Koolstof vervangt platina

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Koolstof vervangt platina

Koolstof vervangt platina


Goedkope brandstofcel dankzij metaalvrije katalysator


Gecoate koolstofnanobuisjes van 100 dollar per kilo zijn in een brandstofcel net z’n goede katalysator als platina van 65.000 dollar per kilo. Dat melden Liming Dai en collega’s (Case Western Reserve University, VS) op de website van JACS.


Afbeelding

Volgens de onderzoekers hebben de nanobuisjes nog meer voordelen boven platina: ze zijn stabieler, ze hebben geen last van vergiftiging door koolstofmonoxide, en ze geven minder problemen wanneer je de brandstofcel niet op waterstof maar op methanol laat draaien.


Bron: C2W


Lees verder: http://www.c2w.nl/koolstof-vervangt-platina.125930.lynkx

Berichten: 142

Re: Koolstof vervangt platina

Koolstof lijkt echt overal voor gebruikt te kunnen worden.

Het zou echt awesome zijn als ze iets zouden kunnen ontwikkelen uit een aantal koolstofatomen dat logica kan uitvoeren en tegelijk als niet-vluchtig geheugen kan dienen.


Vanaf dat moment kun je computers krijgen die puur uit koolstof bestaan. :-P

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Koolstof vervangt platina

Evert schreef:Koolstof lijkt echt overal voor gebruikt te kunnen worden.

Het zou echt awesome zijn als ze iets zouden kunnen ontwikkelen uit een aantal koolstofatomen dat logica kan uitvoeren en tegelijk als niet-vluchtig geheugen kan dienen.


Vanaf dat moment kun je computers krijgen die puur uit koolstof bestaan. :-P
dat bestaat al hoor: "hersenen" ;)


Maarree, wat zou volgens jou het voordeel zijn van een koolstof computer boven een computer van silicium en metaal?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 142

Re: Koolstof vervangt platina

Math-E-Mad-X schreef:dat bestaat al hoor: "hersenen" ;)


Maarree, wat zou volgens jou het voordeel zijn van een koolstof computer boven een computer van silicium en metaal?

Nou, niet per se koolstof, maar het lijkt me gewoon handig als ze een component ontwikkelen die zowel logica kan uitvoeren en als geheugen kan dienen. En daarnaast zou het ook fijn zijn als je dat component in de derde dimensie kan stapelen. Vanaf dat moment kun je denk ik een computer maken die uit 1 blok materiaal bestaat en dat lijkt mij beter. Ik weet zo 1,2,3 niet een goede reden waarom mij dat beter lijkt, maar 1 geheel klinkt toch altijd beter dan allemaal verschillende soorten componenten.


En aangezien koolstof heeft bewezen zeeeeer multifunctioneel te zijn dacht ik dat het een aangewezen taak was voor koolstof. :-P

Daarnaast is koolstof overvloediger dan sommige metalen gok ik.


*excuus voor het zweverige antwoord, soms ben ik niet zo wetenschappelijk en rationeel. :-P*

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Koolstof vervangt platina

dat bestaat al hoor: "hersenen" ;)


euh... nee. de manier waarop de hersenen geheugen opslaat heeft te maken met lange termijn potentiatie en niet direct met op koolstof gebaseerd leven (waar jij op doelde?)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Koolstof vervangt platina

Nou, niet per se koolstof, maar het lijkt me gewoon handig als ze een component ontwikkelen die zowel logica kan uitvoeren en als geheugen kan dienen.
Zoals silicium? Flash geheugens (en de meeste andere) zijn gedopeerd silicium. De logica erbij ook.
En daarnaast zou het ook fijn zijn als je dat component in de derde dimensie kan stapelen. Vanaf dat moment kun je denk ik een computer maken die uit 1 blok materiaal bestaat en dat lijkt mij beter. Ik weet zo 1,2,3 niet een goede reden waarom mij dat beter lijkt, maar 1 geheel klinkt toch altijd beter dan allemaal verschillende soorten componenten.
Zoals silicium? Ze noemen dat een chip, weetjewel...
Daarnaast is koolstof overvloediger dan sommige metalen gok ik.
Slechte gok, silicium wins again...
Na zuurstof is silicium het meest voorkomende element in de aardkorst
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 142

Re: Koolstof vervangt platina

Ja mijn argument was dan ook totaal niet goed over nagedacht ofzo. :-P


Zoals silicium? Ze noemen dat een chip, weetjewel...


Dat is toch slechts in zeer beperkte mate te stapelen? Voor zover ik weet zijn chips nog steeds heel plat omdat het gewoon niet lukt om ze veel meer lagen te geven. Als dat wel zou kunnen dan zou een chip in de vorm van de kubus echt heel krachtig kunnen zijn denk ik.


Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Koolstof vervangt platina

Dat is toch slechts in zeer beperkte mate te stapelen? Voor zover ik weet zijn chips nog steeds heel plat omdat het gewoon niet lukt om ze veel meer lagen te geven. Als dat wel zou kunnen dan zou een chip in de vorm van de kubus echt heel krachtig kunnen zijn denk ik.
Ja, er bestaan nog steeds niet-echt kubische chips, maar dat heeft helemaal niets te maken met het silicium of koolstof. De reden is helemaal anders (de complexiteit wordt te groot, de yield wordt te klein en de thermische kwaliteit gaat te sterk achteruit)


Overigens is het al perfect mogelijk om meerlagige chips te maken, het probleem is dat dat geen goede manier van werken is...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer