Afdwalen van topic

Moderator: Miels

Reageer
Berichten: 151

Afdwalen van topic

Wat mij opvalt is dat vaak wordt afgedwaald van een topic. Moet je voor de gein maar eens de start van een topic lezen en dan het laatste bericht. Grote kans dat het niet meer over hetzelfde gaat!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Afdwalen van topic

Je moet hier enigszins flexibel in zijn, vind ik. Het hangt ook grotendeels van de topic/context af in hoeverre dit moet kunnen of niet.


In het huiswerkforum, bij een vraag over een chemische reactie, moet je niet opeens over zwaartekracht beginnen te discussiëren. Als er bij die reactie wiskunde nodig is waardoor het opeens veel meer over een vergelijking oplossen gaat dan nog over chemie, laat dat dan, het hoort er immers bij en is er op een "natuurlijke wijze" uit voortgevloeid.


In andere fora hangt het wat af van de 'ernst' van de topic en de afdwaling, een beetje moet hier en daar kunnen als het binnen de perken blijft. Als je ergens wil reageren zonder dat het precies over het oorspronkelijke onderwerp ging moet dat in beperkte mate kunnen zonder dat die topic dichtgaat. Loopt het te ver, dan past een waarschuwing wel, "terug on-topic jongens!" (en meisjes :wink:)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Afdwalen van topic

Dit hangt inderdaad in grote mate af van in welk forum je je bevind.

Ik vind het vaak niet zo storend, het gaat ook niet in een klap, maar geleidelijk. Als je de discussie volgt, loopt alles vloeiend in elkaar over. Een discussie is nu eenmaal moeilijk tot het echte onderwerp te houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 385

Re: Afdwalen van topic

Is meestal niet te vermijden, en is vaak bevorderend voor de sfeer. Lijkt mij, gewoon discussiëren over wat zich aanbeidt. Als het iemand echt stoort, de topicstarter dan, dan zal hij/zij het wel zeggen en zullen ze wel stoppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: Afdwalen van topic

Er kan zo ook enigszins automatisch voorkomen worden (als er niet te ver wordt afgeweken tenminste) dat er té veel topics binnen het (bijna) zelfde onderwerp gaan ontstaan. Dat zou ook niet goed zijn.


Neen, men mag hier niet té streng in zijn, denk ik.

Op den duur zouden bepaalde forumleden het misschien nalaten om mee in de boot van een discussie te springen omdat ze het gevoel zouden hebben dat hetgeen ze willen zeggen misschien te veel zou afwijken van het onderwerp van de topicstarter... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Afdwalen van topic

Er wordt heel vaak afgeweken, en dat kan je niet ontkrachten ... Toch vind ik dat dit zeker moet kunnen, anders zou een topic mss hoogsten 3-4 posts krijgen als je echt specifiek en enkel op 1 bepaald onderwerp in gaat. In een echte discussie kom je toch ook heel snel op een onderwerp dat eigelijk niet meer gelijk is aan het oorspronkelijke ...


Ik zie het onderwerp meer een startpunt voor de discussie, niet als een eindpunt :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: Afdwalen van topic

Er wordt inderdaad vaak afgeweken.


Dit vindt ik een goede zaak, dit betekend dat de topic groeit en dat er niet alleen maar louter op de het begin onderwerp word ingegaan. zo komen mensen verder dan enkel hun eerste vraag.


Toch zijn er heel zelden wel eens minder positieve afwijking, waar het niets meer van doe heeft met het begin.

Een onderwerp over mechanica eindigt is een grappen bende

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Afdwalen van topic

Hangt er een beetje vanaf. Een topicstarter gebruikt soms de zoekfunctie en ziet dat er veel onderwerpen zijn die met zijn/haar onderwerp zijdelings te maken hebben, maar toch zijn/haar vraag niet afdoende beantwoorden. Zo iemand zal moeite doen om zijn/haar vraag zorgvuldig te formuleren om dubbelposting te voorkomen. Zo'n topic vereist gerichte antwoorden.


Er zijn een aantal onderwerpen op dit forum waarbij de discussie steeds weer toegaat naar dezelfde soort argumenten (evolutie/creationisme; wetenschap vs. geloof) en dat vind ik persoonlijk soms nogal vermoeiend.


Het zou wat dat betreft soms goed zijn als men zich puur zou richten op de vraag die is gesteld en niet telkens weer terug zou grijpen op de basale filosofische vraagstukken die aan de vraag ten grondslag zouden KUNNEN liggen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Afdwalen van topic

Ik ben het met voorgaande schrijvers eens dat het niet persé erg is als een onderwerp evolueert. Maar het zou idealiter wel zo moeten zijn dat elk onderwerp na een post of 20-30 een fatsoenlijke samenvatting krijgt van tot dan bereikte zinvolle conclusies en de nog openstaande zinnige vragen. Om de moderators te ontlasten zou je de onderwerpstarters kunnen verzoeken dit op zich te nemen, maar niet iedereen zal dit (analyseren van het gesprek en bondig samenvatten) even goed kunnen.


En volgens mij, zolang je niet zoiets doet, zonder een soort voorzitter dus, zal elke discussie afdwalen. Maar nogmaals, dat hoeft lang niet altijd een ramp te zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer