoef je mogelijk ook geen moeite te doen om al het water uit de band te krijgen , komt dat er ook vanzelf tot een bepaald percentage wel in.
Of mogelijk door een wisselwerking van vloeibaar en gasvorm en temperatuurverschillen dat er steeds meer water in de band komt.

Ik hoop in discussie hier ook de invloed van water op bandendruk en stijging daarvan bij temperatuur-stijging in de band te doorgronden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jadatis

jadatis

• >250 berichten
  • 347 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2011 - 21:24

Om dit topic weer naar boven te halen , maar even een voorbeeld over hoe zuurstof door de partiŽle druk op een bepaald percentage komt.
Daarom een vereenvoudigd voorbeeld.
Stel: buitenlucht 20% zuurstof en 80% stikstof, luchtdruk 1 bar.
In de band overdruk 3 bar, dus werkelijke druk 4 bar en 5% zuurstof en 95% stikstof.
Dan is buiten de band de partiŽle zuurstofdruk 20% van 1 bar =0,2 bar en in de band deze 5% van 4 bar = ook 0,2 bar . Toevallig? Nee dus , deze waarden daarop uitgezocht natuurlijk.
Op dat moment zal er geen zuurstof uit de band lekken omdat de partiŽle zuurstofdruk binnen en buiten de band hetzelfde is. Dan zal er enkel nog stikstof uit de band lekken, omdat de daar wel een groot verschil in P druk zit. Totdat daardoor natuurlijk het zuurstofgehalte weer hoger wordt en daardoor er wel verschil weer komt en weer een beetje zuurstof uit gaat lekken.
Vul je nu bij met pure stikstof dan zal de p zuurstofdruk in de band omlaag gaan , waardoor er zelfs zuurstof van de buitenlucht in de band lekt, tegen de druk in dus. Totdat de part zuurstofdruk weer gelijk is en dan is het nieuwe evenwicht bereikt. Daarom maakt het niet uit of je vult met 100% stikstof of 80% stikstof, uiteindelijk zal het zuurstofpercentage weer naar een evenwicht toe gaan.
Betekent wel dat de druk langzamer terugloopt bij 100% N2 omdat terwijl er stikstof uitlekt langzaam er wat sneller zuurstof in de band komt .

Hetzelfde zou kunnen gelden voor gasvormig water. Maar omdat water in vloeibare en gasvormige toestand in de band kan voorkomen ( en zelfs als ijs in vaste vorm) wil ik dus de verschillen ook weten in doorlating daarvan door de rubberwand van banden.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures