Terugverende hendel met terugslagpunt... id

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Terugverende hendel met terugslagpunt... id

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met een id in mijn hoofd waarvan ik eigenlijk niet weet of het uberhaupt wel mogelijk is,

misschien kunnen jullie me er jullie mening er eens over geven..

Wat ik wil doen ik het volgende: een soort van hendel wordt door het water getrokken,

door de weerstand van het water wordt de hendel naar achteren geduwd.

Dit is op zich niet zo lastig natuurlijk.

Maar nu komt ie: Wat ik zou willen is dat de hendel wanneer hij het uiterste punt bereikt weer terugveert naar zijn startpositie.

Dit alles terwijl het object nog steeds door het water beweegt.

In princiepe zou je denken dat dit niet mogelijk is aangezien het object nog steeds voortbeweegt en er dus nog steeds evenveel weerstand is die dezelfde hendel naar achteren geduwd heeft.

Misschien is het mogelijk om mbv tandwielen een veer te spannen die pas in de uiterste 'gelost' wordt.?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.....

Thnx!

Hier een plaatje:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Terugverende hendel met terugslagpunt... id

In princiepe zou je denken dat dit niet mogelijk is aangezien het object nog steeds voortbeweegt en er dus nog steeds evenveel weerstand is die dezelfde hendel naar achteren geduwd heeft.
"in principe" zit er volgens mij een wet van behoud van energie in de weg. Je zou er eventueel aan kunnen denken om dat op te lossen door het ding tevens omklapbaar te maken, zodat hij in voorwaartse richting minder weerstand ondervindt dan in achterwaartse richting.

Verplaatst naar natuurkunde
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Terugverende hendel met terugslagpunt... id

De link naar het plaatje werkt nog steeds niet. :-(

Berichten: 2

Re: Terugverende hendel met terugslagpunt... id

De link naar het plaatje werkt nog steeds niet. :-(
Sorry, hier opnieuw een link voor het tekeningetje:

http://www.dropbox.com/gallery/10218953/1/id?h=4ccb59

En die wet zit idd in de weg.. ;)

Dat id met omklappen heb ik inmiddels ook aan zitten denken en dat is waarschijnlijk de enige manier om het voor elkaar te krijgen. Ik denk dat het een soort van vleugelvorm moet krijgen.

Nu is het denk ik prima te bedenken hoe je de 'vleugel' kan laten omklappen wanneer hij het achterste punt bereikt, de vraag is echter hoe laat je hem weer omklapen als hij in de startpositie is want dat kost ook energie...

Thnx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Terugverende hendel met terugslagpunt... id

De wet van energie hoeft geen roet in het eten te gooien, als je een mechanisme weet te bedenken dat energie kan halen uit het feit dat je in een stromend medium zit, net zoals een windmolen energie haalt uit een stromend medium.

Reageer