Springen naar inhoud

Vloeibaar stikstof

• Log in om te kunnen reageren

cengizkhann

cengizkhann

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2011 - 13:57

Geachte mensen,

Ik heb al een tijdje een brandende vraag over de eigenschappen van vloeibaar stikstof. het antwoord heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

De vraag zelf is eigenlijk vrij eenvoudig:
Waarom kan vloeibaar stikstof wel in een bak gegoten wordt zonder dat het extreem verdampt en een ander soort gas zoals vloeibaar propaan of butaan niet?
We weten bijvoorbeeld dat als je een gaatje prikt in een gasaansteker, er binnen een fractie van een seconde al het gas ontsnapt ondanks dat het in een vloeibare vorm was.
vloeibaar stikstof daarentegen kan je rustig in een open bak op kamertemperatuur gieten zonder dat al het gas op een hoog tempo verdampt. Hoe zit dit in elkaar?

hopend op een spoedige reactie, en alvast bedankt.

Groet,

Cengizkhann

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

webspider

webspider

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2011 - 22:36

Ik zou denken dat die twee voorbeelden van elkaar verschillen in druk.
Volgensmij staat iets waar je stikstof in bewaart niet onder hoge druk, maar is het gewoon goed geÔsoleerd.
Een aansteker forceert het gas om vloeibaar te worden, door druk, en als de druk wordt weg gehaald wordt het het liefste gasvormig.
Ik weet niet of dit echt een nuttige reactie is, ik weet ook niet zeker hoe het zit.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2011 - 13:29

Het heeft te maken met dampspanning. In het algemeen kun je zeggen dat wanneer een vloeistof een hoge dampspanning heeft, deze moeilijk verdampt. Zie voor voorbeelden: http://en.wikipedia....essure#Examples
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 april 2011 - 19:37

In het algemeen kun je zeggen dat wanneer een vloeistof een hoge dampspanning heeft, deze moeilijk verdampt.

moet dat niet "lage" dampspanning zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 april 2011 - 19:52

We weten bijvoorbeeld dat als je een gaatje prikt in een gasaansteker, er binnen een fractie van een seconde al het gas ontsnapt ondanks dat het in een vloeibare vorm was.
vloeibaar stikstof daarentegen kan je rustig in een open bak op kamertemperatuur gieten zonder dat al het gas op een hoog tempo verdampt. Hoe zit dit in elkaar?

Vergelijk slechts zaken als alle omstandigheden gelijk zijn.

Het kleine beetje vloeistof (zoals uit een gasaansteker) heeft relatief een hoop omgeving om warmte aan te onttrekken om te kunnen verdampen. Bovendien heeft die aansteker zelf een temperatuur ruim boven het kookpunt van butaan, en kan dus aardig wat warmte naleveren.

Proefje: een campinggaztankje, in de winter. In het schuurtje (een paar graden boven nul) schroef je er een soldeerbrander op en steekt het ding aan. Na 5 minuten vormt er zich ijs op de buitenkant van het tankje (je kunt het gasniveau nu prima aflezen) en de soldeerbrander geeft bijna geen vlam meer: door onttrekking van warmte aan de inhoud is die zover in temperatuur gedaald dat je het kookpunt van het gas bij buitenluchtdruk begint te naderen, de verdamping houdt nagenoeg op. Houd maar op met solderen, lukt niet meer.

Je kunt nu zelfs een gat bovenin het tankje prikken, dat tankje spuit echt niet leeg.

Vloeibaar stikstof zit in een isolerend vat, dat dus bijna geen warmte aan de vloeistof afstaat. De warmte voor verdamping van de stikstof moet dus uit de vloeibare stikstof zelf komen, die daardoor zůver afkoelt dat het op het kookpunt blijft, waardoor het maar zo traag verdampt dat slechts de energie die tůch nog door de isolatie binnendringt de verdamping langzaam kan laten doorgaan.

Ofwel: vul een gasaansteker met vloeibare stikstof, prik er een gaatje in, en de stikstof zal vlotter verdwenen zijn dan dat butagas in dat andere proefje.

Giet vloeibare butaan op zijn kookpunt in een open vat, en het zal langzamer verdampen dan evenveel vloeibare stikstof op zijn kookpunt in een gelijk vat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 april 2011 - 19:58

Het heeft te maken met dampspanning. In het algemeen kun je zeggen dat wanneer een vloeistof een hoge dampspanning heeft, deze moeilijk verdampt. Zie voor voorbeelden: Bericht bekijken

moet dat niet "lage" dampspanning zijn?

Inderdaad, foutje van mijn kant ;)

Veranderd door Raspoetin, 20 april 2011 - 20:00

I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

cengizkhann

cengizkhann

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 juni 2011 - 10:39

Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
ik zat al en tijdje te kijken of ik al reacties op mijn vraag had, en had eerlijk gezegd al opgegeven...maar de antwoorden die ik nu lees zijn zeer bevredigend.

Deze topic kan dan ook wat mij betreft weer gesloten worden.

Met vriendelijke groet,

Cengizkhann

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures