Draagconstructie boot?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Draagconstructie boot?

beste,

Ik zit met het volgende probleem?

Voor mijn afstuuropdracht moet ik een draagconstructie maken voor een boot.

In de tekening is de schematische vorm gegeven hoe hij eruit ziet en welke krachten erop komen te staan.

Balk nummer 1 is een HEB-400

Balkbummer 2 is een HEB-400

Balknummer 3 is een HEB-1000

Balknummer 3 rust op de vloer.

Voor mijn opdracht moet ik de constructie controleren of de bovenstaande profielen voldoen.

Alleen weet ik niet hoe ik dit moet doen kan iemand mijn op weg helpen?

mvg
Bijlagen
Doc2.doc
(39 KiB) 95 keer gedownload

Berichten: 4.502

Re: Draagconstructie boot?

Je kunt dit met Crossen of mogelijk via Ritter oplossen!

De hoeken in de balk moeten buigvast zijn.

Berichten: 27

Re: Draagconstructie boot?

Mee eens. Je zult ook eerst een aanname moeten doen t.a.v. de oplegrectie(s) van ligger 3 op de grond. De hoogste oplegdruk zal aan de uiteinden van 3 optreden. Je zou dus bijvoorbeeld een gelijkmatig verdeelde oplegdruk kunnen aannemen die piekt aan de uiteinden van 3 en 0 is in het midden. Gemakkelijker is het om twee steunpunten aan te nemen, bijvoorbeeld op een afstand 250 vanaf de uiteinden van 3.

Ben je al verder met de opzet van de berekening? Laat het forum evt. zien hoe je het denkt aan te pakken. Succes.

Berichten: 6

Re: Draagconstructie boot?

oktagon schreef:Je kunt dit met Crossen of mogelijk via Ritter oplossen!

De hoeken in de balk moeten buigvast zijn.
Hallo,

bedankt vor u reactie. is het niet zo dat je met ritter een knooppunt moet hebben met minimaal die punten/staven die op elkaar komen?

met crossen ben ik helaas niet bekend.

Berichten: 4.502

Re: Draagconstructie boot?

Ik had een reactie ,ervan uitgaande dat het in feite een ligger op twee steunpunten aan de einden bedroeg,maar dat blijkt niet het geval te zijn.

De grootste ligger ligt op de vloer en moet de belasting van de de schuine balken en daaraan gelaste hoger liggende hor. balken opnemen.Voor zover ik de tekening kan lezen zijn er twee overkragingen gelast op de onderste ligger-dat had je duidelijker moeten laten zien,ik raad maar een eindje weg-!

Die grootste onderligger moet je door de opbuiging in het midden berekenen als een ligger op twee steunpunten,die dus elk een halve totale last opnemen.

Als je uitgaat van een gelijkmatige belasting door de grote hoogte krijg je andere waarden voor doorbuiging en hoekmomenten (als je die zou moeten berekenen).

Je kunt een D-lijn tekenen,rekening houdende met de ontbonden krachten van de schuine balken;opp. D-vlakken links van de meetpunten van de momenten geeft het momenet ter plaatse aan.De schuine balken krijgen een ontbonden kracht // as en werkt als een knikkracht (P/alfa .A + M/W).

Reageer