Springen naar inhoud

Nederlands: hulp bij correcte zin

• Log in om te kunnen reageren

Hpstefan

Hpstefan

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2011 - 16:43

Zou iemand mij kunnen vertellen/informeren over de volgende zinnen of het kloppende/goede zinnen zijn:

Ik ontwikkel me voortdurend hier op school, het is consuquent dat je natuurlijk wel competent moet zijn op de manier van werken wat bij een vwo'er past. Dit is dan ook iets wat ik toezie, en vermoedelijk ook iets is wat ik kan.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 maart 2011 - 18:25

Nou.... correct nederlands? Nee. Wat wil je precies zeggen?
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

Hpstefan

Hpstefan

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2011 - 18:53

Dat verwachtte ik al...ik moet wat vertellen over mijn manier van werken (motivatie, werkhouding, inzet, samenwerking, etc.) Maar dan zodanig dat het formeel is...
ik wil daarbij dan dus zeggen dat ik het goed doe zoals een vwo'er het moet doen

Erik Leppen

Erik Leppen

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2011 - 00:12

Formeel of niet, is je zin sowieso grammaticaal onjuist ;) En dat is eigenlijk wel opvallend, want de rest van je berichten is eigenlijk helemaal prima. Net daar waar je probeert formeel te zijn ga je fouten maken. Probeer bij het formeel maken in elk geval iets te zeggen dat grammaticaal klopt, dus met de juiste werkwoorden, zinsconstructies etc.

Zo is het "de manier van werken die bij een vwo'er past" aangezien het terugslaat op "manier" wat een de-woord is.

Verder vind ik op dezelfde manier "iets dat ik toezie" zelf mooier dan "iets wat ik toezie" maar volgens mij is dit allebei goed.

Wat bedoel je met "het is consuquent dat ..." Als je consequent bedoelt, begrijp ik het niet en consuquent is een woord dat ik niet ken.

Verder "Dit is dan ook iets wat ik toezie, en vermoedelijk ook iets is wat ik kan."
De tweede "is" moet weg omdat het "iets wat ik kan" een nevenschikking (toch?) is van "iets wat ik toezie" en dan moet het dezelfde vorm hebben. (Volgens mij hoor. In elk geval klopt hier iets niet maar ik kan het misschien niet in de juiste woorden uitleggen)

NB Ik ben geen neerlandicus. Ik ben niet meer dan iemand die het graag goed doet en graag helpt.

Hpstefan

Hpstefan

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2011 - 16:03

En wat vind je van dit:

Ik maak hier op school een constante ontwikkeling door. Het is vanzelfsprekend dat je, als vwo'er, over de competenties moet beschikken om te werken op de manier die voor het vwo gebruikelijk is. Ik zie er dan ook op toe dat ik deze vaardigheden behoud en blijf ontwikkelen; ik verwacht dat ik hiertoe in staat ben.

lowie01

lowie01

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2011 - 18:10

En wat vind je van dit:

Ik maak hier op school een constante ontwikkeling door. Het is vanzelfsprekend dat je, als vwo'er, over de competenties moet beschikken om te werken op de manier die voor het vwo gebruikelijk is. Ik zie er dan ook op toe dat ik deze vaardigheden behoud en blijf ontwikkelen; ik verwacht dat ik hiertoe in staat ben.

Hier staan nog enkele foutjes in volgens mij.

Ik heb het eens opnieuw getyped voor jou, natuurlijk is dit ook niet 100% de tekst die je zou willen, maar je kan het misschien wel gebruiken...

"Als vwo'er moet je over enkele competenties beschikken die je moet kunnen hanteren in het vwo.
Zo ondervind ik een constante ontwikkeling van mezelf en mijn vaardigheden hier op school.
Ik wil er dan ook voor zorgen dat ik deze vaardigheden behoud en verder blijf ontwikkelen.
Ik ben vrij zeker dat ik hierin kan slagen."

Succes.

Rhiannon

Rhiannon

• >1k berichten
  • 2756 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2011 - 19:30

Nog even verder bijgeschaafd:

Als vwo'er moet je over meerdere competenties beschikken die je moet kunnen hanteren in het vwo. Zo onderga ik een constante persoonlijke ontwikkeling en krijg is steeds meer vaardigheden tot mijn beschikking.
Ik wil er dan ook voor zorgen dat ik die vaardigheden die ik al bezit behoud en verder uitbouw en vaardigheden die ik nog ontbeer verwerf.
Ik ben vrij zeker dat ik hierin kan slagen.

Wat vind je hiervan?
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

lowie01

lowie01

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2011 - 22:45

Nog even verder bijgeschaafd:

Als vwo'er moet je over meerdere competenties beschikken die je moet kunnen hanteren in het vwo. Zo onderga ik een constante persoonlijke ontwikkeling en krijg is steeds meer vaardigheden tot mijn beschikking.
Ik wil er dan ook voor zorgen dat ik die vaardigheden die ik al bezit behoud en verder uitbouw en vaardigheden die ik nog ontbeer verwerf.
Ik ben vrij zeker dat ik hierin kan slagen.

Wat vind je hiervan?

Nice, dat ziet er best goed uit denk ik.
Alleen zou ik nog "de vaardigheden die" ervan maken en een komma tussen "bezit" en "behoud".
idem bij "ontbeer" en "verwerf" dacht ik...

We zien wel wat Hpstefan er van vindt =)

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 maart 2011 - 23:57

Als vwo'er....in het vwo. Dat wringt nog steeds in dezefde zin. Vind ik. Niet?
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2011 - 00:01

Als vwo'er....in het vwo. Dat wringt nog steeds in dezefde zin. Vind ik. Niet?

En 2 opeenvolgende zinnen die met hetzelfde woord (ik) beginnen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Hpstefan

Hpstefan

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2011 - 17:56

super,,bedankt allemaal!

Hpstefan

Hpstefan

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2011 - 20:47

hallo allemaal,, mensen hebben mij verteld dat op de manier waaop ik de 'moeilijke' woorden gebruik, het ongeloofwaardig overkomt, zou dit dan beter zijn (of zou het beter zijn als ik het laat zoals het was?):

Als vwo'er moet je over meerdere vaardigheden beschikken die je moet kunnen toepassen in het vwo. Zo doormaak ik een constante persoonlijke ontwikkeling en ontwikkel hierbij steeds meer vaardigheden. Ik wil er dan ook voor zorgen dat ik de vaardigheden die ik al bezit behoud en verder uitbouw en vaardigheden die ik nog ontbeer, verwerf. Ik ben vrij zeker dat ik hierin kan slagen.

Zoals je dus ziet heb ik niets kunnen verzinnen voor: 'en ontwikkel hierbij steeds meer vaardigheden'
beetje sielig...maar ik kom er niet op
weet iemand wat ik hier kan plaatsen?

(en nogmaals...is het misschien toch beter dat ik het laat zoals het al was?)

alvast bedankt!

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2011 - 21:59

Feitelijk zeg je tweemaal hetzelfde hé: er staat tweemaal ontwikkelen in de zin.

Suggestie: Zo doormaak ik een constante persoonlijke ontwikkeling waarbij ik verscheidene vaardigheden verwerf.

En het klinkt inderdaad wel wat stroef...
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2011 - 22:10

Het klinkt inderdaad allemaal een beetje 'onwennig' formeel. Een beetje te formeel. Volgens mij komt dat omdat je niet enkel formeel bent, maar ook heel erg wazig. Er staat eigenlijk niet echt concreet wat je wil zeggen, volgens mij.

Wat is eigenlijk je specifieke bedoeling? Wil je echt zo formeel mogelijk, of wil je er iets anders mee doen?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 maart 2011 - 10:29

@Hpstefan: je moet er niet vanuit gaan dat "zakelijk" ook "moeilijk" moet zijn. Veel mensen denken dat, maar het is niet zo. Zorg er in de eerste plaats voor dat je tekst een logische opbouw heeft:

Als vwo'er moet je over meerdere vaardigheden beschikken die je moet kunnen toepassen in het vwo. Zo doormaak ik een constante persoonlijke ontwikkeling en ontwikkel hierbij steeds meer vaardigheden.

Zoals In Fysics I Trust al zei: "Als vwo'er ... in het vwo", dat is dubbelop. Als je bijvoorbeeld die vaardigheden eens zou benoemen, of zou uitleggen waarom die vaardigheden belangrijk zijn? Die vaardigheden die je op het vwo leert, zullen in de toekomst wellicht ook belangrijk kunnen zijn.

De "zo" waarmee je je tweede zin begint lijkt aan te geven dat je in de vorige zin beschreven hebt hoe je je vaardigheden ontwikkeld. Dat is echter niet het geval.

Probeer de vragen van 317070 even te beantwoorden, wellicht kunnen we je dan beter op weg zetten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures