Vogelliefhebbers nemen geen kat in huis

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Vogelliefhebbers nemen geen kat in huis

Vogelliefhebbers nemen geen kat in huis


Als de grijze katvogel, die in de Verenigde Staten leeft, ooit uitsterft zal dat niet aan ‘meppende’ windmolens gelegen hebben. De huiskat is met voorsprong vogelvijand nummer één.


Windturbines hebben de kwalijke reputatie vogels uit de lucht te meppen. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld laten jaarlijks ongeveer 440.000 vogels het leven na een slag van de molen. Foto’s van in mootjes gehakte vogels lokken verontwaardigde reacties uit bij vogelliefhebbers.


Volgens Amerikaanse onderzoekers verliezen we daardoor de grootste vogelvijand uit het oog: onze geliefde huiskat. De schattige sluipmoordenaar verorbert naar schatting 500 miljoen – vooral jonge – grijze katvogels per jaar en is bij de helft van alle vogelmoorden betrokken. In sommige buurten zijn Minoe en Felix zelfs bezig aan een uitroeiing van de vogelsoort.


...


Lees verder: http://www.eosmagazine.eu/language/nl-BE/h...0/xmfid/12.aspx


Bron: EOS magazine

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Vogelliefhebbers nemen geen kat in huis

Herkenbaar verhaal. Wij hebben een poes, en die kost per voorjaar toch wel ongeveer 10 vogels de kop. En niet alleen de kop. Het zijn vooral jonge onervaren mussen die het loodje leggen, en met huid en haar worden verslonden. Alleen de grote staartveer en de pootjes vinden we dan terug.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vogelliefhebbers nemen geen kat in huis

Hier hebben we 2 katten rondlopen die eerder op plezierjacht gaan. Vogels vangen, en dan laten liggen als ze eenmaal dood zijn... Nog leuker, vossen hebben hier de kippenren gedecimeerd. ;)


Al heb ik de indruk dat de vogels er zich niet echt door laten tegenhouden. De mezen, mussen, merels en winterkoninkjes vliegen hier nog steeds rond, 's morgens kan ik zelfs een zwarte roodstaart horen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Vogelliefhebbers nemen geen kat in huis

Ik heb drie katten die geen van allen het jagerspad op gaan, aangezien ik ze altijd aan een tuigje in de tuin heb lopen, juist om te voorkomen dat ze achter vogeltjes aan gaan. De vogels weten dit en gaan op het gras zitten, precies zo ver uit de buurt, dat de katten er net niet bij kunnen. Pestgedrag?
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vogelliefhebbers nemen geen kat in huis

mwa, pestgedrag lijkt me niet. Niet meer dan het moduleren van de natuurlijke mechanismen in de natuur, de mens doet niet anders.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Vogelliefhebbers nemen geen kat in huis

Ik heb persoonlijk een hekeltje aan mensen die hun kat vrij laten rondlopen. Naast het feit dat ze een grote hoeveelheid vogels opeten, vervelen ze ook mijn honden. Als er weer eens een kat bij mij in de achtertuin komt moet ik er voor zorgen dat de honden ze niet te pakken krijgen. En dan gaan die etters gewoon hoog in de boom zitten mijn honden te irriteren. Gelukkig is er dan nog de supersoaker.


Maar ik vind het nieuwsitem wel leuk omdat het aantoont dat we soms blind kunnen zijn voor dingen die we eigenlijk heel makkelijk kunnen veranderen.

Katten zijn nou eenmaal snoezeliger dan windmolens.

Reageer