Lading

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 199

Lading

Meestal zegt men dat er drie soorten lading zijn: positief, negatief en neutraal. Nu is het zo dat een neutron bestaat uit geladen quarks en het totaal zo goed als neutraal is. Ook het foton (elektromagnetische straling) bestaat eigenlijk ook uit ladingen. Neutrino's heten neutraal te zijn, maar het zal mij niks verbazen als ook zij uit kleinere geladen deeltjes bestaan. Mijn vraag is dus: Bestaat neutraal eigenlijk wel? Hiermee bedoel ik dus een deeltje dat neutraal is, en dus ook binnenin geheel neutraal is zonder ook maar een vorm van lading of kleinere deeltjes met lading. Of bestaat alles uiteindelijk (hoe klein ook) uit positieve en negatieve ladingen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Lading

Hoe kom je erbij dat een foton bestaat uit positieve en negatieve ladingen? Bij mijn weten is het een elementair deeltje en is het niet uit andere deeltjes opgebouwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Lading

Fotonen en neutrino's zijn neutraal en zijn (voor zover bekend) elementair.

Wat een rare opmerking is dit trouwens:
Neutrino's heten neutraal te zijn, maar het zal mij niks verbazen als ook zij uit kleinere geladen deeltjes bestaan.
Je geeft hiermee zelf al het antwoord op je eigen vraag ("neutrino's zijn neutraal") maar omdat je blijkbaar toch een ander antwoord wil hebben trek je zelf je eigen correcte antwoord in twijfel, zonder dat te onderbouwen.

Op die manier kun je ieder antwoord natuurlijk wel in twijfel trekken: "men zegt dat vliegende varkens niet bestaan, maar het zou mij niets verbazen als ze toch wel zouden blijken te bestaan".
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 199

Re: Lading

Hoe kom je erbij dat een foton bestaat uit positieve en negatieve ladingen? Bij mijn weten is het een elementair deeltje en is het niet uit andere deeltjes opgebouwd.
Het is elektromagnetische straling die op een grafiek altijd wordt neergezet als een sinusoïde uitwijking op de lading-as en een sinusoïde met uitwijking op de magnetische-as. Het is eigenlijk een opvolging van elektrische en magnetische velden die elkaar telkens doen ontstaan: een elektromagnetische golf. Elektrische en magnetische velden ontstaan echter alleen d.m.v. lading. Het foton is dus eigenlijk iets waarvan de lading constant heen en weer wisseld (de sinusoïde die lading aangeeft, ofwel de opvolging elektrische velden). Het gemiddelde van sinusoïde met toppen van -e en +e is natuurlijk neutraal.

Het viel me gewoon op dat alle deeltjes die ik ken te maken hebben met lading. Nu vraag ik mij dus af of iemand weet waar een neutrino uit opgebouwd is, of wat voor soort golf het is. Ik verwacht namelijk dat daar ook weer lading in zit, maar weet dit (nog) niet zeker.

P.s. Ik pak even mijn BINAS: Het neutrale pion is opgebouwt uit een up en anti-up of een down en een anti-down. Die kwarks hebben ladingen, het deeltje zelf is "neutraal"...

Berichten: 111

Re: Lading

P.s. Ik pak even mijn BINAS: Het neutrale pion is opgebouwt uit een up en anti-up of een down en een anti-down. Die kwarks hebben ladingen, het deeltje zelf is "neutraal"...
Dit is in principe hetzelfde als je aangaf dat het neutron uit quarks bestaat ( up, down, down ). Het betreft nu alleen een meson.

Math-E-Mad-X gaf al aan dat neutrino's en fotonen neutraal zijn en elementair (uiteraard voor zover bekend).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Lading

Elektrische en magnetische velden ontstaan echter alleen d.m.v. lading.
Precies, elektrische en magnetische velden ontstaan door lading. Maar dat is heel wat anders dan te beweren dat de gequantiseerde energiepakketjes van het elektromagnetische veld zelf een lading hebben!

Het is duidelijk dat je geen enkele kennis van zaken hebt. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar ga dan niet net lopen doen alsof je het allemaal beter weet dan anderen, die ervoor gestudeerd hebben.

Bovendien: als het goed is kun je in diezelfde Binas van jou ook de lading van het foton opzoeken. Ik zou zeggen: doe dat eens.
Het gemiddelde van sinusoïde met toppen van -e en +e is natuurlijk neutraal.
De sinusoïde waar jij het over hebt heeft helemaal geen toppen van +e en -e.

De aanwezigheid van een lading veroorzaakt een elektromagnetisch veld. En dat veld kan op zijn beurt weer krachten uitoefenen op deeltjes met lading. Maar dat veld zelf heeft geen lading. Je verwart dus de lading met het veld dat veroorzaakt wordt door de lading.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 199

Re: Lading

Ik denk dat er vooral verwarring ontstaat door de omschrijving 'geen lading' of 'neutraal' omdat we deze termen gebruiken bij bijv. het neutron. Nu weten we daarvan dat die uitladingen bestaat. Wanneer men vervolgens zegt dat het neutrino geen lading heeft, dan is niet duidelijk of het wel of niet uit ladingen bestaat. Kennelijk is op dit moment het idee dat het foton en neutrino elementair zijn en dan is het logisch dat ze inderdaad niet uit kleinere ladingen bestaan.

Maar wat betekent elementair eigenlijk precies? Noemen we een neutron en proton en elektron ook niet elementair? Dat ben ik ff kwijt...

Ik heb inderdaad de kennis niet in huis, maar volgend jaar ga ik natuur- en sterrenkunde studeren en dan hoop ik tijdens mijn master opheldering te krijgen of zelf te vinden d.m.v. onderzoek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Lading

Alkartus schreef:Kennelijk is op dit moment het idee dat het foton en neutrino elementair zijn en dan is het logisch dat ze inderdaad niet uit kleinere ladingen bestaan.

Maar wat betekent elementair eigenlijk precies? Noemen we een neutron en proton en elektron ook niet elementair? Dat ben ik ff kwijt...
Okee, het begrip 'elementair' kan voor verwarring zorgen, dus laat ik mijn bovenstaande uitspraak herformuleren:

fotonen en neutrino's zijn neutraal en (voor zover we op dit moment weten) niet opgebouwd uit kleinere deeltjes.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Lading

Voor een overzicht welke deeltjes we met de huidige theorie elementaire deeltjes noemen, moet je eens op internet zoeken naar het Standaardmodel.

Reageer