Kabel tussen hoekijzers

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Kabel tussen hoekijzers

Dag wetenschappers,

Ik zit al een tijdje met een vraag waar ik niet uit kom. En helaas heeft vriend Google mij niet kunnen helpen.

Ik wil 2 beugels op de stenen muur plaatsen (20x20cm) met daartussen een draad. Dit wordt een geleidedraad voor onze 3 meter hoge (zeer sterke) Wisteria. Ik ben bezig geweest met het tekenen van vectoren, maar daar kom ik niet (meer) uit. (Natuur- en Wiskunde waren niet mijn sterkste vakken).

2 vraagjes:

Hoe kan ik de beugels het beste plaatsen, met de binnenzijde naar elkaar toe (I), of met de buitenzijde (II) naar elkaar toe of maakt het niet uit? (als iemand ertoe genegen is aub met vectortekening ;) ).

Ik wil maar twee gaten boren op plek 4 en 6. Ik weet dat drie sterker is, maar is het ook nog van belang welke gaten ik moet boren als ik er maar 2 wil gebruiken (4&6, 4&5 of 5&6)?

Alvast bedankt voor het antwoord
hoekijzer_1.jpg
hoekijzer_1.jpg (69.48 KiB) 520 keer bekeken

Berichten: 4.502

Re: Kabel tussen hoekijzers

Bij de standswisseling van de beugel treedt er alleen een omwisseling van de buitenste krachten op.

Hoeveel trekkracht is er op de kabel,dat beinvloedt de dikte van de beugel; neem er een met een hoekversterking.

Wat is een Wisteria?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kabel tussen hoekijzers

Een wisteria is een plant (blauwe regen).

Wat de plaatsing van de schroeven betreft, het is steeds de buitenste schroef die op trek belast wordt (4 in situatie I en 6 in situatie II)

Bij de andere schroef wordt het hoekijzer tegen de muur gedrukt. Strikt genomen is deze schroef dus helemaal niet nodig voor de overdracht van krachten. Maar die heeft wel nut om te zorgen dat het hoekijzer niet gaat draaien.

Berichten: 3

Re: Kabel tussen hoekijzers

Bedankt voor het snelle antwoord.

De trekkracht die op de kabel komt is veel, maar in beide gevallen gelijk, zeg een kracht x.

De schroeven in de muur zijn allemaal even lang, en zitten allemaal even vast met kracht y

De beugels zijn zeer sterk en zullen niet buigen. De schroeven (en pluggen) zijn het probleem, deze worden uit de muur getrokken. (Het zijn beugels die ik nog over had van een klus en ik wil ze opnieuw gebruiken).

Ik heb eerst kleine beugels gebruikt, deze werden inderdaad omgebogen, en de buitenste schroef was iets uit de muur getrokken. De binnenste schroef hield de beugel nog op z'n plek, en had dus wel nut. (De schroef wordt er scheef uitgetrokken, en er komt o.a. een zijwaardse kracht op te staan.)

Het gaat er mij om of het nog uitmaakt hoe ik de beugels moet plaatsen. In welk geval komt er meer kracht op de schroeven te staan?

Nogmaals een tekening om het iets duidelijker te maken:

[attachment=7653:Wisteria...e_regen_.jpg]

alvast bedankt voor een reactie
Bijlagen
Wisteria__blauwe_regen_.jpg
Wisteria__blauwe_regen_.jpg (33.53 KiB) 520 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kabel tussen hoekijzers

Volgens mij maakt het niks uit in welke richting je de beugels zet.

Als de pluggen uit de muur worden getrokken gebruik je de verkeerde pluggen en/of schroeven, of het gat is te ruim geboord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Kabel tussen hoekijzers

Als je bang bent dat je pluggen het niet houden kun je mogelijk beter een paar chemische ankers plaatsen?

En nee, voor de krachten op de schroeven is er geen verschil tussen de ene of de andere manier van plaatsing. De schroef het verst van de hoek doet het meeste werk.

De Wisteria zelf zal echter toch geen kracht op de kabel zetten, afgezien van zijn gewicht? Ik heb hier in de achtertuin een wisteria over een pergola die uit niets dan wat bamboestokjes bestaat. Nog een paar jaar en het zal de wisteria zijn die de pergola overeind houdt. Ben je ook niet bang dat je wisteria zich kapotschuurt op een staalkabel, of op een paar zonnige dagen zelfs verbrandt op dat staal?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Kabel tussen hoekijzers

Bedankt voor jullie antwoorden.

Mijn gevoel zij altijd dat het beter was om de beugels met de binnenkanten naar elkaar toe te plaatsen, maar ik wist het niet zeker. Mijn vrouw dacht er anders over. We hebben dus beide ongelijk.

Wat de betreft Wisteria, ik weet niet of hij aan de draad 'trekt', het is wel zo dat draadje dat ooit recht gespannen was, nu andere vormen aan neemt. De Wisteria zit niet los om de draad, maar trekt de draad wel bepaalde kanten op.

Vorig jaar was een klein beugeltje uit de muur getrokken, toen lag de Wisteria op de grond. Het is dus niet zo dat hij uit zichzelf kan blijven staan.

In ieder geval bedankt, ik ben weer wat wijzer.

;)

Reageer